Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Met CmK4 stellen we scholen in staat om cultuureducatie te borgen in hun onderwijs. Een stevige verbinding met lokale culturele partijen is hiervoor een belangrijke voorwaarde. Daarom stimuleren we scholen zich te professionaliseren in co-creatie met hun culturele omgeving, als partners die gelijkwaardig optrekken in kennisontwikkeling. De (onderzoeks-)vraag van één of meerdere scholen vormt hierbij de basis. 

In schooljaar 2025-2026 hebben onderzoeksvragen rondom cultuur(educatie) en burgerschap onze uitgesproken voorkeur. Als intermediair kun je een aanvraag doen voor een bijdrage van maximaal 5000 euro, bedoeld voor een professionaliseringstraject in jouw gemeente. 

Hoe ziet dit eruit in de praktijk?

Een school heeft een vraag en wil samen met een lokale of regionale culturele partner zoeken naar een antwoord. In samenspraak met de intermediair wordt een plan van aanpak gemaakt om in co-creatie aan de slag te gaan. De intermediair is betrokken bij het proces en kan (indien gewenst) ook actief meedenken over de inhoud. Men kan een externe expert, zoals een trainer of onderzoeker, inschakelen.

Wat vinden we hierbij belangrijk?

  • De vraag voelt urgent voor de school.
  • Betrokken partners zijn de school, een (lokale/regionale) culturele partner, de intermediair en (bij voorkeur) een externe expert. 
  • Geen van de partners heeft een eenduidige oplossing; al experimenterend gaat men samen aan de slag in de werkpraktijk van de school, bijv. tijdens lessen of projecten (actie-onderzoek).
  • Het onderzoek en antwoord op de vraag is ook voor andere scholen en gemeenten interessant. 

Lees alle criteria hier

Toekenning en verder verloop van het proces

  • Er is ruimte voor ondersteuning van drie trajecten in schooljaar 2025-2026 en de bijdrage is maximaal 5000,- per traject. Let op: Mogelijk betekent dit dat er ook vanuit het lokale CmK-budget of andere middelen een bijdrage nodig is voor het traject.
  • Wanneer er meer dan drie aanvragen binnenkomen zal er een selectiecommissie worden samengesteld die op basis van de criteria een keuze zal maken.  
  • Als je aanvraag wordt geselecteerd dan komen de betrokkenen uit jouw aanvraag (school, intermediair, culturele partner) onder begeleiding van Kunstloc Brabant in het najaar van 2025 bij elkaar om de ideeën uit de aanvraag gezamenlijk verder aan te scherpen en uit te werken in een plan van aanpak voor het onderzoek (inhoudelijk en financieel). 
  • De betrokkenen staan open voor kennisdeling naar aanleiding van hun traject. Dit wordt opgepakt in samenwerking met Kunstloc Brabant. 
     

Hoe doe je een aanvraag voor een bijdrage?

Je kunt een aanvraag indienen via onderstaand formulier. Vul alle vragen uit het formulier in. Zorg dat je aanvraag vóór 1 oktober 2025 bij ons binnen is.
 

Wil je weten of een vraag in aanmerking komt voor dit budget? Of heb je andere vragen?

Neem contact met ons op.

Cultuureducatie

10 tips voor een goed gesprek met politici

Hoe zorg je ervoor dat een gesprek met raadsleden, wethouders en ambtenaren écht iets oplevert?

25 juni 2025
10 tips voor een goed gesprek met politici

Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie gebracht?

In 2020 startte het landelijke programma CmK 3. Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie Noord-Brabant gebracht?

24 juni 2025
Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie gebracht?

Hoe vergroot je lokaal je impact met je theatervoorstelling?

Theatergezelschap MINOUX werkt samen met theaters en lokale gemeenschappen.

24 juni 2025
Hoe vergroot je lokaal je impact met je theatervoorstelling?

Cultuur op het mbo: de school uit en breder leren kijken

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Summa College in Eindhoven is daarom gestart met een pilotproject.

20 juni 2025
Cultuur op het mbo: de school uit en breder leren kijken

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie