Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Kansengelijkheid: het kan een moeilijk begrip zijn, maar het is iets wat scholen niet meer kunnen negeren. Het is namelijk één van de doelstellingen binnen Cultuureducatie met Kwaliteit. Om het begrijpelijk en tastbaar te maken ging Kunstloc Brabant, samen met mensen uit het werkveld aan de slag met een lespakket: ‘Thuis op School’

Geschreven door: Marel van Andel 

Monique Koolen, adviseur cultuureducatie bij Kunstloc Brabant, zat een beetje in de knoop. “We wisten dat we iets moesten doen met het thema kansengelijkheid. Van alle kanten hoorden we dat er behoefte was aan handvatten om beter te begrijpen wat er gedaan kan worden met dit thema. Zelf kwamen we daar ook niet helemaal uit, waarna we besloten het samen te gaan onderzoeken met mensen uit het werkveld.” 

Samen zelf aan de slag

Kesha Felipa, ook adviseur cultuureducatie bij Kunstloc Brabant voegt daaraan toe: “We hadden nu een andere aanpak dan normaal. Meestal geven wij iemand een opdracht en die gaat ermee aan de slag. Dat is heel Westers gedacht. Nu besloten we om het echt samen op te gaan zetten met de gebruikers.” Monique en Kesha vormden samen met Halima Özen (oprichter van Inclusiefabriek en Diversiteit & inclusie expert), Jenny Janssens (Filosoof), Marvin Corneille (Docent beeldende vakken bij PABO de Kempel, educatieontwerper, illustrator en oud-basisschoolleerkracht) en Siham Lhajoui (Basisschoolleerkracht) een Professionele Leergemeenschap (PLG).

Samen begonnen ze te brainstormen over het thema kansengelijkheid. “Op deze manier konden we niet iets bedenken vóór de mensen die het gaan gebruiken, maar mét hen”, zegt Halima. Siham, die zelf lesgeeft aan groep 5/6 en 7 vult aan: “Ik vond het ook heel tof om zelf na te kunnen denken over wat een goede manier is om dit aan te pakken in de klas. In het onderwijs krijg je niet vaak de kans om zelf zoiets te bedenken en maken, maar nu dus wel.” 

De samenwerking resulteerde in ‘Thuis op school’. Een lespakket bestaande uit een poster van een huis, waarbij per kamer verschillende vragen en opdrachten gegeven kunnen worden aan basisschoolleerlingen. Daaraan toegevoegd is een uitgebreide lerarenhandleiding met een speciale focus op inclusie.

Dromen, tradities en familiegerechten

Het kinderboekenthema “Bij mij thuis” is als aanleiding gebruikt voor het lespakket, maar het is altijd te gebruiken. Halima vertelt: “Die vragen die het lespakket biedt, zijn erop gericht om aannames weg te nemen en om er echt achter te komen hoe het leven van de kinderen in jouw klas eruit ziet. Je kunt er bijvoorbeeld niet vanuit gaan dat ze thuis samen aan tafel eten, dat er een vader en moeder is of dat er sinterklaas gevierd wordt.” Op deze manier kun je in de les een kind leren kennen. “Dat is ook voor de rest van het schooljaar belangrijk”, zegt Siham. “Wanneer je weet waar een kind vandaan komt, begrijp je ook beter waar reacties vandaan komen en kun je verbinding creëren in een groep.”

Dat leren kennen, gebeurt door de juiste vragen te stellen. In de slaapkamer wordt bijvoorbeeld gevraagd waar de kinderen van dromen en of ze wel eens heimwee hebben gehad. In de keuken gaat het over gerechten, maar ook over familietradities. 

