Afgelopen week is de 250ste crowdfunding-campagne geslaagd die is ondersteund met impulsgelden en door Kunstloc Brabant. De eer was aan de campagne van Rogier de Nijs, genaamd BEAT Plastic Waste - Soundtrack of the Plastic Age. De 250 succesvolle projecten haalden een totaalbedrag op van maar liefst €2,5 miljoen. De adviseurs van Kunstloc Brabant adviseren en begeleiden Brabantse makers en organisaties bij het opzetten van een crowdfundingcampagne. We blikken terug op de successen van de afgelopen tijd.

Crowdfunding wordt al jaren succesvol ingezet om artistieke en culturele projecten te realiseren. Het concept is eenvoudig: als initiatiefnemer plaats je een project op een crowdfunding-platform met een wervende tekst, tegenprestaties en een aansprekend filmpje. Je stelt jezelf een deadline om een bepaald doelbedrag op te halen. Vervolgens vraag je aan jouw achterban je project te steunen door middel van een donatie. Iedere donateur krijgt een beloning in de vorm van een van de tegenprestaties die jij zelf hebt bedacht.

Crowdfunding wordt niet alleen ingezet om projecten te financieren, maar ook om een community van ambassadeurs te creëren. Het draagt namelijk bij aan het versterken van de band met je bestaande, of misschien zelfs nieuwe publiek. Daarmee kun je laten zien dat er draagvlak is voor je project én zorg je voor meer zichtbaarheid. Ook in de toekomst kan je misschien beroep doen op deze ambassadeurs. Crowdfunding kan dus een blijvend effect hebben, zoals in de praktijk ook vaak blijkt!

De mooiste voorbeelden

Sinds 2011 zijn er 276 campagnes online gegaan, waarvan er inmiddels 250 zijn geslaagd. Dat komt neer op een slagingspercentage van 90%. In totaal haalden deze campagnes meer dan 2,5 miljoen euro op voor hun projecten. Het ging om heel uiteenlopende projecten, zowel op het gebied van amateurkunst en cultuureducatie als op het gebied van de professionele kunsten en verspreid over diverse disciplines. We lichten graag een paar mooie voorbeelden uit.

BEAT Plastic Waste - Soundtrack of the Plastic Age

Rogier de Nijs haalde ruim €13.000,- op voor de realisatie van zijn nieuwe album dat opgenomen werd met instrumenten van plastic afval. Dit album is zijn muzikale commentaar op een groot maatschappelijk probleem: de wegwerpcultuur en de steeds groter wordende berg plastic afval.

BEAT Plastic Waste - Soundtrack of the Plastic Age

Meta Maze Doloris

Voor de realisatie en exploitatie van deze unieke kunstinstallatie in Tilburg haalde initiatiefnemer Joep van Gorp met zijn crowdfunding-campagne €70.000,- op. Met dit bedrag, naast de bijdragen van fondsen en ondernemers, kon Joep zijn droom verwezenlijken. Meer dan 800 donateurs droegen bij aan zijn campagne!

Meta Maze Doloris

Exempel

Drumfanfare Exempel heeft inmiddels al twee geslaagde crowdfunding-campagnes gevoerd. Daarmee kregen zij voldoende middelen bij elkaar om nieuwe instrumenten aan te schaffen voor het jeugdorkest én een CD uit te brengen voor hun 50-jarig jubileum.

Exempel

Dokter Kees

Een ander aansprekend voorbeeld is de campagne van Jesse van Venrooij voor zijn documentaire ‘Dokter Kees’. De documentaire snijdt een actueel maar ook gevoelig onderwerp aan, namelijk: euthanasie bij personen met gevorderde dementie. Aan de productie van deze film droegen ruim 400 donateurs bij. In totaal haalde hij met zijn crowdfunding €35.000,- op. Voor een eerdere documentaire(“t Is Goed Zo) haalde Jesse ook al ruim €15.000,- op via crowdfunding.

