Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Deze week deel drie van onze reeks waarin Femme van den Berg op zoek gaat naar mensen die achter de schermen werken. Zij stelt hen de vraag: Welk onzichtbaar werk gaat er vooraf aan die voorstelling, die expo of dat concert? Deze keer loopt ze een dag mee met Erica van de Kerkhof, werkzaam voor de afdeling educatie van theater Artemis.

Geschreven door Femme van den Berg

Lieve Kaatje,

Lieve ouders bestaan echt wel hoor. Mijn ouders bijvoorbeeld: écht schatten. Ik zou maar niet op je vader wachten. Want is hij wel zo aardig? Hij lijkt me een echte gluiperd. Maar je hebt altijd je nieuwe broer nog. Met hem kun je toch wel goed praten? Praten helpt echt. Je mag altijd naar me schrijven, of langskomen als je wilt. 
Veel liefs,
Femme PS Je bent welkom!



Tussen oude papieren vind ik deze brief. Ik schreef hem toen ik tien was, naar aanleiding van een voorstelling op mijn basisschool. Kaatje was de hoofdpersoon uit het stuk. Een stuk van theater Artemis. Daar ga ik vandaag eens meekijken.

Mini hooligans

Ik doe dat bij Erica van de Kerkhof, 39 jaar, werkzaam voor de afdeling educatie. Bij binnenkomst kom ik een oud collega tegen. Enthousiast vertel ik haar dat ik vandaag een dagje kom spieken en straks een kleutervoorstelling ga kijken: 'Met van die schattige kleine kindjes'. Ik word meewarig aangekeken: 'Pas maar op hoor, het zijn net mini hooligans, al die kleuters in een groep.'

Erica neemt me lachend mee naar haar bureau. Ze vertelt over 'De Man Die Alles Weet', de voorstelling waar ik zo naar ga kijken. Het is een keynote speech voor kleuters waarbij René van 't Hof en zijn twee assistenten pogen kinderen te vertellen over het 'alles'.

Erica is degene die de docenten heeft voorbereid op de voorstelling. Met een aantal docenten heeft ze de voorstelling al bekeken en besproken. Voor de docenten die hier niet bij waren, heeft ze een infobrief en filmpje gemaakt. Aan de hand daarvan kan de docent een filosofisch gesprekje houden met de leerlingen; kan dat wel, alles weten? En als je alles weet, wat weet je dan allemaal? Daarnaast mogen de kinderen een vraag bedenken voor de man die alles weet. De vragen worden getekend of opgeschreven en meegenomen naar de voorstelling.

Ze roepen, wijzen, stampen en stoten. Het is een heerlijke chaos.

Wie is de mama van de Sint?

Ik vraag hoe laat de voorstelling begint. 'Dat hoor je vanzelf wel,' zegt Erica. En zo blijkt. Uit het niets wordt Artemis overspoeld door gejoel en gekir; een klas maakt zijn entree. Ik hang jassen op en help met stugge ritsen. De kinderen moeten nog even wachten voor de voorstelling begint. Een juf steekt haar hand op. Braaf volgen de kindjes haar. Het is stil. Of, zo goed als. Erica spreekt de horde kleuters toe en ze vormen een rij voor de zaal. 'Weet jij hoe die acteur in het echt heet?' vraagt een kleuter voor me.
'René,' antwoordt de juf. 'Mijn vader heet ook René.' De kleuter kijkt tevreden.

Tussen dolenthousiaste minimensen kijk ik naar een fantastische voorstelling. Langzaamaan krijgen de kleuters door dat de Man Die Alles Weet misschien niet alles weet.. en daar reageren ze op. Ze roepen, wijzen, stampen en stoten. Het is een heerlijke chaos.

De kapstokken zijn weer leeg. Ik haal de vragenkaartjes van de kinderen uit een grote verzamelkist. Op kantoor laat ik ze allemaal door mijn handen gaan. De vragen variëren van 'Wie is de mama van de Sint?' en 'Waarom zijn niet alle tandwielen even groot?' tot 'Waarom bestaat er eigenlijk slurpen op de wereld terwijl het niet mag?'. Ik maak een selectie van de grootste en grappigste vragen.

Nieuwe koers

'De krokettenfabriek,' antwoordt Erica, wanneer ik vraag wat haar eerste baan was. 'Daarna heel even docent, en toen startte ik bij Artemis. Dertien jaar geleden, met Matthijs Rümke als artistiek leider.' Twee dagen per week werkt ze bij de Pabo, de andere drie zit ze op het Artemis kantoor. 'Omdat er met de nieuwe artistiek leiders steeds een nieuwe koers komt, voelt het niet alsof ik er al zo lang zit. Het voelt juist steeds als een andere baan.' Erica kijkt me opgewekt aan: 'Ik blijf het dus nog wel even doen!'

Ik hoop dat een kleuter van vandaag over twintig jaar zijn vragenbriefje terugvindt en weer even terugdenkt aan De Man Die Alles Weet.

Plasestafette

De tweede voorstelling start bijna. Erica geeft me een extra taak; ik mag zaalwacht zijn. Dat betekent dat ik mee naar buiten moet lopen, wanneer een kindje de zaal uit gaat. 'Als er één kind naar de wc gaat, willen ze allemaal,' waarschuwt ze nog.

Na het ophangen van de jassen, sta ik bij de deur van de zaal. Ik hou een drentelende meute kleuters tegen die al naar binnen willen. Een jongetje tikt tegen mijn arm om mijn aandacht te krijgen. 'Jij hebt een dikke kont,' zegt hij. Ik negeer zijn triomfantelijke blik.Aan het einde van de voorstelling staat ineens een meisje op. Zonder blikken of blozen klimt ze van de tribune en loopt de zaal uit. Ik schiet achter haar aan. Ze moet plassen. 'Wel een lange voorstelling hè,' roept ze vanachter de wc-deur. Als we de zaal weer inlopen, staat een jongetje op. Daarna een meisje. En nog een meisje. De plasestafette is begonnen.

Proefpersoon

Erica drukt me een koptelefoon in m'n hand. Ik mag het nieuwe educatiemateriaal uitproberen. Het is voor de voorstelling 'Als je maar hard genoeg rent, weet niemand meer waar je bent'. Dit keer ontwikkelde Erica, samen met haar collega, een cd voor de bovenbouw van het basisonderwijs. Liggend op de grond, met hun ogen dicht, moeten ze de cd beluisteren, rennen in je hoofd. Ik luister ook liggend. Een aangename stem neemt me mee en laat me vergeten dat ik in een vreemd kantoor lig.

Nu zijn ze bezig met de plannen voor volgend jaar. Teksten schrijven voor een voorstelling die nog gemaakt moet worden, is lastig. Natuurlijk kan ze al aan de slag met het thema. Erica zoekt altijd naar verdieping, en leest zich in voor elk nieuw thema. Vanuit vier uitgangspunten gaat ze dan aan de slag.
De voorstelling staat altijd centraal. Daardoor is het educatiemateriaal nooit hetzelfde. Zo maakte Erica een prentenboek, gaf ze docenten een wcrol mee om te beschrijven en liet ze pubers debatteren over een grote roze speelgoedauto.

Twintig jaar geleden bedacht iemand bij Artemis dat kinderen een brief konden schrijven na de voorstelling. Ik hoop dat een kleuter van vandaag over twintig jaar zijn vragenbriefje terugvindt en weer even terugdenkt aan De Man Die Alles Weet..

Deze week neemt Maurice Dujardin, zakelijk leider bij theater Artemis ons Instagram account over en geeft hij ons een kijkje in zijn werkweek, volg hem hier.

culturele instellingen

De Nassaus komen weer tot leven in Breda

Stedelijk Museum Breda, de gemeente en Breda Marketing vertellen samen het verhaal van de familie (Oranje-)Nassau.

12 maart 2024
De Nassaus komen weer tot leven in Breda

Club Zien laat vmbo-leerlingen ‘aan’ gaan in Brabantse musea.

Club Zien laat alle vmbo-leerlingen in Brabant met educatief aanbod kennis maken met musea.

5 maart 2024
Club Zien laat vmbo-leerlingen ‘aan’ gaan in Brabantse musea.

Stemming: Het museum heeft een definitie gekregen, maar is deze ook haalbaar?

Over een nieuwe museumdefinitie in tijden van bezuinigingen en een veranderend politiek klimaat.

1 februari 2024
Stemming: Het museum heeft een definitie gekregen, maar is deze ook haalbaar?

Kunst brengt veiligheid en vrolijkheid in azc’s

Kijk mee met organisatie De Vrolijkheid, wat kunstworkshops betekenen voor kinderen en jongeren in een azc!

17 oktober 2023
Kunst brengt veiligheid en vrolijkheid in azc’s

Verminder je ecologische voetafdruk

Wil je jouw culturele organisatie verduurzamen? Met deze infographic kun je direct zien waar je kunt beginnen.

10 oktober 2023
Verminder je ecologische voetafdruk

Kosten reden tot zorg bij Brabantse poppodia, maar ambities blijven hoog

Hoe gaan Brabantse poppodia om met kostenstijgingen?

3 oktober 2023
Kosten reden tot zorg bij Brabantse poppodia, maar ambities blijven hoog

Blog: Vrije Vogels in een kerk in transitie

Marieke Wiegel, directeur van de Grote Kerk Breda, reflecteert op de nieuwe plek die de Grote Kerk Breda in het culturele landschap inneemt.

11 september 2023
Blog: Vrije Vogels in een kerk in transitie

Theater De Schalm: "Niet met data werken is geen optie meer".

Werken met publieksdata in de culturele sector kan best ingewikkeld zijn. Theater De Schalm deelt haar ervaring.

18 juli 2023
Theater De Schalm: "Niet met data werken is geen optie meer".

Fair Practice staat centraal bij Brabantse culturele instellingen

Binnen de Fair Practice Code staat de eerlijke vergoeding van kunstenaars en creatieven centraal: een onderwerp dat veel stof doet opwaaien.

11 juli 2023
Fair Practice staat centraal bij Brabantse culturele instellingen

Blog | Drempels voor cultuurdeelname

Evelien blogt over de drempels die ze zelf als 15-jarige voelde toen ze mee wilde doen aan een musical.

9 februari 2023
Blog | Drempels voor cultuurdeelname

Hall of Fame blijft rauwe plek waar mensen samen komen

De Hall of Fame in Tilburg is na een flinke verbouwing klaar voor de heropening.

20 december 2022
Hall of Fame blijft rauwe plek waar mensen samen komen

Energiecrisis in de Brabantse cultuursector

Hoe groot is de impact van de stijgende energiekosten bij Brabantse culturele instellingen, en op welke manier proberen zij de sterk gestegen prijzen het hoofd te bieden?

13 december 2022
Energiecrisis in de Brabantse cultuursector

Verkadefabriek wordt partner PLAN Brabant

PLAN Talentontwikkeling Brabant heeft er een nieuwe partner bij: De Verkadefabriek in Den Bosch.

8 december 2022
Verkadefabriek wordt partner PLAN Brabant

Stemming: Cultuurgebouwen: onmisbaar of een financiële last?

Documentalist Ton van der Linden schrijft over de onmisbare, maar financieel lastige positie van cultuurgebouwen.

6 december 2022
Stemming: Cultuurgebouwen: onmisbaar of een financiële last?

Drie bloeiende broedplaatsen in Brabant

In dit artikel lichten we drie bloeiende broedplaatsen in Brabant verder uit.

12 juli 2022
Drie bloeiende broedplaatsen in Brabant

"Een stad heeft ruimte voor onbestemdheid nodig"

Lector Bart de Zwart aan het woord over wat broedplaatsen zo bijzonder maken.

30 juni 2022
"Een stad heeft ruimte voor onbestemdheid nodig"

Het publiek vindt langzaam haar weg terug naar de Brabantse theaters

De theaters kampen met een lagere bezetting dan vóór de pandemie. Geldt dat ook voor de theaters in Brabant? En hoe kijken zij naar de toekomst?

19 mei 2022
Het publiek vindt langzaam haar weg terug naar de Brabantse theaters

Hoe geven Brabantse instellingen jong talent een podium?

