Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

In het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK4) gaan we in schooljaar 2024-2025 aan de slag met het versterken van cultuureducatie binnen het mbo. Projectleider Deniz Fehmi Demirezen gaat samen met Anke Koenraadt en Kesha Felipa praktijkgericht onderzoek uitvoeren om de behoeften en uitdagingen rondom cultuureducatie in het mbo in kaart te brengen. Het onderzoek richt zich op het inventariseren van het huidige aanbod, het verkennen van bestaande initiatieven en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden.  

Ons doel is om samen met diverse mbo-instellingen enkele pilotprojecten te ontwikkelen die cultuureducatie een stevigere plek geven in het mbo. Wil je meer weten hierover? Houd dan deze projectpagina in de gaten voor updates en verdere informatie en/of meld je aan voor onze nieuwsbrief (en vink cultuureducatie aan). 

Lees hier meer over kansen voor cultuureducatie in het mbo

Hoe zijn we te werk gegaan?

In het najaar van 2024 zijn we gestart met het leren kennen van het werkveld. We hebben mbo-colleges in de provincie bezocht, gesprekken gevoerd en geïnventariseerd welke vormen van cultuureducatie momenteel worden aangeboden. Tot de kerstvakantie lag de focus op veldonderzoek, waarbij we de behoeften en vragen van onderwijsinstellingen in kaart brachten. Dit deden we niet alleen bij potentiële pilot-scholen, maar ook bij scholen die de relevantie van cultuureducatie onderschrijven, maar tegen praktische uitdagingen aanlopen, zoals tijdgebrek in het curriculum. Daarnaast onderzochten we hoe recente ontwikkelingen zoals de introductie van cultuurcoördinatoren in het mbo, de Cultuurkaart voor mbo en de regelingen vanuit Fonds voor Cultuurparticipatie ingezet kunnen worden. Daarnaast hebben we gekeken naar de rol van leergemeenschappen als instrument om kennisdeling en samenwerking te bevorderen. 

Tussen de kerst- en voorjaarsvakantie hebben we potentiële mbo-colleges geselecteerd waarmee we de pilot willen uitvoeren. Bij deze selectie hebben we gelet op regionale spreiding, de diversiteit aan projecten en de haalbaarheid van samenwerking. Het doel is om verschillende typen samenwerkingen te testen, zodat we inzicht krijgen in wat werkt en waar verbeteringen mogelijk zijn. We zijn helaas ook tegen de praktische uitdaging aangelopen dat sommige scholen, hoewel ze de welwillendheid hebben en de urgentie van cultuureducatie inzien, het simpelweg voor dit schooljaar niet haalbaar vinden om deel te nemen. We blijven met deze scholen in gesprek om te kijken hoe we hen kunnen blijven ondersteunen. 

Pilots

In het voorjaar van 2025 hebben we met diverse mbo-colleges gesproken die interesse hebben om deel te nemen aan de pilot. We zijn gestart met de vraag van de school en hun wensen en behoeftes. Nadat we de specifieke uitdagingen en wensen in kaart hebben gebracht, zijn we gaan zoeken naar geschikte culturele partners om het project vorm te geven. De eerste pilots gaan binnenkort van start. Elke pilot krijgt een eigen projectpagina met documentatie, bevindingen en het verloop van het traject.

Pilots die van start gaan

Koning Willem I College x Corpo Maquina – Unpunished Youth 

Dit project, gericht op studenten van het KW1C Startcollege, heeft als doel fysieke beweging, zelfvertrouwen en positieve sociale interactie te bevorderen. Door middel van dans en performance worden jongeren uitgedaagd om zich uit hun comfortzone te bewegen en hun zelfbewustzijn te versterken. De samenwerking tussen Corpo Maquina, Kunstloc Brabant en KW1C zorgt voor een innovatieve en inclusieve aanpak waarin beweging wordt ingezet als universele taal om sociale verbinding te stimuleren. Het project bestaat uit vijf sessies, waarin studenten zonder drempels in actie blijven en leren voelen wat het juiste moment is om te reageren, net zoals in sociale situaties op straat. Daarnaast wordt er vakoverstijgend gewerkt door elementen van taal en expressie toe te voegen, zodat studenten zichzelf op meerdere niveaus kunnen ontwikkelen. 

Dit traject zal starten in de tweede week van maart 2025. 

Yonder x Massi – Creatief taalgebruik en zelfexpressie 

Om taalachterstand en taalarmoede onder jongeren tegen te gaan, werken we samen met opkomend talent Massi. In drie sessies nemen we studenten mee in een persoonlijke reis waarin ze door middel van schrijven, creatieve taalspelletjes en storytelling hun expressieve vaardigheden ontwikkelen. Doelen van dit traject zijn het stimuleren van creativiteit in taalgebruik, het vergroten van zelfvertrouwen en het schetsen van toekomstperspectieven. Studenten leren hoe ze taal als instrument kunnen gebruiken, zowel voor zelfreflectie als voor professionele doeleinden. 

De planning voor dit traject wordt momenteel geconcretiseerd en zal zo snel mogelijk worden gecommuniceerd. 

Meer weten of meedoen?

Wil je meer weten of je aanmelden om bij te dragen aan dit project? Neem dan contact op met Deniz Fehmi Demirezen. 

Cultuureducatie

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers deelden hun succesmomenten, factoren en kernwaarden.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO en PRO)? Welk aanbod is er voor hen?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Op deze kennispagina onderzoeken we betekenisvolle verbindingen tussen burgerschap en cultuureducatie.

22 januari 2025
Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Informatie over CmK4 voor scholen

Wat houdt de regeling CmK4 in? Wat betekent deelname voor mijn school?

15 januari 2025
Informatie over CmK4 voor scholen

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

Blog | Dansen tussen chaos en orde

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen met Art of Hosting.

6 december 2024
Blog | Dansen tussen chaos en orde

CmK4 gaat van start!

De aanvraag Cultuureducatie met Kwaliteit 4 Noord-Brabant is toegekend! Dit betekent 12,2 miljoen voor cultuureducatie in Brabant tussen 2025 en 2028.

19 november 2024
CmK4 gaat van start!