Tips om publiek blijvend aan je te binden

Al sinds 2011 adviseert en begeleidt Kunstloc Brabant (voorheen bkkc en Kunstbalie) makers, verenigingen en culturele organisaties bij het opzetten van een succesvolle crowdfunding-campagne. Meer dan 90% slaagt erin het doelbedrag te behalen om daarmee het project te kunnen realiseren. Crowdfunding heeft echter nog meer voordelen. Door crowdfunding creëer je namelijk een community van fans rondom jouw project. Hun betrokkenheid wil je natuurlijk het liefst zo lang mogelijk behouden. Maar hoe doe je dat?

In dit artikel zetten adviseurs Sam Branten, Joosje Duindam en Ella Kuijpers een aantal tips op een rijtje om donateurs blijvend aan je te binden. We vroegen ook crowdfunding-platforms voordekunst en Cinecrowd om hun kennis over dit onderwerp te delen. De beste vier tips vind je hieronder.

Tip 1: Houd je donateurs op de hoogte

Tijdens je crowdfunding-campagne zijn diverse mensen en organisaties enthousiast geworden over je project: zij hebben het mede mogelijk gemaakt. Koester de band die je met je donateurs hebt opgebouwd en onderhoud het contact ook na de afronding van de campagne. Houd hen op de hoogte van toekomstige projecten of nodig hen uit voor je nieuwe voorstelling, concert of expositie. Zo kun je donateurs voor langere tijd aan je binden.

 

Tip 2: Persoonlijk contact

“Hoe persoonlijker het contact met de donateurs, hoe beter”, vindt Cinecrowd. Ook Jesse van Venrooij, een filmmaker die al meerdere keren een succesvolle crowdfunding afrondde, vertelt dat door een persoonlijke benadering donateurs zich meer betrokken voelen. Personaliseer bijvoorbeeld je nieuwsbrief of nodig donateurs uit voor een offline evenement.

 

Tip 3: Houd het spannend

Het moet natuurlijk wel leuk en spannend blijven om jou als maker, vereniging of instelling en je activiteiten te blijven volgen. Varieer daarom in je berichtgeving en de inhoud. Voordekunst heeft hiervoor een aantal goede ideeën: “verzin leuke acties, maak filmpjes met een boodschap of schenk eens een kleinigheidje aan je achterban. Bijvoorbeeld een inkijkje in de eerste bladzijdes van jouw fotoboek of een gratis track van je album”.

 

Tip 4: Speel in op de wensen van je publiek

Als je kunt inspelen op de wensen van je publiek komt je boodschap beter aan en raakt je publiek meer betrokken. Voordekunst stelt daarom voor je publiek te leren kennen, bijvoorbeeld door het versturen van een enquête. Breng bijvoorbeeld in kaart wat de leeftijd is van je publiek, welk nieuws iemand graag wil ontvangen en welke kanalen het vaakst worden gebruikt. “Zo speel jij perfect in op hun behoeften”, aldus voordekunst.

Bonustips

  • Heb je een offline evenement gepland? Stel dan voor dat donateurs hun tegenprestatie daar komen ophalen. Zo ontmoet je hen in real life. Persoonlijk contact schept immers de sterkste band en je leert je publiek beter kennen.
  • Let op dat je je publiek niet te vaak benadert. Als je te veel blijft zenden, kan dit overkomen als spam. Houd daarom feeling met je publiek en kijk wat een goede frequentie is voor het versturen van berichten.
  • Lees onze brochure over crowdfunding voor de culturele sector

Crowdfunding voor de culturele sector

  • Niet ieder kanaal leent zich voor elke boodschap. Deel bijvoorbeeld foto’s op social media en verstuur een e-mail voor een uitnodiging. Houd ook rekening met welk kanaal jouw publiek het meest gebruikt.
  • Cultuur+Ondernemen schreef een artikel met 11 stappen naar crowdfunding
  • Ben je al goed op weg en op zoek naar nog meer tips? Lees dan deze blog van voordekunst. Hierin staan leuke tips voor het creëren van nog meer interactie met je publiek.

5 tips voor crowdkeeping

meer crowdfunding tips

Veelgestelde vragen over crowdfunding en corona

Veelgestelde vragen over crowdfunding en corona

Antwoord op de meest urgente vragen die op dit moment spelen als je een campagne aan het voeren bent, of als je overweegt om een crowdfunding te starten.

Van crowdfunding naar crowdbinding

Van crowdfunding naar crowdbinding

Met crowdfunding creëer je een community van fans rondom jouw project. Hoe behoud je hun betrokkenheid?

Crowdfunding voor de cultuursector

Crowdfunding voor de cultuursector

Inspiratie en tips uit de praktijk voor iedereen die crowdfunding in wil zetten voor amateurkunst, onderwijs en andere culturele projecten.

dit kun je doen met crowdfunding

To pick up a stone
Quarantaine uitzicht
Trumped by Music
Bredase Volksverhalen
Vandaag groei ik
Dochters
Hondje Haring
Biografie Dio Rovers
 Mantelzorgers Gestript 2
De Kleinste Werking
Zevenentwintig
Zul je met mij
Nieuwe vleugel voor Kamermuziek 's-Hertogenbosch
Saved the World Today
Als skiën dansen wordt
Eboundja
Zorg voor Doy
TweeDoek
Land van suiker en benzine
Oyster 1942
Goeikes
The World that Could Be
Millennials or the next great generation
Wrijving
Zwermers
Windup Space EP 2
OMG It's Me
De reizigers
Piloot met de vijf strepen
Parelmoer
Moon
Radio Ben
Haru
Van leeftijd(s) genoten
Broer
Een klein stukje van bijna alles
Akasha - An Inner Journey
Service à la Russe
Een dun plakje marsepein
Oorwurm
Hazenjacht
BEAT Plastic Waste
Ze zien los!
Van Houdoe naar How Do...?
An Evening With Knives
Kempenerpop
Daan Manneke 80
Dageraad
Dokter Kees
Mama
Het kleinste kamertje
Op de grens van mijn eiland
Family Stranger
Hopsa Heisasa | Vincent van den Ouden
STER | Catherina Iosifidis
Hoi meisje | Jamila Smit
Gebroken | Sjoerd Damen
Echt Hout | Raffi Shahbaz Nazarian
Luka | Roelie Post
Controller | Jesse van der Meulen
Buoyancy
Anamnesis | Caspar Naaijkens
Doloris
De Operateur | Jasper Loos
Sexual healing
Het licht & het duister
Scarlet Stories | Necrologies
Vaste locatie The Living Museum
Henny. Ik ben nog niet klaar
Heruitgave Design Works
Debuutalbum Mudita
't Is goed zo
The Mother of Beauty
Opera op de Parade
Alles in Kleur - Sheewawah
Concertvleugel voor Paradox
Een passende entree voor de LocHal
De Oude Ambachten
L.I.F.E.