Hoe vinden jonge talenten de weg naar de spotlights? Het Noordbrabants Museum, Music Hub Brabant en Sarah Neutkens en Jesse Fischer aan het woord.

5 april 2022
Hoe geven Brabantse instellingen jong talent een podium?

Lessen van leiders in de cultuursector

LinC is een programma voor professionals in de cultuursector die willen groeien in hun zakelijk leiderschap. Drie deelnemers vertellen er meer over.

31 maart 2022
Lessen van leiders in de cultuursector

‘Om er voor iedereen te zijn, moeten we zelf ook iedereen zijn’

Willem Twee, poppodium 013, T*Agency en Schouwburg Concertzaal Tilburg over diversiteit en inclusie in de culturele sector. Hoe staat het ervoor?

15 maart 2022
‘Om er voor iedereen te zijn, moeten we zelf ook iedereen zijn’

Brabantse orkesten en koren en hun zoektocht naar jongeren

Brabantse orkesten en koren werken aan verjonging en vernieuwing. Brabant Koor, philharmonie zuidnederland en Kamerata Zuid delen hun ervaringen.

8 februari 2022
Brabantse orkesten en koren en hun zoektocht naar jongeren

De geheime werking van een Artist-in-Residence

Een Vlaamse schuur of een industriële locatie. Kunstenaars zijn altijd op zoek naar een inspirerende omgeving, die vinden ze in Artist-in-Residence.

1 december 2021
De geheime werking van een Artist-in-Residence

Ongezouten mening geven voor educatief aanbod Brabantse musea: vmbo-leerlingen aan zet

Het Noordbrabants Museum en Design Museum Den Bosch werken aan nieuw educatief aanbod voor vmbo-leerlingen. Leerlingen geven hun mening in de musea.

25 november 2021
Ongezouten mening geven voor educatief aanbod Brabantse musea: vmbo-leerlingen aan zet

Culturele broedplaatsen: onlosmakelijk verbonden met de stad en haar inwoners

Hoe behouden Brabantse steden hun culturele, creatieve broedplaatsen? Electron, Sectie-C en Willem Twee muziek en beeldende kunst over hun broedplek.

28 september 2021
Culturele broedplaatsen: onlosmakelijk verbonden met de stad en haar inwoners

Hoe houd je een mooie theaterbeleving op 1,5 meter afstand?

De magie van een theaterbezoek behouden én zorgen voor een veilige omgeving; voor die uitdaging staan theaters en andere culturele instellingen.

28 mei 2020
Hoe houd je een mooie theaterbeleving op 1,5 meter afstand?

'Muziek is het voegwerk tussen de stenen die cultuur zijn'

Er is een mooie traditie van koren en muziekverenigingen in Brabant, maar het voortbestaan hiervan is geen vanzelfsprekendheid.

16 april 2020
'Muziek is het voegwerk tussen de stenen die cultuur zijn'

Co-creatie: win-win voor basisscholen én musea

Bij co-creatie stellen culturele instellingen participatie centraal. Wat gebeurt als er musea (basis)scholen meer betrekken bij hun programma?

6 maart 2019
Co-creatie: win-win voor basisscholen én musea

De plannen van nieuwkomers in de subsidieregeling hedendaagse cultuur

Dit jaar kregen instellingen voor amateurkunst, naast instellingen in de professionele kunst, voor het eerst een provinciale subsidie voor 4 jaar, in plaats van per jaar. Negentien instellingen in de amateurkunst zagen hun subsidieverzoek gehonoreerd. Ook binnen de professionele kunsten zijn nieuwkomers te ontdekken in de subsidieregeling hedendaagse cultuur. Mestmag.nl vroeg naar de plannen van de nieuwkomers.

22 december 2017
De plannen van nieuwkomers in de subsidieregeling hedendaagse cultuur

“Er is een Tilburg vóór en een Tilburg nà Anish Kapoor”

Een zes meter hoge sculptuur van de wereldberoemde Anish Kapoor werd onthuld, ter ere van het 25-jarig jubileum van De Pont. Lees hoe dit ontstond.

