Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Mirjam van Tilburg, onderzoeker en docent aan de Master Kunsteducatie Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg, bespreekt in haar column haar onderzoek naar de invoed van de coronacrisis op het werk van kunstvakdocenten.

Geschreven door: Mirjam van Tilburg

De rol van onderwijs

Afgelopen winter onderzocht ik met tien kunstvakdocenten de invloed van de pandemie op onze professie. Een paar kunstvakdocenten verzuchtten dat het onderwijs geen stabiele plek meer was. Terwijl voor sommige leerlingen school voor de pandemie juist hun enige stabiele plek was. Dit speelde tijdens de online periode met noodopvang, maar ook tijdens de halve lockdown, waar school eerder een doorluchtlocatie was dan een ontmoetingsplaats. Directie, leraren en leerlingen moesten continue schakelen en flexibel zijn. Daarmee is school regelmatig onduidelijk en onzeker. Die leerlingen voelden zich soms onzichtbaar en door al die onzekerheid onveilig. School is sinds covid-19 geen stabiele plek meer.

Kunst als verstrooiing 

Covid-19 als gigantische destabilisator van het voortgezet onderwijs. Vervang Covid-19 door kunst en ik had twee jaar geleden een gat in de lucht gesprongen. Sterker nog, de afgelopen 15 jaar heb ik vaak gepleit voor kunst als verstrooiing in het onderwijs (Tilburg, 2013) en kunst als doorbreken van het vastzittende onderwijs (Tilburg, 2012-2018). En met mij velen anderen. Al sinds de jaren zeventig en zeker de afgelopen tien jaar. Tyson Lewis schreef bijvoorbeeld ‘Art has a specific function in the educational community: the sensorial destabilization’ (Lewis (2012, hfst. 5).

Pascal Gielen riep kunstvakdocenten op tot onderwijzen van disruptie (Gielen, 2015) Jorge Lucero onderschreef de visie van kunsteducatie als ministery of disturbance (Lucero, 2011, p. 17) De laatste publicatie van Emiel Heijnen en Melisse Bremmer bestond uit hoofdstukken als Hack en Break Boundaries. (Heijnen & Bremmer, 2020) Destabiliseren van de schoolse orde was tot ver in 2020 volgens velen een belangrijke functie van kunsteducatie.

Wat is de functie van kunsteducatie?

Nadat Covid-19 op brute wijze intervenieerde en na de gesprekken met kunstvakdocenten tijdens deze crisis ben ik anders naar het fenomeen destabiliseren gaan kijken. Die instabiele school destabiliseren, is dat nog wel de opdracht van kunsteducatie? Verandert de functie van kunst in onderwijs in tijden van crisis? Voor mij veranderde kunst in mijn dagelijks leven van uitdagende prikkel, naar houvast en noodzaak. Moet kunst dan in deze tijd juist de stabiele factor in school zijn? En is dit slechts tijdelijk en draait het straks weer terug? Of moeten we die tegenstelling loslaten en op zoek naar wat die functie dan wel kan zijn? Daarom deze vraag waarmee we de zomer kunnen ingaan: Wil jij dat kunsteducatie destabiliseert, stabiliseert of iets anders doet in 2021-2022?

Foto van de muren van de studio in Tilburg in november 2020

De Studio

Tien kunstvakdocenten forceerden ruimte voor kijken naar hun dagelijkse praktijk in november 2020 (Tilburg) en januari 2021 (Rotterdam). Het materiaal uit dit experimenteel project, in het kader van Mirjam van Tilburgs doctoraatstraject bij ARIA, vormt de basis voor een gesprek met Pascal Gielen (hoogleraar sociologie) en Gert Biesta (hoogleraar pedagogiek) in april 2021. De clips van de Studio's Speelruimte, Adempauze en Het vatten dit gesprek samen.

Bekijk de clips

Meer informatie

Met veel dank aan de kunstvakdocenten: Esther Brouwer de Koning, Doreth Donkers, Dirk Hulsenboom, Irene Ulrich, Kim de Weijer, Sanne Avenhuis, Nadine van Hulst, Sheila Meijers, Inge Spaander en Ruben Tammer.

Mirjam van Tilburg is onderzoeker en docent aan de Master Kunsteducatie Fontys Hogeschool voor de Kunsten te Tilburg en woont in Rotterdam. Partners: Kunstloc, Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam, Willem de Kooning Academie Hogeschool Rotterdam en Master Kunsteducatie Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

Gebruikte literatuur:

Gielen, P. (2015). Lessons in Disproportion, The Role of Play in Arts Education and the Role of Art in Education. In B. v. Heusden, & P. (Gielen, Arts Education Beyond Art (pp. 134-150). Amsterdam: Valiz.
Lewis, T. E. (2012). The aesthetics of education, theatre, curiousity, and politics in the work of Jacques Ranciere and Paulo Freire. Bloomsbury Academic.
Lucero, J. R. (2011). Ways of Being. Pensyvania.
Heijnen, E. & Bremmer, M. (2020) Wicked Arts Assignments, Practising Creativity in Contemporary Arts Education. Valiz
Tilburg, M. van (2013) Parallele blik, Kunstzone 1
Tilburg, M. van (2012-2018) Krassen, Tweemaandelijkse column in Kunstzone

Mirjam van Tilburg

Onderzoeker en docent aan de Master Kunsteducatie Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg

Kunsteducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang