In 2005 studeerde Juul Rameau af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, waar zij zich de grafische ambacht eigen heeft gemaakt. In haar grafische werkplaats in Utrecht heeft ze veel prenten gemaakt: grote prenten met florale en botanische structuren en patronen. Als zzp'er bij onterwerpbureaus ontwikkelde Rameau zich daarnaast tot interieurontwerper en projectmanager van grote teams. Rameau maakt nog steeds grafiek, maar niet alleen op papier en doek. Tijdens een lascursus ontdekte ze dat ze met een plasma of lasersnijder de patronen kan uitsneden in metaal. Daarmee creëert ze unieke objecten voor binnen- en buitenruimte, gefascineerd door patronen en structuren uit de natuur.

Studio Juul Rameau

Studio Juul Rameau, gevestigd in Eindhoven, produceert producten zoals lichtobjecten, rotonde(kunst)werken en (grote) bloembakken voor openbare ruimte én levert maatwerk wat neigt naar architectuur, interieur- tuin-, landschapsontwerp. Werken worden veelal uitgevoerd in metaal, de robuustheid van dit materiaal creëert een spanningsveld met de botanische vormen - het kenmerk van het werk van Studio Juul Rameau.

Afgelopen jaren heeft Studio Juul Rameau een grote ontwikkeling doorgemaakt. De artistieke inzet van haar beroepspraktijk is steeds veelzijdiger geworden. Rameau omschrijft zich als "kunstenaar, ontwerper, spreker, ondernemer, verbinder met als basis de beeldende kunst en design".  

Garden of Abundance

Met het onderzoeksproject Garden of Abundance, vrij vertaald Tuin van Overvloed, wil Juul Rameau de helende kracht van de natuur inzetten ter bevordering van het welzijn van de mens. Rameau is gefascineerd door de verscheidenheid en diversiteit van de natuur. Vanuit de Biophilia-overtuiging, de aangeboren relatie tussen de mens en (de rest van) de natuur, zal ze onderzoeken welke plantenpatronen en -structuren de zintuigen het meest aanspreken. Hiervoor bouwt zij kunstinstallaties van stoer materiaal en natuurlijke vormen en test deze op bezoekers. De onderzoeksresultaten worden gebundeld in een essay, zodat de verkregen kennis kan worden gedeeld. 

Folder Garden of Abundance (pdf)

Kennisvouchers

Juul Rameau maakt de sprong naar een professioneel ingerichte organisatie waarbij de passie en culturele aspecten aan de ene kant, en realisme en zakelijkheid aan de andere kant elkaar in balans houden. Rameau heeft een duidelijke visie op de toekomst voor Studio Juul Rameau, maar het ontbreekt haar aan expertise op het gebied van bedrijfsvoering, financiering, branding, communicatie en marketing. Met behulp van een kennisvoucher heeft sze de externe expertise van André van der Zalm ingeschakeld om een ondernemingsplan en bijbehorend marketingplan te ontwikkelen. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is het in lijn brengen van een businessmodel, product en identiteit enerzijds en de klant, onderneming en producenten anderzijds.

Met behulp van een tweede kennisvoucher schakelt ze de externe expertise inschakelen van Marco Saris om een de positionering en merkidentiteit van studio Juul Rameau te verdiepen en verscherpen. Dit kan dan ingezet worden om een acquisitiestrategie te ontwikkelen, en om marketing- en communicatiekanalen effectief in te zetten

Meer informatie over de kennisvoucher

Waarom een bijdrage uit de impulsgelden?

Juul Rameau is een veelzijdige maker en ondernemer in de Brabantse culturele sector. De kennisvoucher draagt bij aan de structurele versterking van het cultureel ondernemerschap van de aanvrager.

Studio Juul Rameau ontvangt impulsgelden om de rol van kunst in het (maatschappelijk) welzijn en het ontstressen van mensen in de natuur verder te onderzoeken. Juul begeeft zich daarmee in de voorhoede van deze ontwikkeling.

Rol Kunstloc Brabant

Kunstloc Brabant heeft in het voortraject advies gegeven over het opstellen van de aanvraag en het aanscherpen van de leervraag.

De volledige aanvraag voor de eerste kennisvoucher vind je in het overzicht van aanvragen op onze website: nr. KV/2018/011.

De volledige aanvraag voor de subisdie impulsgelden vind je in het publieke overzicht van aanvragen: nr. IMP/2019/T2/163.

De volledige aanvraag voor de tweede kennisvoucher vind je in het overzicht van aanvragen op onze website: nr. KV/2020/066.

dit kan ook met een kennisvoucher

Vloeistof

ondernemingsplan ontwikkelen
Vloeistof

Trots54

cultureel maatschappelijk ondernemen
Trots54

Studio Juul Rameau

onderzoek naar helende kracht natuur
Studio Juul Rameau

Wildpark

versteviging organisatie en uitbreiden talentontwikkeling
Wildpark

Camilla Blue

augmented reality liveshow
Camilla Blue

Peerke Malschaert

positionering en organisatieontwikkeling
Peerke Malschaert

Laura de Vos | Body of Art

ontwikkeling zakelijk leiderschap
Laura de Vos | Body of Art

Lieke Anna

fotograaf geeft vorm aan documentaire
Lieke Anna

Mies-en-Scène

duurzaam borgen van maakpraktijk
Mies-en-Scène

Zwermers

professionalisering van de organisatie
Zwermers

New Order of Fashion

kennisdeling over circulaire mode
New Order of Fashion

GlasLab Den Bosch

expertisecentrum voor vlakglas
GlasLab Den Bosch

Jos Klarenbeek

professionaliseringsslag en zichtbaarheid
Jos Klarenbeek

Shahar Livne

ontwikkelen van duurzame beroepspraktijk
Shahar Livne

Rogier de Nijs

positionering en professionalisering
Rogier de Nijs

Jeroen Kant

marktverkenning en positionering
Jeroen Kant

Manifestations

duurzame samenwerking met potentiële financiers
Manifestations

Stoute Schoenen

ondernemingsplan en financieringsmix
Stoute Schoenen

Oortwolk

strategie en positionering
Oortwolk

Katinka Versendaal | The Eatelier

visie en strategie
Katinka Versendaal | The Eatelier

Temporary Art Centre

organisatieontwikkeling
Temporary Art Centre

Kasboek

versterken artistieke praktijk
Kasboek

Shirley Dap | Heal

professionalisering ontwerppraktijk
Shirley Dap | Heal

Eleni Ploumi

internationaal netwerk
Eleni Ploumi

Academie voor Beeldvorming

versterken zakelijke organisatie
Academie voor Beeldvorming

Chagall

positionering en strategie
Chagall

Marieke van de Ven

positionering en versteviging van netwerk
Marieke van de Ven

Charlotte Driessen

ontwikkeling tot sterke filmproducent
Charlotte Driessen

KONT

uitbouwen werkmodus en verdienmodel
KONT

Nabuurs&VanDoorn

uitbreiding internationale netwerk
 Nabuurs&VanDoorn

Dock Zuid

professionalisering van de organisatie
Dock Zuid

Sounding Bodies

helende werking van klassieke muziek
Sounding Bodies

Grafisch Atelier Den Bosch

toekomstgericht ontwikkelplan
Grafisch Atelier Den Bosch

Dat wat blijft | Monique Broekman

nieuwe verbanden kunst en erfgoed
Dat wat blijft | Monique Broekman

ALL-EEN | MoveToMeet

verbinding tussen doven, slechthorenden en horenden
ALL-EEN | MoveToMeet

Niels Hoebers

toekomstgericht ondernemerschap
Niels Hoebers

Perla van Kessel

werken aan de eigen artistieke waarde-propositie
Perla van Kessel

Wiosna van Bon

zoeken naar samenhang en heldere ontwikkelperspectieven
Wiosna van Bon

This is LOVSKI

het in de markt zetten van een nieuwe act
This is LOVSKI

LaMelis

langetermijnvisie ontwikkelen en verstevigen marktpositie
LaMelis

Pier15 skatepark

toekomstbestendige herstructurering
Pier15 skatepark

BROET

professionalisering en herpositionering
BROET

Kunstplan Ecodorp Boekel

kunst als inspiratie voor duurzaamheid
Kunstplan Ecodorp Boekel

Aus Berlin

professionaliseringsslag met voorfinanciering
Aus Berlin

Kranen/Gille

strategische visie
Kranen/Gille

Document Series | Kristel van Issum

nieuwe beroepspraktijk vormgeven
Document Series | Kristel van Issum

Nishant Bhola | World of Dance

moderne dans positioneren in multiculturele samenleving
Nishant Bhola | World of Dance

Copper Views

ontwikkelen tot impactproducent
Copper Views

Envisions

ontwikkelen van een ondernemingsplan
Envisions

Festival Circolo

verhuizing en herpositionering
Festival Circolo

Smart Design to Market

actiegericht marketingplan
Smart Design to Market

Chassé Cultuurfonds

plan van aanpak en intern draagvlak
Chassé Cultuurfonds

Jola Hesselberth

uitbreiden digitale technieken en ondernemersvaardigheden
Jola Hesselberth

Marieke Vromans

profilering, positionering en marketingstrategie
Marieke Vromans

Toekomstvisie Erasmus Festival Brabant

bepalen missie en bedrijfsmodel
Toekomstvisie Erasmus Festival Brabant

Volumetric video | Dutch Rose Media

duurzame financieringsmodellen ontwikkelen
Volumetric video | Dutch Rose Media

Cor Unum

professionaliseringslag
Cor Unum

Vonk

doorontwikkeling naar stabiele financieringsmix
Vonk

IVC 2.0

platform voor het verrijken van klassieke zangkunst
IVC 2.0

Dyane Donck

werken aan een marktstrategie
Dyane Donck

LunaLunaLuna | Kultoer

theatrale installaties tijdens Tilburgse Kermis
LunaLunaLuna | Kultoer

pluswhat talentenprogramma | wedowe

overtuigende partnerstrategie
pluswhat talentenprogramma | wedowe

Urban Matterz

missie en visie uitwerken tot strategie
Urban Matterz

De Fabriek

inzichtelijk maken van het creatieve proces
De Fabriek

Studio Gebroed

meerjarig ontwikkeltraject
Studio Gebroed

Jenny Ymker

omgevingsanalyse en communicatiestrategie
Jenny Ymker

Beeld | Merk

profilering van een centrum voor de kunsten
Beeld | Merk

Encounter | Joost van Wijmen

ontwikkelen geënsceneerde ontmoetingen
Encounter | Joost van Wijmen

Human Rights Tattoo

bouwen aan een verbeterd inkomstenmodel
Human Rights Tattoo

De Link

ontwikkeling van producerende rol
De Link

Make it - Jazz Festival Tilburg

versterken van organisatie en zichtbaarheid
Make it - Jazz Festival Tilburg

Bouwmeester Donck

aandacht besteden aan pr en marketing
Bouwmeester Donck

MASS production

professionaliseren van een brede beroepspraktijk
MASS production

Generatie Zuid

professionaliseren door planmatig te werk te gaan
Generatie Zuid