Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Het Beloofde Land is een ontwikkel- en productietraject van Screen Talent NL om de positie van regionale makers en producenten in de filmindustrie te versterken. “Het fungeert als springplank en levert een bijdrage aan de diversiteit in ons filmlandschap,” vertelt Maureen Prins, een van de initiatiefnemers. Waarom is dit traject zo belangrijk? MEST sprak erover met drie Brabantse betrokkenen. 

Geschreven door: Elmay Claassen

Diversiteit binnen het landschap

Screen Talent NL zet zich in voor de filmproductie en -infrastructuur in Drenthe, Groningen, Friesland, Limburg en Noord-Brabant. Het collectief is opgezet door het Limburgse CineSud, New Noardic Wave uit de Noordelijke provincies en Playgrounds & partners uit Brabant. Maureen: “De subsidiegelden voor film landen grotendeels in Amsterdam, omdat daar de meeste producenten gevestigd zijn. Het is belangrijk dat het filmlandschap meer landelijke spreiding krijgt. Zo creëren we meer diversiteit en geven we andere origines, opleidingen en verhalen ook een podium.” De producent speelt daarin een belangrijke rol: makers moeten aan een producent verbonden zijn om geld aan te vragen bij fondsen. “Er zijn wel producenten in de regio’s, maar een groot deel daarvan doet vooral commerciële opdrachten. Wij willen hen verbinden met makers en hen opleiden om fondsaanvragen te kunnen doen,” aldus Maureen. Het Beloofde Land is een pilot om de verbinding binnen de regio’s te versterken. Op 14 februari zijn de namen van de geselecteerde filmmakers en producenten bekendgemaakt en momenteel ontwikkelen zij zestien scenario’s, waarvan uiteindelijk 5 films daadwerkelijk geproduceerd zullen worden.  

De selectie van Het Beloofde Land

De beperkingen en kansen van Brabant

De Bredase Charlotte Driessen is één van de geselecteerde producenten. Met haar bedrijf Harpy Films focust ze zich voornamelijk op fictie en documentaires. “Ik kreeg altijd te horen dat je naar Amsterdam moest verhuizen om carrière te maken in de filmindustrie”, vertelt ze. “Ik vind dat echt onzin. Iedereen moet dezelfde kansen krijgen, ongeacht je achtergrond of woonplaats.” Toch is het niet altijd makkelijk om in Brabant iets van de grond te krijgen. “Deze provincie loopt wel een beetje achter, er is hier bijvoorbeeld geen regionaal fonds. Daarom trek ik momenteel meer naar Limburg. Daar heb ik ook een netwerk omdat ik daar ben opgegroeid.”  

Filmmaker Tom Elswijk ervaart dezelfde beperkingen binnen het Brabantse filmlandschap, maar toch lukt het hem aardig om zijn Eindhovense stem te laten horen. Tom: “Ik laat me niet tegenhouden door beperkte budgetten, ik vind altijd wel een manier. Het voordeel van lokaal georiënteerd zijn is de connectie met je omgeving. In die zin werk ik veel samen met mijn stad voor het verkrijgen van verhalen, filmlocaties of props. Zo kun je met weinig geld toch best veel bereiken.” 

Screen Talent NL ziet dat iedere provincie zijn eigen regelingen hanteert als het aankomt op gelden. “Daarom zetten we niet alleen stappen in de praktijk, zoals met Het Beloofde Land, maar zijn we ook in gesprek met de provincies en lobbyen we op landelijk niveau.” 

Verhalen uit de regio

Van de films die uiteindelijk geproduceerd worden, moet zeventig procent van de crew uit de regio komen. “Dat klinkt geforceerd, maar alleen zo kunnen we het vestigingsklimaat in de regio’s verbeteren,” zegt Maureen. De deelnemers krijgen tijdens het traject verschillende workshops om hun beroepspraktijk te verbeteren, zoals scriptcoaching. Tom: “De afgelopen jaren heb ik weinig samengewerkt met mensen die verstand hebben van film en weinig feedback gehad op mijn scripts. Ik vind het een verademing dat ik nu eindelijk met mensen kan sparren. Daardoor voel ik me minder alleen in mijn missie.” 

De verhalen die tijdens Het Beloofde Land gemaakt worden, zijn allemaal geworteld in de provincies. Ook dat draagt bij aan een diverser klimaat. Charlotte: “Ik voel me bevoorrecht dat ik in Breda ben blijven wonen, want daardoor heb ik toegang tot authentieke verhalen die typisch zijn voor deze regio. En als je daar een universeel thema onder legt, kan dat wereldwijd een interessante film worden.” 

Maureen onderstreept dat: “We moeten naar een bredere afspiegeling van ons land toe. Iedereen moet zich kunnen identificeren met de mensen die we in films en series zien.”  

Still uit ‘Komen en Gaan’, de eerste aflevering van De Melker van Tom Elswijk

Samenwerking

In mei wordt de finale selectie van vijf films gemaakt. “Dat wedstrijdelement vind ik minder prettig,” zegt Charlotte. “Daarom hebben wij als producenten onderling afgesproken dat de personen die niet bij de finale selectie zitten, aansluiten bij één van de andere producties. Zo kan iedereen toch nog een volledige ontwikkeling doormaken.” Tom ziet ook kansen als het gaat om onderlinge samenwerking.  “Als ik gekozen wordt, ga ik een maker die niet gekozen is inhuren en andersom. We moeten niet met elkaar concurreren, we hebben elkaar nodig.” 

Toekomst

Als Toms ingezonden film Assemblea uitgekozen wordt, kunnen we die vanaf het najaar van 2024 bekijken. De korte film is onderdeel van De Melker, een serie over woningnood. Charlotte gaat de film Amerika, America van Floris Ramaekers en Lianne Damen produceren. Één ding is zeker: na deze pilot is Nederland vijf regionaal geproduceerde films rijker. 

Het is nog afwachten wat de resultaten gaan zijn voor het filmklimaat, maar gelukkig wordt hier en daar al een verschuiving opgemerkt. “In de randstad wordt het ook al wel duidelijker dat hier ook interessante dingen gebeuren,” vertelt Charlotte. Maureen blijft in ieder geval strijden voor de positie van makers en producenten in de regio’s. “De treinreis van Amsterdam naar Eindhoven duurt tenslotte even lang als die van Eindhoven naar Amsterdam.”  

Screen Talent

Still uit De Melker, een serie van Tom Elswijk

Elmay Claassen

Freelance redacteur en tekstschrijver

Film

Provinciale investering in talentontwikkeling werkt als een financieel vliegwiel

We lichten drie mooie voorbeelden van dit effect uit bij de talenthubs PLAN, Music Hub Brabant en Next.

2 februari 2024
Provinciale investering in talentontwikkeling werkt als een financieel vliegwiel

TalentHub Brabant in beeld

De impact van talentontwikkeling in Brabant zichtbaar gemaakt

9 december 2023
TalentHub Brabant in beeld

TalentHub Brabant van start met nieuwe lichting talenten

60 Brabantse kunstenaars, muzikanten, designers en schrijvers en filmmakers zijn geselecteerd voor dit unieke ontwikkeltraject.

10 oktober 2023
TalentHub Brabant van start met nieuwe lichting talenten

Blog | Hoe betrek je jongeren bij een documentairefestival?

We vroegen Maartje van Roessel een blog te schrijven over hoe ze bij Documentairefestival Beholders jongeren betrekken.

22 september 2023
Blog | Hoe betrek je jongeren bij een documentairefestival?

Grote financiële impuls voor regionale filmtalenthubs vanuit OCW

De filmhubs binnen Screen Talent NL ontvangen extra steun voor doorontwikkeling en verduurzaming.

27 juni 2023
Grote financiële impuls voor regionale filmtalenthubs vanuit OCW

Brabantse filmindustrie krijgt impuls met “Het Beloofde Land”.

Het Beloofde Land is een ontwikkel- en productietraject van Screen Talent NL om de positie van regionale makers en producenten in de filmindustrie te versterken.

16 mei 2023
Brabantse filmindustrie krijgt impuls met “Het Beloofde Land”.

Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Hoe zet je film en documentaire in het sociale domein in? Welke mogelijkheden en kansen zijn er voor filmmakers?

18 april 2023
Waar film en maatschappij elkaar ontmoeten: tips voor filmmakers in het sociaal domein.

Talentontwikkeling in Brabant: interactief mediakunstenaar Nino Basilashvili

Brabants talent Nino Basilashvili maakt nieuwe mediakunst. Hoe zet je dit werk in de markt? TalentHub Brabant hielp Nino hierbij.

4 april 2023
Talentontwikkeling in Brabant: interactief mediakunstenaar Nino Basilashvili

Acht Brabantse film- en animatietalenten geselecteerd voor Next

Next is het talentontwikkelingstraject voor filmmakers van TalentHub Brabant.

8 maart 2023
Acht Brabantse film- en animatietalenten geselecteerd voor Next

Talentontwikkeling in Brabant: VR-kunstenaar Iris van der Meule

Op een zachte, poëtische manier maakt VR-maker Iris van der Meule mensen bewust van onderwerpen die haar na aan het hart liggen.

14 februari 2023
Talentontwikkeling in Brabant: VR-kunstenaar Iris van der Meule

Karen Ebert over de magie van documentaires maken

"Dingen die niet tastbaar zijn, invoelbaar maken", een interview met Karen Ebert.

11 oktober 2022
Karen Ebert over de magie van documentaires maken

Ruimte om te maken

Documentairefestival Beholders beleeft van 5 t/m 9 oktober zijn 4e editie. Wat vinden filmmakers belangrijk tijdens het maakproces?

28 september 2022
Ruimte om te maken

Het verschil maken met film

Jesse van Venrooij, filmmaker én voormalig sociaal werker, helpt ons met zijn documentaires aan een bredere kijk op de samenleving.

30 mei 2022
Het verschil maken met film

Nieuwe verhaalvormen in de Brabantse filmindustrie

Hoe kun je virtual reality gebruiken om maatschappelijke verhalen te vertellen? Iris van der Meule weet daar alles van.

21 april 2022
Nieuwe verhaalvormen in de Brabantse filmindustrie

Goed voornemen: groener filmen

De filmsector kan en moet duurzamer, groener, bewuster. Een goed voornemen voor dit nieuwe jaar. Maar hoe dan?

27 januari 2022
Goed voornemen: groener filmen

Stemming: De game-industrie in Nederland

Hoe ziet de game-industrie in Nederland eruit? En welke cross-overs met kunstdisciplines zijn er? Ton van der Linden zoekt het uit in zijn Stemming.

4 november 2021
Stemming: De game-industrie in Nederland

Luisteren als kunstvorm

Het faciliteren van dialoog, écht luisteren naar elkaar; dat is belangrijk bij het documentairefestival Beholders in Meijerijstad. Een vooruitblik.

5 oktober 2021
Luisteren als kunstvorm

Hoe maak je een film in coronatijd?

Sex Sells is een van de eerste korte fictiefilms die geproduceerd werd aan de hand van het COVID-19 protocol voor de audiovisuele sector. Hoe was dat?

28 januari 2021
Hoe maak je een film in coronatijd?

Gebruik de kracht van film in cultuureducatie

Het Netwerk Filmeducatie heeft een nieuwe visie gepubliceerd, en een doorlopende leerlijn filmeducatie voor primair en voortgezet onderwijs.

29 september 2020
Gebruik de kracht van film in cultuureducatie

In gesprek met stop-motion designer Niels Hoebers

Niels Hoebers staat op een keerpunt in zijn carrière, en talentontwikkelingstraject Next kwam daardoor voor hem op een goed moment.

24 oktober 2019
In gesprek met stop-motion designer Niels Hoebers

Blog | We care about virtual reality

Hoe kun je daadwerkelijk betekenis creëren met virtual reality? Wat is de rol van virtual reality binnen zingeving? Janneke van Laar blogt over de virtualreality-installatie Ver Binnen van Studio APVIS.

4 juni 2017
Blog | We care about virtual reality

Ik ben een leuker mens geworden

Filmmaker Ruut van der Beele over zijn werkweek, inkomsten en motivatie als zzp'er in de Brabantse culturele sector.

3 februari 2015
Ik ben een leuker mens geworden