Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

In het theater laat ik me graag verleiden om mee te gaan naar een andere onbekende wereld. Wat kan ik genieten van dansers, acteurs of muzikanten die met passie en zeggingskracht mij iets laten zien, horen of voelen. Terwijl ik dit schijf, waan ik me even in het publiek. Ik snuif de geuren op van het theater, het gordijn gaat open, de spot gaat aan en de spanning stijgt…

Als het weer kan, ben ik er straks weer bij in het theater. Want naast al die uren schermtijd op platforms en vergaderen met Teams heeft iedereen weer behoefte aan live-ontmoetingen. In het theater ontkom je niet aan onvoorziene live ‘ontmoetingen’ met andere mensen, tijden en denkbeelden. Mooie en lelijke momenten en momenten die kunnen schuren.

Ik mag dromen, fantaseren, me iets voorstellen. Hier maak ik gebruik van bij het verbeelden van toekomstige plannen en het ontwikkelen van nieuwe ideeën. Marja Kemps, adviseur Cultuureducatie & Dans

Verbeeldingskracht

Als er één kunstvorm is die het van de live ervaring moet hebben, dan is het theater. Dat is de essentie. Het gebeurt nu, op dit moment, op deze plek met dit publiek. Geen enkele uitvoering is hetzelfde, ook al word hij 60 keer uitgevoerd. De dansers, acteurs en muzikanten laten zien hoe ze omgaan met allerlei emoties, verhalen en situaties. Met de eventuele oplossingen, ontknopingen en uitkomsten. Het voedt mijn verbeelding en prikkelt de fantasie en creativiteit. Die verbeeldingskracht doet op talloze momenten van het dagelijks leven haar werk, bewust of onbewust. Doordat ik me iets kan verbeelden maak ik nieuwe beelden. Ik mag dromen, fantaseren, me iets voorstellen. Hier maak ik gebruik van bij het verbeelden van toekomstige plannen en het ontwikkelen van nieuwe ideeën.

De kracht van jeugdtheater

Hoe zit het met kinderen en jongeren in het theater? Ook hen gun ik de beleving die ik ervaar als ik het theater bezoek. Als adviseur cultuureducatie bezoek ik regelmatig (online) presentatiedagen van impresariaten voor podiumkunsten. Deze kennis deel ik met lokale intermediairs en scholen, om ook hen te verleiden naar het theater te gaan met leerlingen.

Onlangs bezocht ik samen met mijn collega Ingrid Ruijgh de online presentatiedag van STIP theaterproducties. Ze gaven ons een mooi inkijkje in de nieuwe producties voor jeugd- en jongerentheater in seizoen 2021-2022. Wij werden geraakt door de professionaliteit, kwaliteit en de visie van de acteurs, musici en dansers, die we terugzagen in de korte previews van de voorstellingen. Wij werden verleid, onze verbeeldingskracht werd geprikkeld: deze beleving van theater gunnen wij ook kinderen en jongeren!

Het werd ons duidelijk dat de huidige trend van het aanbod van podiumkunsten voor kinderen en jongeren ligt op actuele onderwerpen. Ingrid Ruijgh, adviseur Cultuureducatie & Muziek

Inspelen op actualiteiten

Ingrid: "Het werd ons duidelijk dat de huidige trend van het aanbod van podiumkunsten voor kinderen en jongeren ligt op actuele onderwerpen. Social media, gaming, bloggen, vloggen, podcast, robotica, stop-motion en animatie krijgen steeds meer een plaats in de producties en het educatiemateriaal. Of juist het tegenovergestelde staat centraal, zoals het (her)ontdekken van de waarde van objecten in kleine en intieme producties. Interessant als intermediairs en scholen op zoek zijn naar een actuele programmering die aansluit bij deze doelgroep!

Ook STIP speelt in op actuele maatschappelijke thema’s. Bijvoorbeeld in de productie Met Zonder Ballen over een transzoon en zijn moeder. Of De Gouden Koets dat aansluit bij het maatschappelijk debat over de representatie van Nederlands koloniaal verleden. En de productie Birds over sociale achterstanden. Deze en andere producties van STIP laten kinderen en jongeren vanuit de thematiek oefenen om op een creatieve wijze de kijk op jezelf en de wereld te verruimen. In het educatiemateriaal is dan ook veel ruimte voor reflectie: Hoe zie jij dit? En wat bekent dit voor jou? Op deze manier wil STIP kinderen en jongeren persoonlijk aanspreken, en vertellen dat ze trots mogen zijn op wie ze zijn, dat ze nieuwsgierig mogen zijn en steeds maar vragen mogen blijven stellen en dat ze mogen leren zich te verplaatsen in de leefwereld van een ander." 

En dat is waarvoor wij dit doen. Want wij willen alle kinderen en jongeren in Brabant de kans geven om zichzelf en de wereld om hen heen te ontdekken. Cultuureducatie speelt daarbij een belangrijke rol.

Kunstaanbod voor primair onderwijs

In deze online etalage vind je Brabantse en landelijke impresariaten, aanbieders en gezelschappen. Maak kennis met de mooiste en meest inspirerende projecten en voorstellingen: de parels op het gebied van cultuureducatie.

Lees verder

Handboek kunsteducatie: Mijn beste idee komt nog

Mijn beste idee komt nog is een praktisch hulpmiddel voor iedereen die educatiemateriaal ontwikkelt bij een voorstelling, expositie of andere kunstervaring. Hoe kun je de beleving van kunst verdiepen voor een leerling? Welke keuzes kun je maken als educatief ontwerper? Wat geef je een begeleider mee?

Lees verder