Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

“Uber is een schoolvoorbeeld van de zogenoemde platformbedrijven, dat net als zijn evenknie Airbnb parasiteert op de publieke waarde van de stad, zonder iets terug te geven.” Marleen Stikker, oprichter van de Amsterdamse Waag Society, hield in het Parool een stevig pleidooi rondom nieuwe media en technologiebedrijven. Maken bedrijven tegenwoordig echt op deze manier gebruik van een stad? Mestmag.nl zocht het uit.

- Geschreven door Jip Bierkens

In het artikel op het Parool maakt Marleen onderscheid tussen zogenoemde platform-coöperatieven en platform-corporaties: “Waar die eerste proberen de stad leefbaarder te maken, en winsten laten terugvloeien naar haar gebruikers en daarmee de stad, zijn de platform-corporaties er voornamelijk op uit om met veel financiële macht agressief markten te veroveren en de wereld af te grazen zonder waarde terug te geven aan lokale economieën.” Middels een telefonisch gesprek met Mestmag.nl licht Marleen Stikker haar visie op deze technologiebedrijven toe: “Platform-coöperatieven voeden het land om opnieuw te kunnen gebruiken, maar platform-corporaties pakken zo snel mogelijk hun winst en laten het land onbruikbaar achter, zoals bij het winnen van fossiele brandstoffen bijvoorbeeld het geval is.”

Smart data

Volgens Marleen hebben de nieuwe platform-corporaties, zoals Uber en Airbnb, wel degelijk veel overeenkomsten met de traditionele grootmachten. Beiden worden bijvoorbeeld door aandeelhouders gestuurd en focussen zich vooral op winstmaximalisatie en kwartaalcijfers. “Bedrijven zoals Philips beginnen zelfs meer datagestuurd te worden, met een verlegging van het scheerapparaat naar de data die zo’n apparaat genereert”, licht Marleen toe. Ook de traditionele bedrijven ontwikkelen daarom een businessmodel rondom de verkregen data, gericht op gesloten, niet leesbare technologie. Hierdoor groeien bedrijven zoals Philips steeds meer in de richting van de platform-corporaties als Uber. Zij zijn zelf geen infrastructuur, maar gebruiken de intelligentie en data van anderen om diensten aan te kunnen bieden aan een tweede of derde partij.

"Traditionele bedrijven worden nu uitgedaagd om hetzelfde te doen: om data te verzamelen over haar gebruikers en deze smart te maken. Kopers worden op deze manier snel afhankelijk van de leverancier en het product. – Marleen Stikker

Grote bedrijven gebruiken mensen op deze manier om de markt te domineren. “Alle bedrijven die nu aan de top staan, maken gebruik van mensen als een soort melkkoeien in de stal”, zegt Marleen. “We worden gevoerd, krijgen brokjes, we mogen ons huisje af en toe uit, mogen centjes verdienen. In de tussentijd wordt onze data uit ons getrokken en wordt daarin gehandeld.” Bedrijven die zo snel mogelijk de wereld willen domineren, zijn volgens Marleen de winnaars van dat spel. “Traditionele bedrijven proberen dat te leren, maar commerciële partijen hebben al gewonnen.”

Winst voor de stad

Kan een commercieel bedrijf ook niet veel opleveren voor een stad? “Het kan ook veel kosten”, antwoordt Marleen direct. “Natuurlijk is het goed dat mensen hun diensten aanbieden en dat anderen daar geld mee verdienen, zo lang de waarde maar in de stad blijft en we er nog wat over te zeggen hebben.” Om dit te verduidelijken, vervolgt ze: “Mensen verdienen via Airbnb veel geld met het verhuren van hun huis, terwijl het kopen van huizen in diezelfde buurt veel te duur wordt. Mensen met een huurhuis moeten meer betalen omdat hun buren extra inkomsten krijgen en zelf kunnen zij deze inkomsten niet genereren terwijl hun huur wel omhoog gaat. De vraag is of Airbnb uiteindelijk wel wat oplevert en voor wie.” Een beter initiatief is Fairbnb, een online verhuurbedrijf dat haar winst ook gebruikt om delen van de stad te ontwikkelen en lokale projecten te ondersteunen.

"Mensen verdienen via Airbnb veel geld met het verhuren van hun huis, terwijl het kopen van huizen in diezelfde buurt veel te duur wordt." – Marleen Stikker

Het is volgens Marleen gemakzuchtig om te kiezen voor de grote partijen in een stad, om zeker te weten dat er succes behaald wordt. In plaats daarvan zou een gemeente zich volgens Marleen moeten richten op het vinden van gemeenschappelijke waarden, de zogenoemde ‘commons’. Ze baseert zich hier op het recent verschenen boek Doughnut economics van Kate Raworth, waarin moderne economische modellen besproken worden en nieuwe ideeën voor de toekomst worden toegelicht. “Een aantal steden, waaronder Gent, is al bezig met het vinden van deze gemeenschappelijke waarden in de stad en de manier waarop de gemeente hierop kan sturen”, vertelt Marleen. “Niet alleen in het begrip van de markt, maar ook gericht op huishoudens en samen produceren en beheren.” Marleen denkt niet dat het moeilijk is om deze ideeën onder de aandacht te krijgen bij het grote publiek: “Er zijn altijd pioniers die ideeën uit moeten vinden en uit moeten zoeken, manieren moeten vinden om deze op te schalen. Je kunt tegenwoordig geen chocolade meer kopen die niet fair geproduceerd is, terwijl dat 10, 15 jaar geleden nog nergens te zien was.”

