
Met een eigen geluid en een internationaal publiek heeft Rosemary & Garlic uit Oss een unieke stem in de Nederlandse muziekwereld. De indiefolk act onder leiding van de Brabantse zangeres Anne van den Hoogen heeft een enorm groot streamingpubliek. Rosemary & Garlic stroomde afgelopen jaar door van het Brabants talentenprogramma Proud of the South en de Popronde naar talentenshows op Eurosonic/Noorderslag, SXSW (USA), The Great Escape (UK) en het Reeperbahn festival in Hamburg (DE). De band bracht in 2018 haar debuutalbum uit op het gerenommeerde muzieklabel Nettwerk Music (CA).
Doorontwikkeling
Rosemary & Garlic ontvangt een impulsbijdrage om zich zowel artistiek als zakelijk verder te kunnen ontwikkelen naar een duurzame, hedendaagse zelfvoorzienende act. De band zet de impulsgelden in om het volgende te realiseren:
- artistieke ontwikkeling: productie live EP en album, nieuwe samenwerkingen op muzikaal vlak
- publieksontwikkeling: draagvlak vergroten, data-analyse, marketing en support-tour
- zakelijke ontwikkeling: advies, coaching
Om zich artistiek verder te ontwikkelen wil Rosemary & Garlic allereerst met regelmaat nieuwe muziek produceren en uitbrengen, waarbij meer samenwerkingen met andere muzikanten wordt gezocht en gekeken wordt naar andere vormen van releasen ten opzichte van het traditionele album. Daarnaast wil de band een live album produceren op basis van een concert in de St. Pauli Kirche in Hamburg en van een concert in Paradiso.
Om zich te ontwikkelen als een toekomstbestendige act wil Rosemary & Garlic het grote aantal potentiële fans wereldwijd aan zich binden door:
- het ontwikkelen van een sterke eigen merkidentiteit;
- het analyseren van het huidige streamingpubliek en daarop volgend een communicatie- en marketingplan met bijbehorende middelen ontwikkelen;
- door het live ontmoeten van het publiek middels het organiseren van een support-tour met een of een aantal bekende acts uit dezelfde playlists.
Het idee om te gaan onderzoeken hoe streams zijn om te zetten in een grotere fanbase middels data driven marketing, is vooruitstrevend.
Tot slot wil Rosemary & Garlic aan de slag met de zakelijke kant van het muzikantschap. De band wil blijven samenwerken met het Brabantse managementbureau The Hidden Track voor coaching en adviesbinnen dit professionaliseringstraject. Daarnaast wil de band een adviestraject ‘financieren’ van Cultuur + Ondernemen doorlopen om een duurzaam businessplan en canvas te maken waarin de verschillende partners, klantgroepen, kanalen en geldstromen in kaart worden gebracht. Vanaf daar kunnen realistische targets, doelgroepen en bijbehorende marketingstrategie worden bepaald.
De artistieke inhoud wordt expliciet gekoppeld wordt aan de zakelijke doelstellingen. Zo werkt Rosemary & Garlic vanuit de inhoud aan haar publieksbereik.
Begin 2020 hoopt Rosemary & Garlic duidelijke effecten te zien die het gevolg zijn van de genomen acties gedurende 2019.
Waarom een bijdrage uit de impulsgelden?
De Adviescommissie Impulsgelden constateert dat de band relevante (internationale) partners weet te betrekken en aan zich te binden. Ook waardeert zij de wijze waarop ze omgaan met publieksontwikkeling in de muzieksector en noemt de aanpak onderscheidend. Tot slot ziet de commissie de potentie van dit project en dat een succesvol vervolg – waarbij Rosemary & Garlic nog meer zichtbaar wordt in het buitenland – positief kan bijdragen aan het Brabantse cultuursysteem.