In deze online etalage vind je Brabantse en landelijke impresariaten, aanbieders en gezelschappen. Maak kennis met de mooiste en meest inspirerende projecten en voorstellingen: de parels op het gebied van cultuureducatie.

Radio Walvis | foto: Wannes Cré

Verbeeldingskracht

Door leerlingen in aanraking te brengen met professionele voorstellingen, kunnen ze zich ontwikkelen tot actief publiek. Ze ontdekken nieuwe werelden, doen ervaringen op buiten hun comfort zone, laten zich inspireren, leren kijken met een open blik, komen in aanraking met schoonheid en leren omgaan met het onverwachte.

Om juist die pareltjes te kunnen selecteren die zorgen voor verbeeldingskracht, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van het professionele aanbod in Nederland. Alleen dan kun je een goede keuze maken die aansluit bij de visie op cultuureducatie van de school en bij de juiste doelgroep. Daarnaast willen scholen en intermediairs een overwogen keuze kunnen maken op basis van artistieke kwaliteit, diversiteit binnen een discipline, moeilijkheidsgraad per doelgroep en de praktische organisatorische vereisten van een voorstelling.

Waar moet een voorstelling aan voldoen?

Om je op weg te helpen in je zoektocht naar passende voorstellingen, zetten we een aantal criteria op een rij.

Algemene criteria voor podiumkunsten

  • Ambachtelijke kwaliteit acteurs/musici/dansers;
  • Wijze van overdracht, zeggingskracht;
  • Articiteit (authenticiteit, charisma);
  • Kwaliteit van repertoire (homogeniteit, diversiteit, structuur etc.);
  • Kwaliteit van samenspel (onderlinge communicatie, communicatie met publiek, motivatie);
  • Kwaliteit voorstelling (opbouw, samenhang, inhoud, vorm, vormgeving).

Algemene criteria

  • Diversiteit in genres binnen discipline;
  • Verschil in de mate van toegankelijkheid en moeilijkheidsgraad per doelgroep of abstractieniveau van het product.

Brabant Menu

Bij Brabant Menu werken 5 Brabantse gezelschappen voor jeugd samen aan een kwalitatief goed podiumkunsten-aanbod voor Brabantse scholen: Schippers&VanGucht, philharmonie zuidnederland, Theater Artemis, de Stilte en House of Nouws. 

Brabant Menu

Musea

'We zijn een soort missionarissen voor de kunst'

‘Ik zat nog maar nét op mijn stoel, en toen direct, bam, balls in mijn gezicht!’ riep een onthutste basisschoolleraar een paar jaar geleden na het zien van een voorstelling van dansgezelschap de Stilte. De voorstelling Kartonbewoners, waarin twee dansers in een strak pakje opkomen en een uitdagende positie innemen, was de eerste van het gezelschap die in Brabant Midden-Noord als schoolvoorstelling speelde. We spraken drie van de intermediairs uit dit regionetwerk voor cultuureducatie: Marjolein van den Akker (Trefpunt cultuureducatie in Heusden), Maaike van den Brule (Kunstencentrum Waalwijk en interim intermediair CLIP Loon op Zand) en Arianne van der Waal (Bibliotheek CultuurpuntAltena).

Lees verder

Brabant Menu: op naar kunst- en cultuuraanbod voor 40.000 leerlingen in Brabant

Een divers en uitgebreid cultuuraanbod op scholen krijgen, dat is nog een hele kunst. Uit de netwerkanalyse 2019 van Kunstloc blijkt dat die diversiteit van de professionele kunsten in de kunstmenu’s in Brabant terugloopt. Maar als er een partij in Brabant is, die staat voor een rijk artistiek aanbod dan is dat het Brabant Menu wel. Het Brabant Menu vervult sinds het wegvallen van het provinciale Kunstmenu een sleutelrol in het aanbod van podiumkunsten voor het onderwijs in Brabant. Deze maand eindigt de impulsgeldenperiode van de organisatie. Een mooi moment om terug én vooruit te kijken met coördinator Patrice Matthee en penvoerder van Brabant Menu en zakelijk leider van de Stilte, Jan Baanstra.

Lees verder

Blog | Scholen wees brutaal en vraag naar een tentoonstelling

"Graag wil ik weten of het kunstwerk van Teun Hocks nog te leen is en of dat de komende jaren (naar verwachting) ook zo blijft?"

Één kunstwerk?

