Kunst draagt bij aan bijvoorbeeld levensgeluk of sociale binding. Maar hoe laat je zien wat jouw initiatief teweegbrengt? Impactmeting is hot: iedereen moet en wil er iets mee. Tegelijkertijd lijkt het complex en zijn er diverse tools beschikbaar. Hoe houden we het behapbaar en uitvoerbaar? Tijdens het CAB-Café op 15 april 2021 deelde Margriet van Diggelen, impactmanager bij VSBfonds, haar ervaringen. VSBfonds steunt sociale en culturele projecten die bijdragen aan de kwaliteit van samenleven en zet al jaren in op het meten van impact. Hieronder zetten we de belangrijkste tips op een rijtje.

foto: Poppodium Phoenix, Frank Bouwkamp

Waarom wil je impactmeten?

Meten kan je helpen om meer te bereiken voor je doelgroep. Je wilt goed doen, maar werkt het ook? En als er iets verandert, hoe dan? En als er niets verandert, waarom niet dan?

Meten kan helpen bij:

  • Bewijzen
  • Leren/ begrijpen
  • Verantwoorden (communiceren)

De onderzoeksmethode is afhankelijk van de reden om te gaan meten.

Wat is impact?

  • Effecten die je veroorzaakt
  • Positief en negatief
  • Bedoeld en onbedoeld

Let op: Kun je alle opgetreden effecten wel aan jouw project toeschrijven? Of hebben anderen ook met de doelgroep gewerkt? Pas dus op voor ‘over claimen’.

Hoe meet je impact?

Op basis van je doelen bepaal je een strategie: hoe denk je die doelen te gaan bereiken, welke activiteiten zet je daarvoor in? Een Theory of Change (ToC) (verandertheorie) is een onderdeel van deze strategie: hoe en waarom draagt jouw project bij aan de gestelde doelen en het te verwachten eindresultaat? Op internet is hier veel informatie over te vinden, zoals deze handleiding of deze korte gids.

Een ToC bevat een aantal vaste onderdelen (input – activiteiten – output – Outcomes (ofwel: directe en indirecte effecten) – impact (ofwel: hogere effecten), maar is verder vormvrij. Bekijk ter inspiratie deze routekaart of dit uitgebreide impactrapport.

Op basis van je TOC benoem je indicatoren waarop je gaat meten

Kwantitatief of kwalitatief?

Bij het meten levert een combinatie van standaardvragen en gesprekken/interviews het beste resultaat op, oftewel: cijfers en verhalen versterken elkaar. 

Als hulpmiddel zijn er diverse impact toolkits online te vinden, zoals Impact Makers Toolkit voor de culturele sector of de Impact Wijzer voor goede doelen.

Lees ter inspiratie dit artikel over hoe de projecten Het Theater van Meet & Greet van Factorium Podiumkunsten en Poppodium Phoenix meten of hun project geslaagd is.

Wat kunst kan bijdragen aan leefbaarheid in onze wijken