Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Het is een unicum in Brabant: een museum dat met een complete expositie in een basisschool neerstrijkt. "Vaak is het een grote verantwoordelijkheid voor een school. Er zijn veel financi‘le middelen nodig en het kost veel tijd om kinderen van basisscholen in dorpen naar een museum in de stad te krijgen", vertelt Joke Backx, hoofd Publiekszaken van het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch. Daarom draait het Stedelijk Museum dat nu om. De afdeling educatie brengt in samenwerking met Kunstbalie het museum naar de school.

Geschreven door Simone Vos 

In een leeg klaslokaal in basisschool De Driehoek in Hilvarenbeek is van 18 mei tot en met 9 juni de expositie 'Hoog, diep en ver' van kunstenaar Joost Mellink te zien. Ruim zevenhonderd leerlingen van de groepen 1 tot en met 4 van zeven scholen in Hilvarenbeek, Diessen, Esbeek, Haghorst en Biest-Houtakker gaan er op bezoek. "We sturen wel regelmatig kunstenaars en museumdocenten naar scholen om daar met de kinderen over kunst te praten en om workshops te geven. En musea in Brabant en Kunstbalie hebben bijvoorbeeld leskisten over kunst die naar de scholen gaan", vertelt Backx. "Maar we hebben nog nooit eerder het museum letterlijk naar de school gebracht."

Een dag op basisschool De Driehoek

In het klaslokaal dat als expositieruimte dient, is op een schoolbord een film geprojecteerd. Ook staat er een foto van de kunstenaar op de grond. Twee andere videowerken zijn op de vloer en op de muur te zien. De kinderen van de groepen 1 en 2 van deze basisschool krijgen een rondleiding van Sofie Boon, medewerker educatie van het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch. Riekje Oostelbos, leerkracht van deze groepen, begeleidt de kinderen naar binnen. "Zo, jullie waren net nog buiten aan het spelen en nu gaan jullie ineens echte kunst bekijken", zegt ze tegen de kinderen.

Onderzoeken

"We gaan hier zitten, maar jullie mogen niet te dichtbij de foto komen, anders kunnen we hem niet allemaal zien", zegt Boon. Ruim twintig kleuters verzamelen zich rond de foto van kunstenaar Joost Mellink en kijken verwachtingsvol naar Boon. "Kunstenaar Joost is een onderzoeker. Hij is nieuwsgierig. Hij fietst rond door Nederland en heeft zijn camera bij zich. Als hij iets bijzonders ziet, dan maakt hij daar een foto van", vertelt ze. "Waarom heeft hij een camera bij zich, weten jullie dat?" Tien vingers schieten de lucht in. "Ik weet het", zegt één van de kleuters. "Om de plekken waar hij is geweest te bewaren".

Misschien komt hij wel aan de andere kant van de wereld uit.Het volgende kunstwerk is een videoprojectie waarin Joost een gat graaft in de grond. De film is zo op de vloer geprojecteerd dat het lijkt alsof je zelf in het gat kunt vallen. "Waar zou hij uitkomen als hij zo blijft graven?", vraagt Boon de kleuters. "Misschien komt hij wel aan de andere kant van de wereld uit", roept Midas (5). De kinderen reageren enthousiast en de idee‘n vliegen over en weer. Nadat Boon de groep kinderen langs de laatste twee werken heeft geleid, zegt ze: "Nu weten jullie al meer over Joost. Hij komt binnenkort ook bij jullie in de klas, om samen met jullie te werken."

Een museale ervaring op school voor kinderen

"Dit is grootschaliger, het gaat verder. Het is een museale ervaring voor kinderen. We laten een grote groep kinderen met kunst in aanraking komen, die er anders minder snel mee in aanraking komt", aldus Backx. Ook Riekje Oostelbos ziet dat de expositie voor de kinderen een bijzondere ervaring is. "De kinderen vragen de hele week al wanneer ze naar de tentoonstelling mogen", zegt ze.

"Wij gaan niet zomaar met alle kinderen naar een museum in een grotere stad. Dan zijn we afhankelijk van vervoer en dat kost veel tijd en veel geld. En in Hilvarenbeek is het aanbod beperkt. Dat geldt ook voor de scholen in de omliggende dorpen. Het vervoer is echt een punt. Daarom is dit project zo goed."

Simone Vos

Freelance journalist & schrijver
+31 6 22 15 14 30

cultuureducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang