Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Leerlingen groeien op in een tijd van grote veranderingen en ongekende onzekerheid. Op hun reis naar de toekomst geeft de samenleving hen geen landkaart om op te vertrouwen. Die kaart werd vanouds door onderwijs, kerk, traditie of door de media gevormd. Maar het blijkt: die houvast uit het verleden gaat niet meer op. Hoe gaan we om met onzekerheden? En wat kan een kunstenaarsmindset daarin doen? Kunstenaar Merlijn Twaalfhoven, schreef het boek Het is aan Ons, waarom we de kunstenaar in onszelf nodig hebben om de wereld te redden. Daarnaast is hij oprichter van de Academie voor Onzekerheidsvaardigheid. Merlijn geeft tips om onzekerheidsvaardig te worden.

Geschreven door: Simone Vos

Not to do-list en waarden

De toekomst vraagt meer van ons dan wat we nu kunnen. Beroepen die we nog niet kennen, ontwikkelingen die we niet kunnen voorzien. Dat vraagt een flexibele inzet en manier van denken. Merlijn pleit voor de ‘not to do-list’; wat doe je nu waar je eigenlijk mee wilt stoppen? Wanneer je dat voor jezelf opschrijft, kun je dat daadwerkelijk anders doen. We kunnen leren van de pandemie en de pauze stand waarin die ons zette, volgens Merlijn. Zolang we meer om ons heen kijken en zien wat echt waarde heeft en ons niet laten meeslepen in wat er allemaal weer ‘moet’. Wat is waardevol voor ons? En waar besteden we te weinig aandacht aan? Wanneer je daarover nadenkt, zie je waar je meer aandacht aan wilt en kunt besteden.

Merlijn Twaalfhoven op de Inspiratiedag Cultuureducatie van Kunstloc Brabant | Door: Joris Buijs Fotografie

Verbindende rol van kunst

Meer naar ons lichaam luisteren en het kind in de volwassenen zien, zijn waarden die voor ons allemaal belangrijk zijn. Maar wie komt er op voor die waarden? Het onderwijs en kunst en cultuur spelen een belangrijke rol daarin. We kunnen een verbinding maken met kinderen, hen leren wat ertoe doet in het leven. Een kunstenaar zorgt voor verwondering en staat open. Wanneer je een kunstenaar vraagt een probleem aan te pakken, heeft hij geen belangen of een beleid waaraan hij zich moet houden, het komt van binnenuit bij hem. Kunst raakt een gevoel, kan uitzoomen en verbinden. Een groter verhaal vertellen. Daarom willen bedrijven graag met kunstenaars samenwerken, volgens Merlijn.

Onzekerheidsvaardig

Onzekerheidsvaardig

Tijdens de Inspiratiedag Cultuureducatie van Kunstloc Brabant gaf Merlijn Twaalfhoven een inspirerende sessie waarop dit artikel is gebaseerd. Op deze dag vol inspiratie, verbeeldingskracht en ruimte om te ontmoeten, kwamen leerkrachten, docenten, cultuurprofessionals en beleidsmakers samen om een pas op de plaats te maken en vooruit te blikken op de rol van cultuur in onderwijs en onze samenleving. 

Inspiratiedag Cultuureducatie

Tijdens de Inspiratiedag Cultuureducatie van Kunstloc Brabant gaf Merlijn Twaalfhoven een inspirerende sessie waarop dit artikel is gebaseerd. Op deze dag vol inspiratie, verbeeldingskracht en ruimte om te ontmoeten, kwamen leerkrachten, docenten, cultuurprofessionals en beleidsmakers samen om een pas op de plaats te maken en vooruit te blikken op de rol van cultuur in onderwijs en onze samenleving.

Bekijk de hele sessie van Merlijn Twaalfhoven

Een kunstenaar zit in iedereen, activeer de kunstenaar in jezelf. Maak ruimte voor schoonheid en stel vragen aan anderen. Aandacht voor jezelf en elkaar, daar begint het mee. Wil je onzekerheidsvaardig worden? Stel de vraag dan: wat is er onzeker? Je hoeft ‘m niet direct op te lossen, maar hij mag er gewoon zijn. Wat zie je? Wat voel je? Hoe kun je het uiten? Waar kun je met anderen dit proces delen? Je hoeft niet altijd een doel te zien, maar zolang je kennis en handvaten hebt om aan je leerlingen over te dragen en voor jezelf, is het oké.

Simone Vos

Freelance journalist & schrijver
+31 6 22 15 14 30

cultuureducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang