Inspiratie en tips uit de praktijk

Wij helpen graag Brabantse projecten om hun financiering rond te krijgen. Daarom adviseren we partijen die crowdfunding willen inzetten. In aanloop naar en tijdens hun crowdfundingsperiode hebben wij al een groot aantal succesvolle projecten bijgestaan. Hieruit kwamen diverse tips naar voren die we graag willen delen. Een aantal van deze projecten vind je in dit inspiratieboekje.

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding is een mooie manier om aan financiering van je project te komen. Het concept is eenvoudig: plaats als vereniging, school, maker of culturele instelling een kunstproject online met onder andere een aansprekend filmpje. Hiervoor gebruik je een platform zoals voordekunst.nl. Voor onderwijsprojecten kun je ook gebruikmaken van geefonderwijs.nl. Vervolgens vraag je aan je achterban het project te steunen met een donatie. Je kunt je richten op een breed publiek en op zowel particulieren als bedrijven. Iedere donateur krijgt een beloning in de vorm van tegenprestaties die jij bedenkt. Je stelt een deadline vast om een bepaald streefbedrag te realiseren; heb je het niet gehaald, dan ontvang je in principe niets.

Waarom crowdfunding?

  • Promotie en naamsbekendheid: Crowdfunding als communicatiemiddel zorgt voor meer aandacht voor je project of organisatie.
  • Betrokkenheid achterban bij je project: Iedereen die meedoet is ambassadeur van het project.
  • Aansluiting publiek: Behoeftepeiling: hoe belangrijk vindt men het project? Is het publiek bereid te investeren?
  • (Extra) financiële middelen voor je project

Tips!

Hier alle tips voor je op een rijtje: 

Urgentie

  • Bedenk vooraf waarom je crowdfunding wilt.
  • Maak in je wervende tekst duidelijk waarom je nu en in deze vorm een beroep doet op je publiek.

 

Draagvlak

  • Bekijk of alle betrokkenen achter crowdfunding staan. Als iedereen enthousiast is, heb je een goede basis om je achterban te bereiken.
  • Vele handen maken licht werk: schakel de hele vereniging, netwerk of school in om het streefbedrag te halen. Maak bijvoorbeeld een toolkit die iedereen kan gebruiken voor de communicatie. Denk daarbij aan een standaardbericht voor op social media, een aansprekende foto of filmpje en een korte toelichtende tekst die voor iedereen beschikbaar is.

 

Planning

  • Een crowdfundingsactie duurt gemiddeld vier tot acht weken. De actieperiode is heel intensief. Houd hier rekening mee en reserveer voldoende tijd in je agenda.

 

Streefbedrag

  • Wees realistisch wat betreft het streefbedrag. Maak een inventarisatie van potentiële donateurs. Baseer daar mede je streefbedrag op. De meeste (particuliere) donateurs geven tussen de 10 en de 40 euro.

 

Wervende tekst

  • Waarom wil je crowdfunding? Maak de urgentie zichtbaar.
  • Maak duidelijk wie je bent, waar je bent gevestigd en wat je doet.
  • Houd je tekst kort en krachtig. Zet er een call to action in om te doneren.
  • Schrijf vanuit jezelf (je vereniging, organisatie of school), niet over jezelf.
  • Waar gaat het geld naartoe? Wees zo concreet mogelijk: is het bestemd voor een hele productie, de kostuums, een cd of ...?

 

Tegenprestaties

  • Bedenk passende tegenprestaties; presenteer ze met korte, logisch opgebouwde tekstjes.
  • Kijk voor het bedenken van tegenprestaties binnen je netwerk: welke bijzondere diensten kun je aanbieden?
  • Bedenk ‘voor elk wat wils’: een tegenprestatie voor je oma, maar ook een voor een (groot) bedrijf. Je hebt gemiddeld zeven verschillende tegenprestaties nodig.
  • Wees zo concreet mogelijk: dus niet ‘2 vrijkaarten’ maar ‘2 vrijkaarten voor de première op 5 november in Bergen op Zoom’.
  • Neem de kosten van je tegenprestaties mee in je begroting. De tegenprestaties mogen niet te duur worden voor het bedrag dat je wilt ophalen.
  • Betrek je achterban ook bij het bedenken van de tegenprestaties: vraag eens rond wat mensen graag als tegenprestatie zouden willen ontvangen.

 

Communicatie

  • Maak vooraf een publiciteitsplan. Bedenk wat je van week tot week wilt communiceren. Dit biedt houvast als je midden in de crowdfundingsperiode zit.
  • Maak alle betrokkenen medeverantwoordelijk voor de crowdfunding. Vier tussentijds behaalde successen om iedereen gemotiveerd te houden.
  • Maak gebruik van je social media. Vaak is het niet de moeite om een speciale Facebookpagina op te tuigen, maar gebruik je wat je al hebt.
  • Maak het contact met je achterban zo persoonlijk mogelijk. De meeste mensen moeten overgehaald worden om te doneren. Doe dit niet alleen via social media maar vooral ook ‘face to face’ of via de telefoon.
  • Heb je concerten of presentaties gepland in de crowdfundingsperiode? Maak daar gebruik van om donateurs te werven!

Crowdfunding bijdrage uit het impulsgeldenprogramma

Brabantse projecten komen mogelijk in aanmerking voor een subsidiebijdrage uit het impulsgeldenprogramma. Crowdfunding binnen het impulsgeldenprogramma betekent: 70 procent van je streefbedrag haal je zelf binnen door middel van crowdfunding, de overige 30 procent krijg je uit de impulsgelden. 

