Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Met CmK4 stellen we scholen in staat om cultuureducatie te borgen in hun onderwijs. Een stevige verbinding met lokale culturele partijen is hiervoor een belangrijke voorwaarde. Daarom stimuleren we scholen zich te professionaliseren in co-creatie met hun culturele omgeving, als partners die gelijkwaardig optrekken in kennisontwikkeling. De (onderzoeks-)vraag van één of meerdere scholen vormt hierbij de basis. 

In schooljaar 2025-2026 hebben onderzoeksvragen rondom cultuur(educatie) en burgerschap onze uitgesproken voorkeur. Als intermediair kun je een aanvraag doen voor een bijdrage van maximaal 5000 euro, bedoeld voor een professionaliseringstraject in jouw gemeente. 

Hoe ziet dit eruit in de praktijk?

Een school heeft een vraag en wil samen met een lokale of regionale culturele partner zoeken naar een antwoord. In samenspraak met de intermediair wordt een plan van aanpak gemaakt om in co-creatie aan de slag te gaan. De intermediair is betrokken bij het proces en kan (indien gewenst) ook actief meedenken over de inhoud. Men kan een externe expert, zoals een trainer of onderzoeker, inschakelen.

Wat vinden we hierbij belangrijk?

  • De vraag voelt urgent voor de school.
  • Betrokken partners zijn de school, een (lokale/regionale) culturele partner, de intermediair en (bij voorkeur) een externe expert. 
  • Geen van de partners heeft een eenduidige oplossing; al experimenterend gaat men samen aan de slag in de werkpraktijk van de school, bijv. tijdens lessen of projecten (actie-onderzoek).
  • Het onderzoek en antwoord op de vraag is ook voor andere scholen en gemeenten interessant. 

Lees alle criteria hier

Toekenning en verder verloop van het proces

  • Er is ruimte voor ondersteuning van drie trajecten in schooljaar 2025-2026 en de bijdrage is maximaal 5000,- per traject. Let op: Mogelijk betekent dit dat er ook vanuit het lokale CmK-budget of andere middelen een bijdrage nodig is voor het traject.
  • Wanneer er meer dan drie aanvragen binnenkomen zal er een selectiecommissie worden samengesteld die op basis van de criteria een keuze zal maken.  
  • Als je aanvraag wordt geselecteerd dan komen de betrokkenen uit jouw aanvraag (school, intermediair, culturele partner) onder begeleiding van Kunstloc Brabant in het najaar van 2025 bij elkaar om de ideeën uit de aanvraag gezamenlijk verder aan te scherpen en uit te werken in een plan van aanpak voor het onderzoek (inhoudelijk en financieel). 
  • De betrokkenen staan open voor kennisdeling naar aanleiding van hun traject. Dit wordt opgepakt in samenwerking met Kunstloc Brabant. 
     

Hoe doe je een aanvraag voor een bijdrage?

Je kunt een aanvraag indienen via onderstaand formulier. Vul alle vragen uit het formulier in. Zorg dat je aanvraag vóór 1 oktober 2025 bij ons binnen is.
 

Cultuureducatie

Hoe zit het mbo in elkaar?

Binnen het programma Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) komt er steeds meer aandacht voor het mbo. Tegelijkertijd merken we dat het culturele veld vaak geen duidelijk beeld heeft van deze doelgroep. Op deze pagina willen we inzicht geven in de structuur en diversiteit van het middelbaar beroepsonderwijs. Want het mbo is geen homogene doelgroep. Studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s. Door beter te begrijpen hoe het mbo werkt, kunnen culturele instellingen gerichter samenwerken met scholen en programma’s ontwikkelen die écht aansluiten – zonder te streven naar ‘één programma voor het hele mbo’. Hieronder zetten we de technische basisinformatie op een rij.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO en PRO)? Welk aanbod is er voor hen?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Goed nieuws voor cultuureducatie binnen het mbo. Er komt structureel meer geld voor educatie beschikbaar.

26 februari 2025
Financiering voor cultuureducatie binnen het mbo

Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Wij zoeken een beeldend kunstenaar die een reizende tentoonstelling wil ontwikkelen voor basisscholen.

4 februari 2025
Open Call voor kunstenaars: (Je) Kunst in School 2025

Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Adviseur Masha Meegdes blogt over haar ervaringen als 'vreemde (kunst)vogel' op een conferentie over burgerschap.

28 januari 2025
Blog | Burgerschap met een kunstzinnige bril

Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

Op deze kennispagina onderzoeken we betekenisvolle verbindingen tussen burgerschap en cultuureducatie.

22 januari 2025
Hoe kunst kan bijdragen aan burgerschap (en andersom)

De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Jaaroverzicht 2024 met opvallend kunst- en cultuurnieuws én culturele lichtpuntjes.

30 december 2024
De donderwolk die BTW heet maar óók culturele lichtpuntjes: het jaar 2024

Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord

In onze snelle, prestatiegerichte wereld wordt cultuuronderwijs steeds belangrijker voor het mentale welzijn van jongeren.

10 december 2024
Cultuur als sleutel tot mentaal welzijn: het onderwijs aan het woord