Meer weten? Op woensdag 10 januari geeft Kate Raworth, auteur van het boek Doughnut Economics, een lezing in Tilburg. Kijk op de website van Tilburg University en schrijf je in!

Jip Bierkens

Freelance tekstschrijver, Online Marketeer

Digitalisering

Digitale Transformatie in de culturele sector

Nieuwe technologische ontwikkelingen geven makers en instellingen steeds meer tools. Wat zijn de laatste ontwikkelingen?

1 oktober 2023
Digitale Transformatie in de culturele sector

Stemming: Digitale technologie en cultuur

Artificial intelligence (AI) is nu beschikbaar en bereikbaar voor iedereen. Wat betekent dit voor makers en onze samenleving?

13 april 2023
Stemming: Digitale technologie en cultuur

Talentontwikkeling in Brabant: interactief mediakunstenaar Nino Basilashvili

Brabants talent Nino Basilashvili maakt nieuwe mediakunst. Hoe zet je dit werk in de markt? TalentHub Brabant hielp Nino hierbij.

4 april 2023
Talentontwikkeling in Brabant: interactief mediakunstenaar Nino Basilashvili

Digitale kunst en instellingen in Brabant

In Brabant zijn veel inspirerende plekken waar nieuwe digitale kunst samen met makers en samenwerkingspartners wordt ontwikkeld, getoond en bediscussieerd voor een groeiend publiek. Op deze pagina vind je een greep uit andere Brabantse instellingen en festivals op het gebied van digitale kunst.

1 september 2022
Digitale kunst en instellingen in Brabant

Digitale kunst en opleiding in Brabant

Wil je je (bij)scholen, wil je onderzoek doen? In het overzicht op deze pagina vind je de plekken in Brabant waar je terecht kunt met je vragen. Veel makers en mogelijkmakers van de toekomst krijgen hier hun opleiding.

1 september 2022
Digitale kunst en opleiding in Brabant

Digitale kunst en kennisinstellingen

Landelijk en internationaal zijn er een hoop inspirerende plekken waar nieuwe digitale kunst samen met makers en samenwerkingspartners wordt ontwikkeld, getoond en bediscussieerd voor een groeiend publiek. Een greep uit de instellingen en festivals buiten Brabant.

1 september 2022
Digitale kunst en kennisinstellingen

Innovatielabs met Brabantse inbreng

De open calls van het programma Innovatielabs hadden als doel een impuls te geven aan nieuwe veerkracht in de culturele en creatieve sector. Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, namens alle rijkscultuurfondsen, en CLICKNL voerden het programma uit in opdracht van het ministerie van OCW. De regeling is inmiddels gesloten. Er zijn 16 Innovatielabs gestart. We noemen op deze pagine een aantal labs met Brabantse inbreng.

1 september 2022
Innovatielabs met Brabantse inbreng

Subsidies en regelingen voor digitalisering

Grote en kleinere instellingen en ook individuele makers kunnen een beroep doen op subsidies die speciaal voor digitalisering in het leven zijn geroepen. Door kennis te delen en netwerken te vormen van culturele instellingen, makers, overheden, bedrijven, onderwijs en andere partners die soortgelijke vragen stellen, versnellen we de transformatie.

1 september 2022
Subsidies en regelingen voor digitalisering

Opinie: Hoe houden we onze algoritmes vers en origineel?!

In het project VERSE ALGORITMES is Huis73 op onderzoek: kan het internet niet anders? Zijn er geen betere, alternatieve digitale platforms?

25 april 2022
Opinie: Hoe houden we onze algoritmes vers en origineel?!

Nieuwe verhaalvormen in de Brabantse filmindustrie

Hoe kun je virtual reality gebruiken om maatschappelijke verhalen te vertellen? Iris van der Meule weet daar alles van.

21 april 2022
Nieuwe verhaalvormen in de Brabantse filmindustrie

Het veelbelovende idee dat de NFT heet

De NFT, de non-fungible token, is de nieuwste manier om digitale kunstwerken te verkopen. Een rondje langs een aantal NFT-adepten en -beginnelingen.

25 januari 2022
Het veelbelovende idee dat de NFT heet

Stemming: De game-industrie in Nederland

Hoe ziet de game-industrie in Nederland eruit? En welke cross-overs met kunstdisciplines zijn er? Ton van der Linden zoekt het uit in zijn Stemming.

4 november 2021
Stemming: De game-industrie in Nederland

De impact van platformbedrijven op de publieke waarde van de stad

“Uber is een schoolvoorbeeld van de zogenoemde platformbedrijven, dat net als zijn evenknie Airbnb parasiteert op de publieke waarde van de stad, zonder iets terug te geven.” Marleen Stikker, oprichter van de Amsterdamse Waag Society, hield in het Parool een stevig pleidooi rondom nieuwe media en technologiebedrijven. Maken bedrijven tegenwoordig echt op deze manier gebruik van een stad? Mestmag.nl zocht het uit.

20 december 2017
De impact van platformbedrijven op de publieke waarde van de stad

Blog | We care about virtual reality

Hoe kun je daadwerkelijk betekenis creëren met virtual reality? Wat is de rol van virtual reality binnen zingeving? Janneke van Laar blogt over de virtualreality-installatie Ver Binnen van Studio APVIS.

4 juni 2017
Blog | We care about virtual reality