Meer informatie over crowdfunding

dit kan ook met crowdfunding

Crowdfunding 2022

mogelijk gemaakt met een bijdrage uit de impulsgelden
Crowdfunding 2022

Een passende entree voor de LocHal

kraanmechaniek voor zwevende deur
Een passende entree voor de LocHal

Crowdfunding 2019

mogelijk gemaakt met een bijdrage uit de impulsgelden
Crowdfunding 2019

Crowdfunding 2018

mogelijk gemaakt met een bijdrage uit de impulsgelden
Crowdfunding 2018

Breda Jazz FestiWall

muurschildering van Breda Jazz Festival
Breda Jazz FestiWall

Zwermers

professionalisering van de organisatie
Zwermers

Opera Jalanan

korte dadaïstische muziekfilm
Opera Jalanan

Het nieuwe ritme van Tilburg

fotoboek van De NWESTIJL@Tilburg
Het nieuwe ritme van Tilburg

Rogier de Nijs

positionering en professionalisering
Rogier de Nijs

Jeroen Kant

marktverkenning en positionering
Jeroen Kant

De laatste dans

film van Marieke de Bra
De laatste dans

Wie dit leest is kunst

realisatie van doe-boek
Wie dit leest is kunst

Ritual

album van Paloma Lazaro Arteaga
Ritual

Expeditie Orkest

instrumentenfilm van philharmonie zuidnederland
Expeditie Orkest

Donkerster

korte fictiefilm van Frank van den Bogaart
Donkerster

Uit de Maat

visueel album van Luuk van de Ven
Uit de Maat

UDC Publishing kick-off met drie boeken

uitgeverij voor kunstenaars en ontwerpers
UDC Publishing kick-off met drie boeken

Living Room

korte horror-comedy
Living Room

Stilte heeft het laatste woord

fotoboek over de Corona-crisis in Brabant
Stilte heeft het laatste woord

Perla van Kessel

werken aan de eigen artistieke waarde-propositie
Perla van Kessel

Cocon

afstudeerfilm van Lisette Vlassak
Cocon

Leef Tijd

fictiefilm over eenzaamheid tijdens lockdown
 Leef Tijd

The Camel’s Back

fictiefilm over masculiniteit
The Camel’s Back

Quarantaine uitzicht

fotoboek van Noortje Haegens
Quarantaine uitzicht

Als skiën dansen wordt

korte film van Carel van Goch
Als skiën dansen wordt

To pick up a stone

fotoboek van Claudia den Boer
To pick up a stone

Conform

afstudeerfilm van Maurane Gemmeke
Conform

Light By The Sea

debuutalbum van Light By The Sea
Light By The Sea

Het Nu

korte film van Koen van Driel
Het Nu

Paradox Jazz Orchestra

albumopnames met vertolkingen van The Skymasters
Paradox Jazz Orchestra

NDIO

dubbelalbum en revival Bredase band
NDIO

De Klimaatjes

educatieve voorstelling over plastic soup
De Klimaatjes

Elegy

korte film van Claudette van de Rakt
Elegy

Eboundja

fotoboek van Reinout van den Bergh
Eboundja

De Vliegende Koffer

poppentheater van Charlotte de Lange
De Vliegende Koffer

Trumped by Music

documentaire over de Amerikaanse verkiezingen
Trumped by Music

Bredase Volksverhalen

voort laten leven van eeuwenoude sagen
Bredase Volksverhalen

Vandaag groei ik

fotografieproject van Isa de Jong over twintigjarigen
Vandaag groei ik

Dochters

afstudeerfilm van Marjolein Verhoeven over de pleegzorg
Dochters

Zul je met mij

foto-essay over liefdevol rouwen
Zul je met mij

Nieuwe vleugel voor Kamermuziek 's-Hertogenbosch

kwalitatief hoogstaande concerten op nieuwe locatie
Nieuwe vleugel voor Kamermuziek 's-Hertogenbosch

Saved the World Today

korte fictiefilm over vrouwenintimidatie
Saved the World Today

Zorg voor Doy

documentaire over zorg voor elkaar
Zorg voor Doy

Goeikes

foto-expositie door Helmonders
Goeikes

OMG It's Me

fotoboek over het fenomeen selfies
OMG It's Me

De reizigers

afstudeerfilm van Eline van der Kaa
De reizigers

Piloot met de vijf strepen

waargebeurde luchtvaartverhalen
Piloot met de vijf strepen

Parelmoer

romanuitgave van Jaap Houdijk
Parelmoer

Moon

afstudeerfilm van Cleo Julia Mulis
Moon

Radio Ben

afstudeerfilm van Soner Arslan
Radio Ben

Haru

afstudeerfilm van Primo Wolf
Haru

Van leeftijd(s) genoten

ruimtelijke installatie van Simone Spee
Van leeftijd(s) genoten

Broer

stigma over psychose verminderen met korte film
Broer

Een klein stukje van bijna alles

afstudeerfilm van Felice Smit
Een klein stukje van bijna alles

Akasha - An Inner Journey

video-installatie over mystieke ervaring
Akasha - An Inner Journey

Service à la Russe

korte film over eenzaamheid
Service à la Russe

Een dun plakje marsepein

korte fictiefilm over het loslaten van controle
Een dun plakje marsepein

Oorwurm

korte fictiefilm over buitenaardse krachten
Oorwurm

Hazenjacht

korte horrorfilm op het Brabantse platteland
Hazenjacht

Debuutalbum Mudita

sereniteit en improvisatie
Debuutalbum Mudita

't Is goed zo

documentaire over een waardige dood
't Is goed zo

The Mother of Beauty

documentaire over de Hollywood definitie van schoonheid
The Mother of Beauty

Opera op de Parade

gratis opera van hoge kwaliteit
Opera op de Parade

Concertvleugel voor Paradox

aanschaf Steinway B concertvleugel
Concertvleugel voor Paradox