De ene sjeika heeft de andere ingehaald. Stond enkele jaren geleden nog Sjeika Al Mayassa bint Hamad bin Khalifa Al Thani (41) aan de top van de Power 100 van het kunsttijdschrift ArtReview – de lijst met de honderd invloedrijkste mensen in de internationale kunstwereld – dit jaar is het de beurt aan Sjeika Hoor Al Qasimi (44). Hoor Al Qasimi, dochter van de ‘ruler’ van Sharjah (een van de zeven Arabische Emiraten) is kunstenaar, voormalig tekenleraar en nu hoofd van de Sharjah Art Foundation, vertegenwoordigt een volstrekt andere richting. Ze is minder gericht op prestige en meer op maatschappelijk engagement, en kleinschaligheid als het gaat om de nieuwbouw van musea en dure aankopen.
De gestage opkomst van Al Qasimi (ze steeg de afgelopen jaren in de middenmoot al zo’n twintig plaatsen) loopt parallel met de opkomst van steeds meer geëngageerde makers en organisatoren in de kunstwereld – en met de al even gestage neergang van de macht van verzamelaars, galeriehouders en museumdirecteuren. Een blik op de toptien zegt al genoeg. Naast de sjeika vermeldt die dit jaar zeven kunstenaars en twee wetenschappers, allemaal even maatschappelijk betrokken; zoals Steve McQueen, Rirkrit Tiravanija, Nan Goldin, Kerry James Marshall, de leden van Forensic Architecture en Saidiya Hartman – onderzoeker Afro-Amerikaanse cultuurgeschiedenis.