Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

In de derde periode van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK3) voert Kunstloc Brabant samen met de Provincie Noord-Brabant, Erfgoed Brabant en de zes stedelijke culturele instellingen de landelijke regeling uit. De afgelopen twee jaar is gewerkt aan de thema’s professionalisering, curriculumvernieuwing en kansengelijkheid. Zo verbeteren we samen de kwaliteit van cultuureducatie en versterken we de positie ervan binnen het onderwijs.

Curriculumvernieuwing en visievorming

De themagroep curriculumvernieuwing en visievorming zet in op twee speerpunten uit de aanvraag CmK3 BrabantStad; het vormen van een gemeenschappelijke visie en taal voor de twee Brabantse instrumenten De Cultuurloper en De Culturele Ladekast én het complementair aan elkaar positioneren van deze instrumenten, zodat ze een logische plek hebben in het proces van PO- en VO-scholen.

Conclusie is dat de instrumenten voor het grootste deel aanvullend zijn op elkaar. Doel is dan ook om de twee instrumenten te verenigen tot één traject. Er wordt niks nieuws opgetuigd, maar alle bestaande ‘tools’ van de twee instrumenten worden verdeeld over de vier fases waaruit het traject zal bestaan. Dit biedt intermediairs nog meer ruimte voor lokale invulling en maatwerk voor de scholen. Intermediairs zullen bij de uitwerking van de invulling van dit traject worden betrokken als resonansgroep.

Professionalisering

Doel van de themagroep professionalisering is, om het professionaliseringsaanbod in de provincie Brabant te structureren en verenigen, daar waar dat wenselijk en mogelijk is. Hierbij gaat het vooralsnog om het aanbod voor de cultuurprofessional, maar ook het aanbod voor intermediairs en leraren wordt hierin meegenomen. 

Door het opstellen van een competentiematrix wordt inzichtelijk op welke competenties er al aanbod voor professionalisering is en waar er nog behoefte en urgentie is voor ontwikkelen van nieuw aanbod. De stip op de horizon is om al het professionaliseringsaanbod (lokaal en regionaal) te verenigen op één platform, waar iedereen die een rol heeft in kunstonderwijs en cultuureducatie, terecht kan voor professionalisering. Van ambtenaar tot docent, van intermediair tot cultuurprofessional. Streven is om Brabantbreed een eenduidige inschrijfwijze te gebruiken. Dit maakt uitwisseling gemakkelijker.

Professionalisering

Kansengelijkheid

Dilemma van de themagroep kansengelijkheid is hoe alles wat het begrip omvat af te bakenen. De term roept veel vragen op en levert minder antwoorden op. Hoe breed is kansengelijkheid? Waar hebben we het dan over? Is het diversiteit? Inclusiviteit? Over wie hebben we het dan? Voor wie creëer je kansen? 

Via werkbezoeken en het faciliteren van gesprekken in o.a. Nice-café’s werd het gesprek aangegaan en een inventarisatie gemaakt van diverse initiatieven. Onder andere het CLOCK-traject van Cultuur Oost, waarbij autodidactische cultuurprofessionals worden opgeleid, zodat ze gecertificeerd les kunnen geven, en de lessenreeks ‘Superdiversiteit’ van Tilburg University werden onderzocht. Gekeken is hoe deze initiatieven toepasbaar zijn in heel Brabant.  

De behoefte aan onderzoek op het thema kansengelijkheid is niet in elke regio gelijk. Doel is om meerdere lokale activiteiten op het gebied van kansengelijkheid in beeld te brengen en te participeren in, en leren van, dergelijke projecten. Streven is om op basis van de uitkomsten te komen tot een gemeenschappelijke visie en gedeelde indicatoren voor kansengelijkheid te ontwikkelen.

Vervolg

Het concretiseren van de plannen is een grote gemeenschappelijke wens vanuit de themagroepen. Daarom wordt komende periode intensief ingezet op een verdere uitwerking, waarbij de ambitie is om tot eerste aanzet tot implementatie te komen in het schooljaar 2023/2024. Daarna gaat er wellicht een nieuwe CmK-tranche van start.

Wil jij meer weten over cultuureducatie?

Neem contact met mij op.

cultuureducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang