Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Om je (potentiële) publiek een waardevolle ervaring aan te bieden is het van belang dat je als culturele organisaties je publiek kent. Dat doe je door aanwezig te zijn op de vloer, in gesprek te zijn met je bezoekers, en publieksonderzoek te doen. Een nog onderbenutte bron voor inzicht vormen de publieksdata. Data zijn in steeds meer vormen voorhanden, maar het is voor veel organisaties nog lastig deze data handig in te zetten en er beleid op te ontwikkelen. 

Samen met de Brabantse culturele instellingen, beleidsmedewerkers en de landelijke Taskforce Publieksdata werkt Kunstloc Brabant op verschillende manieren aan het vergroten van kennis over het toepassen van publieksdata om zo het publieksbereik te vergroten en te verbreden:

Werken met Publieksdata

Kunstloc Brabant is aangehaakt bij de landelijke initiatieven om werken met publieksdata te stimuleren, zoals de Taskforce Publieksdata van DEN, het landelijke kennisinstituut voor digitalisering van de kunstensector. Werken met Publieksdata maakt volop gebruik van innovatieve digitale middelen en bevindt zich in het hart van de digitale transformatie die de cultuursector ondergaat.

Vanaf 23 juni 2025 bieden we culturele instellingen in Brabant de mogelijkheid om te werken met een online toepassing van het Culturele Doelgroepenmodel

Ieder huishouden in Nederland is ingedeeld in een van de elf doelgroepen uit het model. Op basis van postcode en huisnummer met eventuele toevoeging, worden bezoekgegevens per gebied vergeleken met de daar aanwezige huishoudens. Dankzij een bijdrage van BrabantStad en OCW kunnen instellingen zich voor een klein bedrag abonneren bij Kunstloc Brabant en zelf hun publieksdata analyseren.

Culturele Doelgroepenmodel

Bewustwording vergroten

Kunstloc Brabant zet zich in om culturele instellingen te overtuigen van het belang van digitale transformatie en het werken met publieksdata. Waar zit nog onbenut potentieel en mogelijk publiek dat nog niet bereikt wordt? Welke innovatieve en/of digitale middelen kunnen we inzetten om ons publiek te verbreden en te vergroten? 

Samen met de Taskforce Publieksdata en met steun van de organisaties in de cultuursector, zorgen we ervoor dat de voordelen en mogelijkheden van publieksdata goed zichtbaar worden.

Digitale transformatie in de culturele sector

Kennisontwikkeling & -deling

Werken met Publieksdata is een in 2021 gestarte samenwerking van Kunstloc Brabant en een groeiend aantal culturele instellingen. Deze professionele leeromgeving (Community Publieksdata Brabant) haakt aan bij de landelijke ontwikkelingen en wordt ondersteund door de landelijke taskforce en de kennis die is opgebouwd bij Rotterdam Festivals, de bouwer van het Culturele DoelgroepenModel. 

Samen met de Brabantse culturele instellingen, beleidsmedewerkers en de landelijke Taskforce Publieksdata wil Kunstloc Brabant de kennis over het toepassen van (analyses van) publieksdata vergroten. We betrekken naast marketeers ook directies, programmeurs en curatoren, want publieksdata leveren belangrijke managementinformatie en spelen een rol bij het vaststellen van het programma én de verdere bedrijfsvoering van de instelling. 

Brabantse culturele instellingen en beleidsmedewerkers worden gestimuleerd om kennis en ervaringen met elkaar te delen en kennis op te bouwen over het werken met publiekdata. 

Neem contact op als je wil aansluiten bij dit netwerk

Culturele doelgroepen in Brabant

Hoe ziet het culturele publiek van Brabant eruit? In de Waarde van cultuur vind je een analyse op basis van het Culturele Doelgroepenmodel. We vergelijken de provincie met het landelijke gemiddelde en kijken naar verschillen tussen de Brabantstad gemeenten (B7) en de rest van de provincie.

De culturele samenstelling in Brabant wijkt niet sterk af van het landelijke beeld. De grootste groep in zowel Nederland als Brabant is de Proevende Buitenwijker. In Brabant behoort 21,0% van de bevolking tot deze categorie, iets meer dan het landelijke aandeel van 18,9%. Culturele alleseters zijn in de provincie wat minder aanwezig dan landelijk, 4,8% versus 6,9%.

