- Kennis & inspiratie
- TalentHub Brabant biedt met post-hbo extra persoonlijke ontwikkeling voor makers
Aangemaakt op: di 10 sep. 2024
Meer inzicht in jezelf, kwetsbaarheid durven tonen en op een fijnere en meer open manier communiceren. Dat is zomaar een greep uit de opbrengsten van de opleiding ‘Creatief Leiderschap’ die vijftien makers uit TalentHub Brabant volgden. In juli 2024 ontvingen ze hiervoor hun post-hbo-certificaat na een persoonlijke presentatie over hun ontwikkelingen.
Wat brengt de opleiding de talenten uit de hubs? En hoe is deze opleiding tot stand gekomen?
Geschreven door Simone Vos
Krachtig opdrachtgeverschap
“Om meer impact te creëren als maker, voor zichzelf, maar ook voor de opdrachtgevers die ze hebben, is deze opleiding heel relevant. Vanuit leiderschap bijdragen aan een opdracht is krachtig”, vertelt Jos Hardeman, coördinator van TalentHub Design to Market en ontwikkelaar van de opleidingen Design Consultancy en Creatief leiderschap.
“Zo’n vijftien jaar geleden zag ik steeds meer creatieve mensen naar Strijp-S trekken (waar haar eigen bedrijf Designforum ook zit). Ik zag hoe lastig het creatief ondernemerschap kan zijn, daarom heb ik vanuit Designforum verschillende opleidingen opgezet om makers daarin verder te helpen. Binnen Design to Market en de andere hubs passen die heel goed”, vertelt Jos.
Inmiddels zijn de post-hbo opleidingen Design Consultancy en Creatief Leiderschap vast onderdeel van Design to Market. Daarbij sluiten diverse makers uit andere hubs van TalentHub Brabant aan.
Bewustzijn
“Ik zie bij de deelnemers aan de trainingen dat ze veel meer zelfvertrouwen krijgen en zelfverzekerder overkomen. Ze zijn zich meer bewust van wat de ander nodig heeft, niet alleen klanten, maar ook in de samenwerking met andere creatieve makers. Juist die leiderschapsrol is daarin heel relevant, zodat ze anderen mee kunnen nemen en hun eigen inbreng goed kennen.”
Voor de deelnemers aan het traject, dat van november 2023 tot juli 2024 duurde, zijn de ontwikkelingen die ze doormaakten heel divers, maar ook herkenbaar. Juist doordat ze veel met elkaar in rollenspellen oefenden met ‘moeilijke gesprekken’, zichzelf in vijf talenten herkenden en door zich kwetsbaar op te stellen tijdens de trainingen.
De opleidingen richten zich op verschillende vaardigheden die bij leiderschap belangrijk zijn. Eens per maand komen de makers samen, om telkens met een ander thema binnen dat leiderschap aan de slag te gaan. Voor iedere masterclass binnen de opleidingen is er een trainer die de groep begeleidt. “In het eerste deel leren de makers hoe ze leiding kunnen geven aan zichzelf. Wat is persoonlijk leiderschap? En hoe zien ze dat voor zich? Daar gaat trainer Brenda Vos mee aan de slag met ze”, zegt Jos.
Eyeopener
Voor ontwerper Marte Mei Haaster was de training een eyeopener op het gebied van leiderschap. “Aan het begin dacht ik dat je als leidinggevende een sterk persoon moest zijn die zei wat de ander moet doen. Daar kreeg ik stress van. Dus ik ben op zoek gegaan waar dat ongemak vandaan kwam”, vertelt ze.
“Eigenlijk al bij de eerste workshop, van Brenda Vos, de Strength finder training, zag ik dat mijn kracht wellicht anders is dan die van anderen, maar het is wel míjn kracht. Iedereen is als individu heel anders en dat is oké, ook als je dus leidinggeeft aan teams, moet je dat helder voor ogen houden. Dat heb ik hier geleerd. Ik kijk nu: ‘Welk individu heb ik voor me en hoe kan ik die erkennen?’. Op die manier heb ik een team leren begeleiden. Dat is heel waardevol.”
Bewustwording
In het volgende deel van de opleidingen staat de verbinding met anderen centraal, vertelt Jos. Met wie heb je een zakelijke relatie en wat heeft die persoon nodig? Hoe kun je daar in je dagelijkse praktijk mee aan de gang?
Daar heeft Iris Bekkers, ontwerper en deelnemer aan Design to Market, veel aan gehad: “Ik kan mezelf beter aankijken, heb geleerd hoe ik kan reflecteren tijdens moeilijke momenten. Ik sta meer voor mezelf, ook in verhouding tot anderen. Zeker bij samenwerkingen. De masterclass drijfveren voor gedrag heeft me daar heel erg bij geholpen. We moesten op een a4’tje opschrijven wat ons drijft, dat lijkt heel moeilijk, maar was goed te doen. Ik heb daarin meer empathie voor mezelf gekregen. De keuze om vanuit creatie te werken en niet vanuit angst, komt daaruit voort.”
Ook het omgaan met diepere emoties en hoe emoties het handelen bepalen, komt in de training aan bod. Waar komt het vandaan dat je reageert zoals je reageert? Dat komt in masterclasses met Editha Schouten en Jeroen Schoenmakers naar voren.
Voorzangeres Rianne Wilbers, deelnemer aan Music Hub Brabant, heel helpend. “Ik heb geleerd hoe ik mijn valkuilen kan omzetten in kwaliteiten. Ik kom van het conservatorium en daar leerden we veelal wat er ‘beter’ moest. Nu gaven de andere deelnemers mij ook terug wat ik al wél heel goed deed. Dat was heel waardevol en gaf me nieuwe inzichten”, vertelt ze.
Leiderschap voor jezelf
Het laatste onderdeel van de opleidingen gaat in op de adviesvaardigheden. ‘Wat kan ik mijn klanten bieden? Wat hebben zij nodig en hoe kan ik daarachter komen?’, zulke vragen komen daarin terug. Voor ontwerper en deelnemer aan Design to Market, Katinka Feijs, een heel essentieel onderdeel. “Ik leerde hierin hoe ik mijn missie om kan zetten in actie. Om meer leiderschap voor mezelf te krijgen en mezelf niet weg te cijferen. Door die zoektocht sta ik dichter bij mijzelf en mijn normen en waarden. Daarmee kan ik de opdrachtgever veel helderder adviseren en laten zien wat ik kan.”
Het leiderschap voor zichzelf zoeken en vinden, is een thema dat bij veel makers en ontwerpers in de training terugkomt. Ontwerper Ruben Warnshuis, deelnemer aan Design to Market: “Ik was altijd in de veronderstelling dat ik moest leidinggeven aan anderen, maar ik denk dat ik vooral mezelf leiding mag geven. Mijn eigen kaders bepalen en een netwerk opbouwen waarmee ik verder kan.”
Over TalentHub Brabant
TalentHub Brabant krijgen talenten die door de sector zelf worden uitgekozen, ondersteuning op maat via een netwerk van festivals, podia, presentatie-instellingen en andere (culturele) organisaties. Zij stellen kennis, faciliteiten en productiemiddelen ter beschikking. Dat doen ze door coaching, het bieden van een podium voor de talenten en bijvoorbeeld door licht en geluid voor optredens te regelen. Zo kunnen talenten hun artistieke signatuur ontwikkelen, krijgen ze binding met hun (toekomstige) publiek en wordt hun werk geïntroduceerd bij nieuw publiek, professionals, de politiek, fondsen en de media.