‘Als ik thuis kom en mijn moeder saoto soep heeft gemaakt voel ik me meteen helemaal thuis’. leerling

Tijd te kort

Het multidisciplinaire werken zorgde ervoor dat er mooie gesprekken ontstonden. “We zijn vier keer bij elkaar geweest, en elke keer hadden we tijd te kort”, zegt Monique. “Wat ik heel fijn vond werken is dat iedereen direct wist waar we het over hadden als we over dit thema spraken. De begrippen waren geen issue, de verschillende perspectieven waren er en iedereen snapte wat er nodig was.” Marvin vult aan: “We hadden ook allemaal onze eigen taak, ik heb me bijvoorbeeld druk gemaakt over hoe het eruit zou moeten te komen zien en ik heb mijn pabo-studenten vragen gesteld. Siham focuste meer op het perspectief vanuit het kind en de leraar, Jenny op het zoeken naar andere perspectieven en Halima juist vanuit de verbinding, net als Kunstloc Brabant, die ook de slagkracht en middelen had.” 

Vooroordelen

Met het lespakket hoopt de groep de juiste handvatten te bieden. “Ikzelf vind kansengelijkheid een heel belangrijk thema. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen dat vindt, of weet wat die daarmee moet. Die mensen moeten we ook bereiken”, zegt Jenny. Kesha vult aan: “We zitten hier bij Kunstloc Brabant relatief ver van het onderwijs af dus door het nu samen te maken met andere partijen hopen we ook dat het goed aansluit op de praktijk.” 

Dat wilde Siham dan ook graag testen, dus ging zij zelf met het lespakket aan de slag. “De opdrachten zijn ontworpen om kansengelijkheid op een toegankelijke manier in de klas te bespreken, zonder dat iemand zich ongemakkelijk hoeft te voelen. Tijdens een workshop waarin ik een aantal van deze opdrachten heb uitgevoerd, viel het meteen op dat leerlingen vaak niet op de hoogte zijn van elkaars thuissituatie en de normen en waarden die ze meekrijgen. De discussie draaide vooral om vooroordelen en hoe we die vaak als de waarheid beschouwen. De leerlingen vonden dit erg interessant, en in de pauze deelden ze onderling hun vooroordelen”, zegt Siham.

De collages die ze hebben gemaakt, hangen nog steeds in de klas en worden regelmatig besproken. “De huidige leerkracht van deze leerlingen stuurde me onlangs een bericht waarin ze vertelde dat ze in de klas de kinderen vaak bewust maakt van hun vooroordelen en dat de kinderen dit onderling ook doen. Dit toont aan dat de opdrachten toegankelijk zijn en goed aansluiten bij het niveau van de kinderen. Als leerkracht heb je het al druk genoeg met verschillende doelen, en deze opdrachten zijn juist laagdrempelig, kant-en-klaar en bijzonder waardevol voor het creëren van een positief klassenklimaat.”

‘Ik voel me thuis als ik in bed lig met mijn huispak aan’ leerling

Tenslotte zegt Monique: “We zien dit project als een begin. We hebben een mooi startpunt en nu wordt het belangrijk dat we dit warm houden en dat we een aanjagende rol blijven houden op dit thema. Deze groep kan daar een grote rol in hebben. We realiseren ons dat we een andere aanpak nodig hebben als we met dit thema aan de slag willen. Door andere perspectieven binnen te halen binnen de PLG, veranderde ook onze definitie van kwaliteit. De kwaliteit zit in de samenwerking en hoe we daarin elkaar hebben kunnen aanvullen.”

kansengelijkheid

37 scholen voor speciaal onderwijs ontvangen gratis muziekinstrumenten

37 scholen voor het speciaal basisonderwijs in Brabant kregen gratis muziekinstrumenten.

5 maart 2024
37 scholen voor speciaal onderwijs ontvangen gratis muziekinstrumenten

Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren

Kunstloc Brabant heeft als doel om komend jaar de toegankelijkheid van kunst en cultuur voor jongeren (12 tot en met 29 jaar) te vergroten .

16 februari 2024
Kunst en cultuur toegankelijk maken voor alle Brabantse jongeren

Podcast KunstKracht #2 | Cultuur voor iedereen

Een gesprek tussen Saskia van Hulten, statenlid van PvdA in Noord-Brabant en kunstenaar Chilton Galimo.

27 december 2023
Podcast KunstKracht #2 | Cultuur voor iedereen

Aanvraag voor nieuwe periode Cultuureducatie met Kwaliteit in Noord-Brabant gaat van start

Voor CmK4 komt vanuit het Rijk jaarlijks 2 miljoen beschikbaar voor cultuuronderwijs in Noord-Brabant.

