Inspiratie en tips uit de praktijk

Wij helpen graag Brabantse projecten om hun financiering rond te krijgen. Daarom adviseren we partijen die crowdfunding willen inzetten. In aanloop naar en tijdens hun crowdfundingsperiode hebben wij al een groot aantal succesvolle projecten bijgestaan. Hieruit kwamen diverse tips naar voren die we graag willen delen. Een aantal van deze projecten vind je in dit inspiratieboekje.

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding is een mooie manier om aan financiering van je project te komen. Het concept is eenvoudig: plaats als vereniging, school, maker of culturele instelling een kunstproject online met onder andere een aansprekend filmpje. Hiervoor gebruik je een platform zoals voordekunst.nl. Voor onderwijsprojecten kun je ook gebruikmaken van geefonderwijs.nl. Vervolgens vraag je aan je achterban het project te steunen met een donatie. Je kunt je richten op een breed publiek en op zowel particulieren als bedrijven. Iedere donateur krijgt een beloning in de vorm van tegenprestaties die jij bedenkt. Je stelt een deadline vast om een bepaald streefbedrag te realiseren; heb je het niet gehaald, dan ontvang je in principe niets.

Waarom crowdfunding?

  • Promotie en naamsbekendheid: Crowdfunding als communicatiemiddel zorgt voor meer aandacht voor je project of organisatie.
  • Betrokkenheid achterban bij je project: Iedereen die meedoet is ambassadeur van het project.
  • Aansluiting publiek: Behoeftepeiling: hoe belangrijk vindt men het project? Is het publiek bereid te investeren?
  • (Extra) financiële middelen voor je project

Tips!

Hier alle tips voor je op een rijtje: 

Urgentie

  • Bedenk vooraf waarom je crowdfunding wilt.
  • Maak in je wervende tekst duidelijk waarom je nu en in deze vorm een beroep doet op je publiek.

 

Draagvlak

  • Bekijk of alle betrokkenen achter crowdfunding staan. Als iedereen enthousiast is, heb je een goede basis om je achterban te bereiken.
  • Vele handen maken licht werk: schakel de hele vereniging, netwerk of school in om het streefbedrag te halen. Maak bijvoorbeeld een toolkit die iedereen kan gebruiken voor de communicatie. Denk daarbij aan een standaardbericht voor op social media, een aansprekende foto of filmpje en een korte toelichtende tekst die voor iedereen beschikbaar is.

 

Planning

  • Een crowdfundingsactie duurt gemiddeld vier tot acht weken. De actieperiode is heel intensief. Houd hier rekening mee en reserveer voldoende tijd in je agenda.

 

Streefbedrag

  • Wees realistisch wat betreft het streefbedrag. Maak een inventarisatie van potentiële donateurs. Baseer daar mede je streefbedrag op. De meeste (particuliere) donateurs geven tussen de 10 en de 40 euro.

 

Wervende tekst

  • Waarom wil je crowdfunding? Maak de urgentie zichtbaar.
  • Maak duidelijk wie je bent, waar je bent gevestigd en wat je doet.
  • Houd je tekst kort en krachtig. Zet er een call to action in om te doneren.
  • Schrijf vanuit jezelf (je vereniging, organisatie of school), niet over jezelf.
  • Waar gaat het geld naartoe? Wees zo concreet mogelijk: is het bestemd voor een hele productie, de kostuums, een cd of ...?

 

Tegenprestaties

  • Bedenk passende tegenprestaties; presenteer ze met korte, logisch opgebouwde tekstjes.
  • Kijk voor het bedenken van tegenprestaties binnen je netwerk: welke bijzondere diensten kun je aanbieden?
  • Bedenk ‘voor elk wat wils’: een tegenprestatie voor je oma, maar ook een voor een (groot) bedrijf. Je hebt gemiddeld zeven verschillende tegenprestaties nodig.
  • Wees zo concreet mogelijk: dus niet ‘2 vrijkaarten’ maar ‘2 vrijkaarten voor de premiè€re op 5 november in Bergen op Zoom’.
  • Neem de kosten van je tegenprestaties mee in je begroting. De tegenprestaties mogen niet te duur worden voor het bedrag dat je wilt ophalen.
  • Betrek je achterban ook bij het bedenken van de tegenprestaties: vraag eens rond wat mensen graag als tegenprestatie zouden willen ontvangen.