In het najaar van 2016 heeft voormalig Kunstbalie alle contactpersonen en scholen laten weten dat het ging stoppen met het ontwikkelen en programmeren van kunstmenu’s. De aanname was dat dit inmiddels zonder haar bemiddelende rol, ook door de makers zelf verzorgd kon worden.

Lees verder

BredaPhoto on Tour brengt fotografie, kunst en verwondering op school

Het aanbod van fotografie, beeldende kunst, mediakunst en letteren blijft, in vergelijking met podiumkunsten, achter op de Brabantse scholen. Dat blijkt uit de netwerkanalyse 2019 van Kunstloc. Hoe gaan makers binnen deze tentoonstellingskunsten hiermee om? Hebben zij een goede manier gevonden om scholen te bereiken? We spraken met Jan Schaerlackens, coördinator educatie bij BredaPhoto, Cécile Cooijmans, intermediair bij CultuurCompaan in gemeente Roosendaal en Herman Kuypers, adviseur cultuureducatie bij Kunstloc. Ze vertellen over hun samenwerking binnen het project BredaPhoto on Tour: een rondreizende, compacte tentoonstelling.

Lees verder

Cultuureducatie als middel en doel in coronatijd in gemeente Meierijstad

Veel factoren zijn van invloed op het organiseren van kwalitatief goede cultuureducatie. Dat blijkt uit de cijfers en trends uit de netwerkanalyse 2019 van Kunstloc. De coronacrisis die de hele wereld treft, heeft grote impact op onze samenleving en dus ook op de culturele sector. Zo moesten de intermediairs van Cultuurkade Meierijstad al veel leerlingen teleurstellen omdat culturele activiteiten niet doorgingen. 36% van de activiteiten van schooljaar 2019-2020 is geannuleerd. Hoe gaan ze hiermee om? En hoe zien ze de toekomst van cultuureducatie? We spraken intermediair Dorian Verkuijlen van Cultuurkade Meierijstad en directeur Barbara Brouwer van aanbieder Phoenix Cultuur. 

Lees verder

Minder professioneel aanbod op scholen: Brabantse én landelijke trend

Alle kinderen kennis laten maken met kunst en cultuur. Daar is cultuureducatie essentieel voor. In de meerjarige netwerkanalyse van Kunstloc is te zien dat het professioneel aanbod op Brabantse scholen de laatste jaren is afgenomen. “We zien dat scholen, wanneer ze meer de regie in handen nemen, eerder voor lokaal dan voor landelijk aanbod kiezen”, vertelt Max van Alphen, Adviseur Cultuureducatie en Cultuurbeleid bij Kunstloc. Komt deze beweging overeen met landelijke trends? Jeroen Jesse (directeur Uit De Kunst), Karin Bannink (artistiek zakelijk leider Buro Bannink) en Max vertellen.

Lees verder

Kunst op Brabantse scholen: ‘Meer dan een leuk uitje’

Uit een onderzoek van Kunstloc blijkt dat de kwaliteit, kwantiteit en diversiteit van het kunstaanbod op Brabantse scholen terugloopt. Nu het overkoepelende provinciale kunstaanbod voor scholen (KunstSelect) is gestopt, zijn scholen zelf verantwoordelijk voor hun cultuureducatieve invulling. De intermediairs in de regio ondersteunen scholen en hun icc’ers (interne cultuurcoordinatoren) hierbij. Hoe zorgen ze voor kwaliteit in het aanbod? Drie intermediairs delen hun ervaringen en goede voorbeelden van kunsteducatie in Brabant.

Lees verder

'Ervaren van podiumkunst verruimt de blik van kinderen op de wereld'

Het kijken en luisteren naar podiumkunst verruimt de blik van kinderen op de wereld. Dat statement drijft Patrice Matthee in haar rol als coördinator bij Brabant Menu. In haar column voor MEST vertelt ze over de organisatie-brede omslag die gemaakt moest worden bij het aantreden van corona. Ook kijkt Patrice vooruit: “welke plek moet kunst hebben in onderwijs?” 

Lees verder

Handboek kunsteducatie: Mijn beste idee komt nog

Mijn beste idee komt nog is een praktisch hulpmiddel voor iedereen die educatiemateriaal ontwikkelt bij een voorstelling, expositie of andere kunstervaring. Hoe kun je de beleving van kunst verdiepen voor een leerling? Welke keuzes kun je maken als educatief ontwerper? Wat geef je een begeleider mee?

Lees verder