Verschillen tussen Brabantstad (B7) en overige gemeenten
Binnen de provincie bestaan duidelijke regionale verschillen. In de B7 zijn met name jongere culturele doelgroepen sterker vertegenwoordigd, zoals de Culturele Alleseter en de Startende Cultuurspeurder. Oudere doelgroepen met een intensief cultuurgebruik, zoals de Weelderige Cultuurminnaars en de Klassieke Cultuurliefhebbers, komen juist vaker voor buiten de B7. 

Gemeenteprofielen binnen Brabantstad
De verdeling van doelgroepen verschilt ook tussen de B7 gemeenten onderling. Zo kent Eindhoven relatief weinig oudere doelgroepen met een intensief cultuurgebruik. Tilburg heeft opvallend veel Nieuwsgierige Toekomstgrijpers. Breda en Den Bosch vertonen een vergelijkbaar  publieksprofiel: in beide steden zijn de Klassieke Cultuurliefhebbers de grootste culturele doelgroep. In Helmond en Roosendaal zijn de doelgroepen met een intensief cultuurgebruik minder vertegenwoordigd. Het doelgroepenprofiel van Oss komt het meest overeen met Brabantse gemiddelde. 

Aan de slag met publieksdata?

Wil je meer informatie over het genoemde abonnement zodat je je publieksdata kunt analyseren volgens het Culturele DoelgroepenModel? Wil je je inzichten en ervaringen delen met andere Brabantse culturele organisaties en op jouw beurt leren van de kennis en ervaringen van anderen?  

Neem contact met mij op! 

 

Duik dieper in digitale transformatie

Digitale transformatie

Digitale transformatie verandert in hoog tempo hoe we leven en werken, ook in de culturele sector.

20 mei 2025
Digitale transformatie

Brabantse pioniers digitale transformatie

Een overzicht met goede voorbeelden van pioniers in Brabant die al aan het transformeren zijn.

19 mei 2025
Brabantse pioniers digitale transformatie

Werken met Publieksdata

Leer je publiek echt kennen voor een groter en breder publieksbereik.

19 mei 2025
Werken met Publieksdata

Vind subsidie voor jouw digitale plan of project

We lichten een aantal fondsen uit waar je terecht kan voor subsidie voor jouw digitale plan of project

18 mei 2025
Vind subsidie voor jouw digitale plan of project

Theater in Transitie

Adviseur Bas Veldhuizen in gesprek met directeur Gert-Jan de Koster en projectleider Digital Twin Joep Gudde in Bergen op Zoom.

8 april 2025
Theater in Transitie

Beeld in beweging

Adviseur Bas Veldhuizen in gesprek met Ennya Larmit, videograaf en creative content maker bij Nederlands Dans Theater (NDT)

8 april 2025
Beeld in beweging

Dans in ontwikkeling

Adviseurs Bas Veldhuizen en Marlijn Gelsing in gesprek met Nienke Rooijakkers, artistiek leider van DansBrabant.

27 januari 2025
Dans in ontwikkeling

AI is hetzelfde als hout

Adviseurs Bas Veldhuizen en Marlijn Gelsing gingen in gesprek met beeldend kunstenaar Matthijs Bosman.

22 januari 2025
AI is hetzelfde als hout

Kunstenaar in de digitale wereld

Adviseur Marlijn Gelsing in gesprek met Marieke Verbiesen. Eén van de pioniers op het gebied van digitale transformatie.

23 december 2024
Kunstenaar in de digitale wereld

Verhalenvertellers in ontwikkeling

Adviseurs Marlijn Gelsing en Bas Veldhuizen gingen in gesprek met Witte Rook. Eén van de pioniers op het gebied van digitale transformatie.

20 december 2024
Verhalenvertellers in ontwikkeling

Interviews met voorlopers Digitale Transformatie

Inspirerende gesprekken met makers en instellingen

12 december 2024
Interviews met voorlopers Digitale Transformatie

Bouwen aan toekomstmuziek

Adviseurs Marlijn Gelsing en Bas Veldhuizen gingen in gesprek met Effenaar. Eén van de pioniers op het gebied van digitale transformatie.

12 december 2024
Bouwen aan toekomstmuziek