19 december 2023
Aanvraag voor nieuwe periode Cultuureducatie met Kwaliteit in Noord-Brabant gaat van start

Alle stemmen hoorbaar maken in jouw klas

Hoe bereik je kansengelijkheid in de klas? Aan de slag met het lespakket: "Thuis op School'.

24 oktober 2023
Alle stemmen hoorbaar maken in jouw klas

Inspiratie: “Thuis” in de kunst

Een overzicht van kunstenaars en makers die het concept “thuis” onderzoeken en op hun eigen artistieke wijze vorm geven aan hun onderzoek

5 september 2023
Inspiratie: “Thuis” in de kunst

Lespakket 'Thuis op School'

Kansengelijkheid is een groot containerbegrip, waarover wij vaak de vraag krijgen: Wat zijn concrete handvatten om hiermee aan de slag te gaan?

4 september 2023
Lespakket 'Thuis op School'

Naar meer kansengelijkheid in de klas

Voelen leerlingen zich thuis op school en in de klas? Wat kun jij als intermediair, kunstvakdocent of leraar doen om dit thuisgevoel te vergroten?

4 september 2023
Naar meer kansengelijkheid in de klas

Cultuureducatie is een vanzelfsprekend onderdeel op scholen in Noord-Brabant

De monitor Cultuureducatie met Kwaliteit in Brabant laat een solide verankering rondom visie, draagvlak, financiën en opgeleide cultuurcoördinatoren zien.

26 mei 2023
Cultuureducatie is een vanzelfsprekend onderdeel op scholen in Noord-Brabant

Cultuur voor de mentale gezondheid van jongeren

Jongeren staan onder druk in onze prestatiemaatschappij. Hoe kunnen we kunst en cultuur inzetten voor hun mentale gezondheid?

17 januari 2023
Cultuur voor de mentale gezondheid van jongeren

Cultuur voor alle Brabantse Jeugd

Kinderen, tieners en jong volwassenen worstelen toenemend met stress en zwaarmoedigheid. Waarom is cultuur voor jonge mensen zo’n goed antigif tegen angst, onzekerheid en gebrek aan hoop?

8 november 2022
Cultuur voor alle Brabantse Jeugd

Dialoogtafel Kansengelijkheid

De dialoogtafel is ontwikkeld om met elkaar het gesprek aan te blijven gaan over kansenongelijkheid.

15 april 2022
Dialoogtafel Kansengelijkheid

Blog | Gemengde salade

Gisèle Mambre was gespreksleider bij het NICE café over kansengelijkheid in cultuureducatie, en schreef daarover deze gastblog.

10 maart 2022
Blog | Gemengde salade

Hoe divers en inclusief is de Brabantse cultuursector?

Tijd voor actie is het allang. Gesprekken en bevindingen van de Werkplaats Op Verkenning.

9 maart 2022
Hoe divers en inclusief is de Brabantse cultuursector?

Kansengelijkheid en CmK

Het is ons streven om cultuureducatie toegankelijk te maken voor iedereen en te zorgen dat er zowel herkenning als verrassing in het aanbod zit,zodat ieder kind zich gezien voelt en zijn blik kan verbreden.

13 december 2021
Kansengelijkheid en CmK

Cultuureducatie en kansengelijkheid

Welke rol kan kunst spelen in het verkleinen van de kansenongelijkheid? En wat kan cultuureducatie daarin betekenen?

9 december 2021
Cultuureducatie en kansengelijkheid

Blog | Cultuureducatie als zalf op sociale wonden

De term 'sociale pijn' bleef na de lezing van Karim Amghar nazingen in het hoofd van Esther Leenders. Ze ging op onderzoek uit.

9 december 2021
Blog | Cultuureducatie als zalf op sociale wonden

Cultuurcoaches in Tilburg strijden voor gelijke kansen voor ieder kind

In Tilburg zijn tegenwoordig vier wijkcoaches actief om kinderen ook buiten schooltijd te betrekken bij culturele activiteiten. Ze delen hun ervaring.

3 juni 2021
Cultuurcoaches in Tilburg strijden voor gelijke kansen voor ieder kind