Make It is een nieuw festival in Tilburg met nieuwe muziek voor en van nationaal en internationaal opvallende, jonge, opkomende jazzmusici. Stichting JazzTilburg wil via Make It de stad Tilburg nationaal en internationaal op de kaart zetten als een stad/regio waar nieuwe jazzmusici met nieuwe muziek de kans krijgen om zich te ontwikkelen en presenteren.

Versterking festivalorganisatie

Make It wil zich ontwikkelen tot een spraakmakend festival met optredens in minimaal 15 locaties voor de AMPA JazzRonde, concerten in Theaters Tilburg, Paradox Tilburg, 013 en de Nieuwe Vorst met minimaal 30 optredens door ± 150 musici en ± 4.000 bezoekers. 
Middels een bijdrage uit de impulsgelden wil het festival op weg naar de edities 2019-2020 investeren in: 

  • het versterken van de artistieke en productionele organisatie;
  • zowel online als offline meer zichtbaar zijn. 

Naast de programmering van de edities 2019-2020 speelt marketing een belangrijke rol. In 2018 heeft de organisatie m.b.v. een kennisvoucher gewerkt aan een gedegen marketingstrategie. Samen met Toffey Campagnemakers en de jazz- en marketing experts van de Tilburgse podia is een specifieke marketing -en publieksbenadering uitgevoerd die past bij Make It. Het festival mikt met name op een “jong(er)” publiek dan dat nu naar jazzconcerten gaat. Ze wil daadwerkelijk op een nieuwe manier specifieke doelgroepen (jazz-alumni uit binnen- en buitenland) bereiken en hiermee vooral voor een nieuw jazzpubliek zorgen. Daarmee heeft Make It de ambitie om een nieuw element aan het Tilburgse en het Brabantse Cultuursysteem toe te voegen om daarna ook nationaal en internationaal herkend en erkend te worden als een kraamkamer voor nieuwe jazzmuziek.

Make It werkt de komende jaren o.a. samen met Theaters Tilburg, Paradox, 013, De Nieuwe Vorst en Fontys Academy of Music and Performing Arts (AMPA). 

Kennisvoucher

Als beginnend initiatief wil Stichting JazzTilburg een goede basis leggen onder de eerste editie en die vooral ook benutten om een voor het initiatief duurzame ontwikkeling mogelijk te maken. Door middel van een kennisvoucher gaat Stichting JazzTilburg de inhoud en de doelstellingen die in het projectplan staan omschreven verder aanscherpen en vertalen naar een adequate marketingstrategie. Toffey zal stichting Jazz Tilburg hierbij coachen ten behoeve van het ontwikkelen en zelfstandig uitvoeren van het marketingplan.

Rol Kunstloc Brabant

Kunstloc Brabant heeft geadviseerd over de aanvraag en conceptversies van het plan en de begroting becommentarieerd.

De volledige aanvraag vind je in het overzicht van aanvragen op onze website: nr. IMP/2019/119.

Dit kan ook met impulsgelden