Dokter Kees

Klanken van oorsprong

Hetty Naaijkens-Retel Helmrich maakte een documentaire over de belangrijke rol die artiesten met een Nederlands-Indische achtergrond speelden in de Nederlandse popmuziek. Veel bekende artiesten passeren de revue. Daarnaast toont de documentaire de gedeelde geschiedenis rondom de oorlog, het vluchten en opnieuw beginnen in een ander land. Voor de productie van haar film haalde Hetty maar liefst €54.440,- op.

Klanken van oorsprong

Afstudeerprojecten

Afgelopen twee maanden hebben diverse film- en fotografiestudenten van AKV|St. Joost een crowdfunding-campagne opgezet voor de realisatie van hun afstudeerproject. Het wordt hun visitekaartje voor de professionele (Brabantse) cultuursector. Alle campagnes zijn geslaagd!

Afstudeerprojecten
Afstudeerprojecten

Zelf aan het stuur

Sinds 2011 biedt Luc Begas, adviseur financiering en cultureel ondernemerschap, ondersteuning aan makers en instellingen bij het opzetten van crowdfunding-projecten. Ook hij is positief over de effecten van crowdfunding: “Door ondersteuning van crowdfunding probeerden we in 2011 nieuwe wegen te openen voor kunstenaars en instellingen om zelf meer invloed uit te oefenen op het inhoudelijk en financieel mogelijk maken van hun project. Bij een subsidieaanvraag ben je al snel afhankelijk van specifieke criteria en het oordeel van een commissie, maar bij crowdfunding kun je zelf bepalen hoe je project eruit gaat zien en hoe je het publiek enthousiast kan maken. Je zit zelf met de handen aan het stuur en maakt jezelf ook extra zichtbaar. Niet alleen je eigen kring krijgt je project te zien, ook een geheel nieuwe doelgroep kan aanhaken. Een crowdfunding-campagne vraagt veel van je, maar het levert ook veel nieuwe inzichten voor je dagelijkse praktijk, of zelfs vervolgprojecten op. Tien jaar later zien we nog steeds dat crowdfunding werkt om kunstenaar en publiek dichter bij elkaar te brengen”.

Crowdfunding met ondersteuning uit de impulsgelden

Al vanaf 2011 begeleidt Kunstloc Brabant (voorheen bkkc & Kunstbalie) Brabantse makers en organisaties bij crowdfunding-campagnes. We adviseren over wat er allemaal komt kijken bij het opstarten van een goede crowdfunding-campagne en hoe je een goede wervende tekst, overtuigende tegenprestaties en een gedegen publiciteits- en wervingsplan maakt. Daarnaast kunnen projecthouders mogelijk aanspraak maken op een subsidiebijdrage uit het impulsgeldenprogramma van Provincie Noord-Brabant. Ze ontvangen dan 30% van hun doelbedrag uit de impulsgelden, als ze zelf 70% ophalen met donaties van de crowd, via een onafhankelijk platform. Zo starten bijvoorbeeld veel projecthouders een campagne via het platform voordekunst of Cinecrowd.

De impulsgelden zijn beschikbaar gesteld door de Provinciale Staten van Noord-Brabant en zijn bestemd voor duurzame ontwikkeling van het Brabantse cultuursysteem. Kunstloc Brabant is in opdracht van Provincie Noord-Brabant onder meer verantwoordelijk voor de uitvoering van het impulsgeldenprogramma.

Meer weten over crowdfunding?

Heb je ook een idee voor een crowdfunding? Of wil je overleggen of jouw project in aanmerking komt voor een bijdrage uit het impulsgeldenprogramma? Neem gerust contact met ons op!

tips en advies voor crowdfunding

Veelgestelde vragen over crowdfunding en corona

Veelgestelde vragen over crowdfunding en corona

Antwoord op de meest urgente vragen die op dit moment spelen als je een campagne aan het voeren bent, of als je overweegt om een crowdfunding te starten.

Van crowdfunding naar crowdbinding

Van crowdfunding naar crowdbinding

Met crowdfunding creëer je een community van fans rondom jouw project. Hoe behoud je hun betrokkenheid?

Crowdfunding voor de cultuursector

Crowdfunding voor de cultuursector

Inspiratie en tips uit de praktijk voor iedereen die crowdfunding in wil zetten voor amateurkunst, onderwijs en andere culturele projecten.