19 september 2017
“Er is een Tilburg vóór en een Tilburg nà Anish Kapoor”

Het TextielMuseum schept de ideale wereld voor bezoekers

Maartje sprak Textielmuseumdirecteur Errol van de Werdt en marketeer Sophie Knottnerus over de in 2017 gewonnen Museumprijs.

20 juni 2017
Het TextielMuseum schept de ideale wereld voor bezoekers

Kunst verbindt de Randstad met het zuiden

Een provinciaal museum en een groot landelijk museum gaan vijf jaar lang samenwerken. Het TextielMuseum in Tilburg en het Rijksmuseum in Amsterdam tekenden hiervoor.

14 maart 2017
Kunst verbindt de Randstad met het zuiden

De traditionele kunstkaders voorbij

In samenwerking met Steven ten Thije en Diana Franssen (curatoren van het Van Abbemuseum in Eindhoven) is de basis gelegd voor een innovatief kunstproject tussen het kunstenaarsinitiatief en kunstmusea: Club Solo.

23 februari 2017
De traditionele kunstkaders voorbij

ekwc: een begrip onder kenners, een mythe voor publiek

Het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk: een begrip onder kenners wereldwijd, een mythe voor het publiek.

3 november 2016
ekwc: een begrip onder kenners, een mythe voor publiek

Waarom De Pont zo'n goed museum is

Het gaat goed met museum De Pont. Al jaren. De waardering voor collectie en exposities is hoog, bij professionals en bezoekers, zowel nationaal als internationaal.

2 augustus 2016
Waarom De Pont zo'n goed museum is

Atelierbeheerstichtingen in Brabant

In september wordt de DMT-loods gesloopt het einde van een rauw en industrieel atelierpand in Den Bosch in beheer van ABS.

27 mei 2016
Atelierbeheerstichtingen in Brabant

Achter de schermen bij theater Artemis

Femme loopt een dag mee met Erica van de Kerkhof, werkzaam voor de afdeling educatie van theater Artemis.

15 december 2015
Achter de schermen bij theater Artemis

Biedt kennis uit het verleden garanties voor de toekomst?

Als ondernemend ontwerper neemt Naan de creatieve functies onder de loep en sprak met directeur Marianne Splint (Gemeentemuseum Helmond) en directeur Errol van de Werdt (Textielmuseum Tilburg).

18 november 2015
Biedt kennis uit het verleden garanties voor de toekomst?

Achter de schermen bij philharmonie zuidnederland

Femme loopt een dag mee met Marieke Bakker, hoofd Inspectie van philharmonie zuidnederland

13 oktober 2015
Achter de schermen bij philharmonie zuidnederland

Blog | 'Je geeft zomaar de helft van je bedrijf uit handen...'

Je geeft zomaar de helft van je bedrijf uit handen', sprak één van de twee directeuren uit, toen de ander voorstelde om een zakelijk leider aan te stellen.

11 juni 2015
Blog | 'Je geeft zomaar de helft van je bedrijf uit handen...'

Van industrieterrein naar culturele vrijplaats

Momenteel worden in Brabant verschillende (stedelijke) gebieden herontwikkeld.

10 maart 2015
Van industrieterrein naar culturele vrijplaats

Een schouderklopje en een aai over je bol

Hoe zit het met de Brabantse musea en hun afhankelijkheid van vrijwilligers?

26 februari 2015
Een schouderklopje en een aai over je bol

De Pont: meer smoel aan de straat

Museum De Pont gaat verbouwen: het museum krijgt meer smoel aan de straat, en er komt een nieuwe vleugel en een groter café.

23 oktober 2014
De Pont: meer smoel aan de straat

Haagse lessen voor Brabant

Paul Cornelissen gaat van Theater Dakota naar Cultureel Centrum Jan van Besouw in Goirle. Welke Haagse lessen gaat Cornelissen hier toepassen?

8 juli 2014
Haagse lessen voor Brabant

De Vikingen in de ballenbak

Hoe wist Eindhoven Museum een wereldspeler als IKEA te strikken voor VIKEA, een project over Scandinaviërs uit het verleden?

14 mei 2014
De Vikingen in de ballenbak