 

Communicatie

  • Maak vooraf een publiciteitsplan. Bedenk wat je van week tot week wilt communiceren. Dit biedt houvast als je midden in de crowdfundingsperiode zit.
  • Maak alle betrokkenen medeverantwoordelijk voor de crowdfunding. Vier tussentijds behaalde successen om iedereen gemotiveerd te houden.
  • Maak gebruik van je social media. Vaak is het niet de moeite om een speciale Facebookpagina op te tuigen, maar gebruik je wat je al hebt.
  • Maak het contact met je achterban zo persoonlijk mogelijk. De meeste mensen moeten overgehaald worden om te doneren. Doe dit niet alleen via social media maar vooral ook ‘face to face’ of via de telefoon.
  • Heb je concerten of presentaties gepland in de crowdfundingsperiode? Maak daar gebruik van om donateurs te werven!

Crowdfunding bijdrage uit het impulsgeldenprogramma

Brabantse projecten komen mogelijk in aanmerking voor een subsidiebijdrage uit het impulsgeldenprogramma. Crowdfunding binnen het impulsgeldenprogramma betekent: 70 procent van je streefbedrag haal je zelf binnen door middel van crowdfunding, de overige 30 procent krijg je uit de impulsgelden. 

Meer informatie over crowdfunding

meer crowdfunding tips

Van crowdfunding naar crowdbinding

Van crowdfunding naar crowdbinding

Met crowdfunding creëer je een community van fans rondom jouw project. Hoe behoud je hun betrokkenheid?

Crowdfunding voor de cultuursector

Crowdfunding voor de cultuursector

Inspiratie en tips uit de praktijk voor iedereen die crowdfunding in wil zetten voor amateurkunst, onderwijs en andere culturele projecten.

Veelgestelde vragen over crowdfunding en corona

Veelgestelde vragen over crowdfunding en corona

Antwoord op de meest urgente vragen die op dit moment spelen als je een campagne aan het voeren bent, of als je overweegt om een crowdfunding te starten.

dit kan ook met crowdfunding

Een passende entree voor de LocHal
ZZZINGGG!
Geluksmomentjes
Van wie is het water?
Het leven lacht me toe
Mijn ouders wonen op Jupiter
Rarely By Chance
Amantes
Een jaar lang niks
Mijn Moeder de Atoombom
De Bloem op de Vulkaan
Breda Jazz FestiWall
Zwermers
Opera Jalanan
Het nieuwe ritme van Tilburg
Rogier de Nijs
Jeroen Kant
Nienke Helder | Sexual healing
De laatste dans
Wie dit leest is kunst
Ritual
Expeditie Orkest
Donkerster
Uit de Maat
UDC Publishing kick-off met drie boeken
Living Room
Stilte heeft het laatste woord
Perla van Kessel
Cocon
 Leef Tijd
The Camel’s Back
Quarantaine uitzicht
Als skiën dansen wordt
To pick up a stone
Conform
Light By The Sea
Het Nu
Paradox Jazz Orchestra
NDIO
De Klimaatjes
Elegy
Eboundja
De Vliegende Koffer
Trumped by Music
Bredase Volksverhalen
Vandaag groei ik
Dochters
Hondje Haring
Biografie Dio Rovers
 Mantelzorgers Gestript 2
De Kleinste Werking
Zevenentwintig
Zul je met mij
Nieuwe vleugel voor Kamermuziek 's-Hertogenbosch
Saved the World Today
Zorg voor Doy
TweeDoek
Land van suiker en benzine
Oyster 1942
Goeikes
The World that Could Be
Millennials or the next great generation
Wrijving
Windup Space EP 2
OMG It's Me
De reizigers
Piloot met de vijf strepen
Parelmoer
Moon
Radio Ben
Haru
Van leeftijd(s) genoten
Broer
Een klein stukje van bijna alles
Akasha - An Inner Journey
Service à la Russe
Een dun plakje marsepein
Oorwurm
Hazenjacht
Ze zien los!
Van Houdoe naar How Do...?
An Evening With Knives
Kempenerpop
Daan Manneke 80
Dageraad
Dokter Kees
Mama
Op de grens van mijn eiland
Family Stranger
Hopsa Heisasa | Vincent van den Ouden
STER | Catherina Iosifidis
Hoi meisje | Jamila Smit
Gebroken | Sjoerd Damen
Echt Hout | Raffi Shahbaz Nazarian
Luka | Roelie Post
Controller | Jesse van der Meulen
Buoyancy
Anamnesis | Caspar Naaijkens
Doloris
De Operateur | Jasper Loos
Het licht & het duister
Scarlet Stories | Necrologies
Vaste locatie The Living Museum
Henny. Ik ben nog niet klaar
Heruitgave Design Works
Debuutalbum Mudita
't Is goed zo
The Mother of Beauty
Opera op de Parade
Concertvleugel voor Paradox
De Oude Ambachten
L.I.F.E.