12 startende makers reageerden enkele maanden geleden op de open call voor het Talentontwikkelingstraject De Kunstopdracht van Kunstloc Brabant. Onder hen autonoom beeldend kunstenaars, social designers en fooddesigners. Visit Brabant en de Brabantse Foodalliantie schreven dit keer de superuitdagende opdracht uit: bedenk het ultieme productontwerp voor de BrabantDish. Na een intensieve workshopweek was afgelopen maandag het podium voor de deelnemers. In een korte pitch stelden zij zich voor aan een selectiecommissie met hun eigen werk en een eerste idee. De commissie had het niet gemakkelijk met zoveel kwaliteit, enthousiasme en bevlogenheid. Maar de winnaars zijn bekend. Nele Vandeneede, Marijke Remmers en Manon Jeuken gaan een schetsontwerp maken voor BrabanDish.
BrabanDish
Brabant staat bekend als dé bourgondische provincie bij uitstek. Samen genieten van lekker eten zit in ons DNA. Gelukkig weet Brabant, als vooraanstaande foodregio, gezelligheid en lekker eten te combineren met een duurzame, innovatieve en kwalitatieve voedselketen. BrabanDish staat voor het nieuwe Bourgondisch: gastvrij, bewust genieten, lokale producten, duurzame productie en gericht op de toekomst. Het maakt de stap naar gezonde en duurzame keuzes voor consument en keten verleidelijk, tastbaar en eetbaar. Met BrabanDish komt alles samen op en rond het bord: ontmoeten, vertellen en proeven. Het doel van de partners van de Brabantse Foodalliantie, een samenwerking van een aantal partners binnen de agrofoodsector, is om goed eten dichter bij de bewoner en bezoeker van Brabant te brengen en de positionering van de innovatieve en duurzame agrifoodsector te versterken.
De Kunstopdracht BrabanDish
BrabantDish is dus een aanmoediging om het nieuwe bourgondisch, letterlijk en figuurlijk, op de kaart te zetten. Maar hoe verbeeld je dat? Met die vraag kwam Visit Brabant bij Kunstloc Brabant. Ze wilden graag een drager, zoals een schaal, schotel, of bord, laten ontwerpen. Of wij interessante makers kennen die dat kunnen verbeelden? En of we die kennen. Het leek ons een uitdagende opdracht voor jonge talenten. Dus zetten we een open call uit onder startende makers, die een bijzonder product kunnen maken dat mensen, ingrediënten en verhalen samenbrengt. En omdat het om een talentontwikkelingstraject gaat bieden we de deelnemers tevens een reeks van workshops met inspirerende en ervaren gastsprekers, die de deelnemers verder helpen en trainen in hun cultureel ondernemerschap.
Workshops en pitches
Schetsontwerpen
De komende weken zijn Nele, Marijke en Manon druk met het maken van hun schetsontwerp voor BrabanDish. Aan deze ontwerpers wordt de uitdagende vraag gesteld het meest ultieme productontwerp voor de BrabantDish te maken. Uit hun eerste ideeën waarmee ze geselecteerd zijn, blijkt al dat naast een drager er ook allerlei varianten mogelijk zijn in diverse materialen en verschijningsvormen. Op 15 juli gaan zij de opdrachtgever hiermee verrassen en inspireren. In de Week van ons Eten in ’s-Hertogenbosch (5-12 oktober 2024) is het uiteindelijk geselecteerde ontwerp te zien waarmee de Brabander wordt uitgenodigd te gaan ontmoeten, vertellen en proeven.
De Kunstopdracht
Masterclass De Kunstopdracht is gericht op startende makers die kennis willen maken met werken in opdracht en werken in het publieke domein. De Masterclass bestaat uit een workshopweek en een ontwerptraject voor een opdrachtgever. De workshops zijn gericht op verdieping van het cultureel ondernemerschap, waaronder publieksbereik, financiering, projectplan schrijven, ontwerppraktijk en pitchen&presenteren.
Meer weten over De Kunstopdracht: BrabanDish?
Neem gerust contact op!