Vind jij zelf steeds het wiel uit, of kijk je ook weleens naar de buren? En andersom: zijn jouw kunsteducatieve projecten ook bruikbaar voor organisaties in een andere wijk, een ander dorp of zelfs een andere provincie? Goede ideeën moet je delen, vinden we. En daarom vroegen we aan een aantal organisaties voor buitenschoolse cultuureducatie naar hun ervaringen met het wel of niet overdraagbaar maken van projecten.

Heldere structuur

Als je een helder organisatiemodel hebt  dan zit het met de overdraagbaarheid van je projecten wel snor, in eerste instantie dan. Zo is de werkwijze van de Stichting Brede Scholen Boxtel goed toepasbaar op andere organisaties, meent directeur Ghislaine de Brouwer. “Ik denk dat onze aanpak zeker overdraagbaar is. We hebben een heldere structuur, maar we proberen daar ook weer niet te star mee om te gaan.” Haar organisatie stemt regelmatig af met de verschillende locaties. Alles wordt goed vastgelegd: dat zijn naast de organisatiestructuur ook de plannen van aanpak voor projecten die in samenspraak met de Stichting Brede Scholen Boxtel vorm krijgen. “Dat maakt ons flexibel. Zo passen we de plannen zonder problemen voor iedere locatie hier en daar wat aan.”

Neem struikelblokken weg

De mate waarin jouw aanpak bruikbaar is voor andere organisaties, is dus afhankelijk van hoe transparant je bent over wat je doet en hoe je dat doet. Maar dat alleen is niet genoeg. Stel dat je met jouw aanpak sterk afhankelijk bent van andere partijen voor financiering: dat maakt je benadering kwetsbaarder. Dat is één van de redenen waarom de aanpak van de Regionale Muziekschool ’s-Hertogenbosch makkelijk en snel in de markt gezet kan worden. “Wij zijn niet afhankelijk van subsidie, dus dat zou voor anderen ook geen struikelblok moeten zijn,” zegt Han Hubben, voorzitter van de Regionale Muziekschool. “Bovendien heeft onze school qua locatie geen bijzondere positie waardoor de aanpak makkelijk te kopiëren is.”

Succes = afhankelijk van de context

Neem een succesvol organisatiemodel of een tof educatief project nooit klakkeloos over van een andere organisatie. Een plan kan dan nog zo overdraagbaar zijn, de kans van slagen is altijd afhankelijk van factoren die je zelf invult. De plannen van het Cultuurbedrijf Bergen op Zoom zijn prima toepasbaar op andere locaties, vertelt directeur Cees Meijer. “Maar pas op: in Bergen op Zoom is het klimaat ook heel cultureel. Onze relatie met de gemeenteraad is goed en daar hebben we zelf aan gewerkt. Neem onze plannen als voorbeeld of als inspiratiebron, maar vergeet niet dat je zelf ook nog werk te doen hebt.” Ghislaine van de Stichting Brede Scholen Boxtel vult aan: “Onze structuur is overdraagbaar, maar het zijn de mensen die het verschil maken - de docenten, de leerkrachten. Het ligt wel aan de mensen in je organisatie of het plan dat je uitvoert succesvol is. Daar moet je altijd in het oog blijven houden.”

Meer weten over buitenschoolse cultuureducatie?

Neem contact met mij op.

Succesfactoren bij buitenschoolse cultuureducatie

De kwaliteit van buitenschoolse cultuureducatie

De kwaliteit van buitenschoolse cultuureducatie

Organisaties laten zien hoe zij kwaliteit waarborgen in hun cursusaanbod voor buitenschoolse cultuureducatie.

Goede ideeën moet je delen

Goede ideeën moet je delen

Organisaties voor buitenschoolse cultuureducatie delen hun ervaringen met het overdraagbaar maken van projecten.

Goed werkgeverschap in een flexibele sector

Goed werkgeverschap in een flexibele sector

Een gezonde organisatie begint met tevreden werknemers. Wat zijn succesfactoren op het gebied van werkgeverschap bij buitenschoolse cultuureducatie?

Samenwerking in buitenschoolse cultuureducatie

Samenwerking in buitenschoolse cultuureducatie

Samenwerking met gemeenten, andere organisaties en partijen buiten je eigen sector kunnen je positie verstevigen. We gingen voor je op zoek naar succesfactoren en tips.

3 adviezen voor innovatie

3 adviezen voor innovatie

Hoe kunnen cultuureducatie-organisaties zich aanpassen aan de snel veranderende wereld? Drie adviezen op een rij.

Toegankelijkheid van je aanbod in buitenschoolse cultuureducatie

Toegankelijkheid van je aanbod in buitenschoolse cultuureducatie

Als organisatie doe je enorm je best om een mooi aanbod neer te zetten. Hoe zorg jij dat jouw activiteiten toegankelijk zijn én blijven voor iedereen?

3 tips voor duurzame aanpak buitenschoolse cultuureducatie

3 tips voor duurzame aanpak buitenschoolse cultuureducatie

Hoe zorg je voor een duurzame aanpak van cultuureducatie in de vrije tijd? Drie tips van succesvolle organisaties voor buitenschoolse cultuureducatie.