De kennisvoucher is in het leven geroepen om makers en culturele instellingen te ondersteunen bij het versterken van hun cultureel ondernemerschap. Negentien makers hebben hiermee in 2020 externe expertise ingezet voor een concrete leervraag.
De volledige aanvragen van deze makers kun je vinden in het overzicht van aanvragen voor de kennisvouchers in 2020. De kennisvouchers zijn beschikbaar gesteld door Provincie Noord-Brabant via het impulsgeldenprogramma. Kunstloc Brabant adviseert aanvragers en is in opdracht van de provincie verantwoordelijk voor de uitvoering van het impulsgeldenprogramma.
Katinka Versendaal | The Eatelier
Als food designer verdiept Katinka Versendaal zich in technisch-wetenschappelijke innovaties en sociaal-culturele trends om te kijken wat deze betekenen voor onze manier van eten, nu en in de toekomst. Met The Eatelier ontwikkelt ze experimentele food-concepten die ingrijpen op de huidige ontwikkelingen en problematiek rondom de voedselproductie en -consumptie, zoals de gevolgen van klimaatverandering, onze gezondheidsproblemen en de uitdagingen rondom voedselzekerheid.
Leervraag: Hoe kan ik een heldere visie en strategie opstellen die de leidraad vormen voor de ontwikkeling van een onafhankelijk en stabiel bedrijf in de culturele sector, en mij positioneren als een autoriteit in mijn vakgebied?
Coach: Ed van Dartel (Frisky)
Perla van Kessel
Perla van Kessel studeerde af als modeontwerper, maar naast mode ligt haar interesse ook in andere domeinen, zoals fotografie, fine arts en advertising. Haar profiel als ontwerper is multidisciplinair waardoor het formuleren van de positionering en haar artistieke profiel nauw luistert. Wat is haar plek in het veld? Daarnaast wil ze inzicht krijgen in realistische doelgroepen. Welke partijen hebben baat bij haar creatieve diensten?
Leervraag: Hoe kan ik een transitie maken van modeontwerper naar zelfstandig beeldmaker?
Coach: Marion Beltman
Laura de Vos | Body of Art
Sinds 2020 slaan Annemijn Rijk (artistieke leiding) en Laura de Vos (zakelijke leiding) de handen ineen om te werken aan het choreografisch platform Body of Art. Body of Art toont hoe wij vandaag de dag ons mens-zijn via ons lichaam ervaren. Het is een meerjarig kunstproject waar vanuit tien thema's het lichaam en de verhalen die onze lichamen rijk zijn worden onderzocht. De producties die hieruit voortkomen kunnen de vorm hebben van dans, een monoloog, installatie, film of een cross-over van uitingsvormen.
Leervraag: Hoe kan ik mij verder ontwikkelen in mijn zakelijk leiderschap?
Coach: Ruud van Meijel, directeur van het Chassé Theater
Temporary Art Centre (TAC)
Temporary Art Centre is een Eindhovense broedplaats voor culturele vernieuwing. Veelbelovende makers uit alle disciplines krijgen hier de kans zich te ontwikkelen en te tonen aan de wereld. TAC beheert 80 ateliers en studio’s, waar meer dan 100 kunstenaars en designers werken. Ook worden er jaarlijks zo'n 30 exposities en 80 evenementen georganiseerd. TAC staat aan de vooravond van een spannend nieuw hoofdstuk in haar ontwikkeling. In de komende jaren investeert de stichting in de ver- en nieuwbouw op het huidige terrein, met als doel de exploitatie substantieel en structureel te versterken. Dit moet ook meer ruimte en betere voorzieningen opleveren voor de makers.
Leervraag: Welke organisatievorm past bij de de nieuwe ruimt een voorzieningen?
Coach: Maurice Dujardin
Juul Rameau
Studio Juul Rameau, gevestigd in Eindhoven, produceert producten zoals lichtobjecten, rotonde(kunst)werken en (grote) bloembakken voor openbare ruimte én levert maatwerk wat neigt naar architectuur, interieur- tuin-, landschapsontwerp. Werken worden veelal uitgevoerd in metaal, de robuustheid van dit materiaal creëert een spanningsveld met de botanische vormen - het kenmerk van het werk van Studio Juul Rameau. Afgelopen jaren heeft Studio Juul Rameau een grote ontwikkeling doorgemaakt. De artistieke inzet van haar beroepspraktijk is steeds veelzijdiger geworden. Rameau omschrijft zich als "kunstenaar, ontwerper, spreker, ondernemer, verbinder met als basis de beeldende kunst en design".
Leervraag: Hoe kan ik de positionering en merkidentiteit van Studio Juul Rameau verdiepen en verscherpen?
Coach: Marco Saris
Mies-en-Scène
Mies-en-Scène is een intiatief van theatermaker Michèle Rijzewijk. Sinds 2016 maakt zij sociaal-maatschappelijk documentaire-theater in Eindhoven en omgeving. Niet-acteurs vertellen hun eigen verhalen over hun eigen ervaringen. Authentieker kan het niet.
Leervraag: Hoe kan ik de balans tussen artistieke kwaliteit en zakelijke kwaliteit verbeteren?
Coach: Peter Roosen
Stoute Schoenen
Stoute Schoenen organiseert kleinschalige, laagdrempelige, activerende en vitaliserende kunst- en cultuurworkshops voor ouderen, verzorgt door professionele kunstenaars. De levenservaring van de ouderen is daarbij het uitgangspunt.
Leervraag: Hoe kunnen we werken aan een duurzame meerjarige financieringsmix.?
Coach: Hugo van den Beld
Kasboek
Cathalijne Postma, Debbie van Berkel en Jojanneke Postma vormen sinds 2008 het kunstenaarscollectief Kasboek. De drie kunstenaars werken in verschillende disciplines (2D, 3D en grafisch) en zoeken graag raakvlakken op met andere disciplines. Leidraad in hun werk is het onderzoeken, delen en verwerken van de perceptie en fysieke ervaring van bijzondere plekken. Deze ontdekkingstocht kan leiden tot een interventie in de publieke ruimte, of een kunstwerk in een digitale omgeving.
Leervraag: Hoe kunnen we de essentie van het werk van het kunstenaarscollectief herkenbaar en aansprekend verwoorden, en artistieke en financiële doelstellingen met elkaar in lijn brengen?
Coach: Vicky Fasten en Marlies Leupen
Grafisch Atelier Den Bosch
Het Grafisch Atelier Den Bosch (GADB) bestaat al 35 jaar, nagenoeg op dezelfde locatie in de Willem Twee fabriek. Het is een werkplaats waar iedereen die wil werken en experimenteren met grafische technieken welkom is. Met een eerdere kennisvoucher is een toekomstgericht ontwikkelplan opgesteld.
Leervraag: Hoe kunnen ‘quid quo pro’ inkomsten uit diensten, producten, fondsen en individuen geoptimaliseerd en vergroot worden?
Coach: Vicky Fasten
Marieke van de Ven
Geluidskunstenaar Marieke van de Ven gaat samen met specialisten werken aan haar positionering en daaruit voortvloeiende marketing- en communicatiestrategie. Als autonoom maker is het namelijk erg belangrijk om gezien, gevraagd én geïnspireerd te worden. Met een achtergrond in sound design en elektroakoestische muziek heeft ze een andere invalshoek dan bijvoorbeeld podcastmakers.
Leervraag: Hoe kan ik mijn netwerk van partners, de markt en publiek verder verstevigen.
Shirley Dap | Heal
Creatief ondernemer Shirley Dap is eigenaresse van HEAL interior design. Ze is gefascineerd door de invloed van omgevingen op het gevoel van welbevinden. Voor opdrachtgevers in de gezondheidszorg, bedrijven, horeca, scholen en particulieren werkt ze aan omgevingen die een positief effect hebben op wellbeing.
Leervraag: Hoe kan ik met prioritering, planning, en prijsstelling focus aanbrengen in mijn werkpraktijk?
Eleni Ploumi
Eleni Ploumi is geboren in Griekenland en werkt als performer en choreograaf vanuit Tilburg. Ze beweegt zich op het raakvlak van urban en hedendaagse dans. Eleni maakte deel uit van PLAN, het talentontwikkelingstraject voor theater en dans van TalentHub Brabant.
Leervraag: Hoe kan mijn (inter)nationala netwerk van partners een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van mijn werk en positie als zelfstandig kunstenaar.
Coach: Line Rousseau van A propic
New Order of Fashion
New Order of Fashion (NOoF) is een internationaal platform dat modetalent van over de hele wereld bij elkaar brengt. Door radicale perspectieven te bieden en experiment en co-creatie te stimuleren, draagt NOoF bij aan de internationale dialoog over een meer duurzame textiel- en mode-industrie.
Leervraag: Hoe kunnen we een heldere strategie opstellen met aandacht voor de positionering, relevantie, kerndoelen en impact die NOoF biedt?
Coach: Ed van Dartel, Frisky
This is LOVSKI
This is LOVSKI is de band van Igor Sekulović. In 2019 heeft This is Lovski zich met een subsidie impulsgelden goed kunnen positioneren en toe kunnen werken naar shows op onder andere Lowlands en Eurosonic Noorderslag. De band wilde na deze shows een clubtour starten om de impact die was gemaakt te bestendigen. Dat is vanwege de Corona-crisis helaas niet doorgegaan. Om het gecreëerde momentum niet te verliezen heeft de band ervoor gekozen extra in te zetten op social media.
Leervraag: Hoe kunnen we onze branding verbeteren en een social media-strategie opzetten?
Coach: 3S Music Management
Academie voor Beeldvorming
De Academie voor Beeldvorming is een kunstenaarsinitiatief dat urgente maatschappelijke vraagstukken onderzoekt en artistieke producties neerzet. Hierbij worden makers uit allerlei disciplines betrokken: beeldende kunst, fotografie, grafisch ontwerp en podiumkunsten. Allemaal hebben ze zich bewezen in de publieke ruimte en in het zichtbaar maken van blinde vlekken in de samenleving. Deze blinde vlekken worden onderzocht, blootgelegd en ter discussie gesteld middels artistieke interventies en acties.
Leervraag: Hoe komen we tot een gezonde constructie, bedrijfsvoering en haalbare financiële plannen die beter aansluiten op onze ambities?
Coach: Warren van Hoof
Wiosna van Bon
Wiosna van Bon is een Pools-Nederlandse fotograaf die opgroeide in Oss en woont in ’s-Hertogenbosch. In 2017 studeerde ze als documentair fotograaf af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Haar werk gaat over ethiek en in haar beelden staat de mens altijd centraal. In haar projecten focust ze op zwakkere groepen in de samenleving die ondanks alles volharden. Ze richt zich op maatschappelijke thema’s als eenzaamheid, (on)macht, gedrag en identiteit. In documentaire projecten combineert ze interviews met portretten, interieurs en landschappen.
Leervraag: Hoe kan ik in mijn bedrijfsvoering samenhang aanbrengen tussen mijn artistieke werk, werken in het sociale domein, en het verwerven van commerciële opdrachten?
Coach: Marion Beltman
Chagall
Sinds 2011 is Chagall actief in de muziekwereld als zangeres, componist, producer en performer. Ze produceert haar eigen muziek en is een pionier het gebruik van “movement based” controllers. Ze gebruikt technologie om met de beweging van haar lichaam elektronische muziek live aan te sturen. Chagall is goed in het creëren van nieuwe manieren van muziekbeleving, maar dit maakt het lastig om de welbetreden paden voor promotie en zichtbaarheid te betreden. Om een unieke live experience te kunnen realiseren en het juiste publiek te bereiken is een solide team rond Chagall nodig.
Leervraag: Hoe kan ik mijn positionering en publieksbereik ontwikkelen, en welke organisatiestructuur heb ik daar voor nodig?
Coach: Marieke Simons, Lisa van Woersem (Paradiso Melkweg Productiehuis)
Pier15
Pier15 is dé plek voor urban sports & culture in de Spoorzone te Breda die zich richt op het verbreden van de jongerencultuur op alle mogelijke manieren.
Leervraag: Hoe kunnen we Pier15 verduurzamen binnen het culturele veld, met als resultaat een goed ingerichte, stevige organisatie met een intern gedeelde en externe gedragen langetermijnvisie?
Coach: Hajo Doorn
Camilla Blue
De Brabantse multi-artieste Camilla Blue neemt in 2019/2020 deel aan het talentontwikkelingsprogramma van Music Hub Brabant.
Leervraag: Hoe kan ik met een gedegen marketingplan de basis leggen voor groei vanuit Brabant naar de nationale en internationale markt?
Coach: René Bergmans, Brand Proposition
Wil je meer weten over de kennisvouchers?
Neem contact met ons op.
Iris Bloemers
Subsidiecoördinator. Iris is tijdelijk gedetacheerd naar de Provincie Noord-Brabant013 464 82 47