Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

In Brabant zijn de lokale intermediairs een onmisbare schakel in de verbindingen tussen het onderwijs en het culturele veld. Adviseur Masha Meegdes was jaren zelf intermediair en kent de rol dus als geen ander. In deze blog schrijft ze een ode aan de intermediair.   

Lieve intermediair,

Als intermediair ben jij "een schakel tussen de vraag uit het onderwijs en het culturele aanbod in een gemeente" en ook "hét lokale aanspreekpunt op het gebied van cultuureducatie", vertellen wij als Kunstloc Brabant op deze website. Achter deze korte zinnen zitten hele discussies verborgen. Steeds als het gaat om het vangen van de intermediaire rol in woorden, voelt het alsof we tekort schieten. Alsof we de kern nét niet kunnen raken met het beperkte aantal woorden dat beschikbaar is. 

Deze worsteling geeft mij een throwback naar toen ik zelf nog intermediair was. Want hoe leg je zo'n complexe rol uit aan iemand die op een feestje of in de personeelskamer (of: op een feestje in de personeelskamer) vraagt "wat je nou eigenlijk de hele week doet"? Mijn bezielde betoog over processen, ontwikkelingen, betekenisvolle verbindingen en eigenaarschap van de school leidde nog het meest tot vage blikken, begeleid door aarzelende knikjes. Vaak had mijn gesprekspartner daarna ineens behoefte aan een kop koffie (of bier). 

"Je gaat het pas zien als je het doorhebt". Het is niet de meest voor de hand liggende filosoof om aan te halen, maar deze Cruijffiaanse uitspraak slaat de spijker zo gigantisch op zijn kop dat ik hem wel móet gebruiken. 

Omdat iedere korte omschrijving sowieso geen recht doet aan de complexiteit en het belang van de intermediaire rol, gebruik ik lekker zoveel woorden als ik zelf wil. Bij dezen: een ode aan jou, intermediair!

Jij verbindt; jouw netwerk en brede kennis van wat er speelt in het veld van onderwijs en cultuur zorgt ervoor dat jij de juiste personen op de juiste plek weet te krijgen. 

Jij inspireert; met het delen van prikkelende voorbeelden op het juiste moment op de juiste plaats, en zo verbreed jij perspectieven en wakker je het vuurtje aan.  

Jij verheldert; vaak heeft de school wel een vaag idee over de richting die ze wil inslaan, maar kan er nog niet goed de vinger op leggen. Door gerichte vragen te stellen, help jij hun ambities helder te krijgen.

Jij verdiept; die vragen blíjf je stellen om de ander te begeleiden bij het maken van de juiste keuzes in hun proces. Samen met de school kom je steeds een stapje verder.

Jij faciliteert; je maakt de weg vrij en creëert mogelijkheden voor de school om hun visie na te streven. Dat betekent ook dat je ontzorgt door bijvoorbeeld administratie- of coördinatietaken op je te nemen. 

Jij bouwt; laat bovenstaande je niet misleiden: jij bent zeker niet alléén met het onderwijs bezig. Door goede contacten te onderhouden met lokale culturele partners en hen mee te nemen in de ontwikkelingen van Cultuureducatie met Kwaliteit werk je aan een sterk lokaal veld. 

Jij zoomt uit; naast alle uitdagingen op microniveau en dagelijkse praktijk op de (altijd drukke) werkvloer, kijk jij óók naar de bredere ontwikkelingen rondom cultuur, educatie en participatie in je gemeente en de regio. Wat is belangrijk en welke rol spelen de diverse partners hierin? Hoe hangen ontwikkelingen samen en wat is er nodig?

Jij jaagt aan; natuurlijk, de ambitie van de school staat centraal. Maar als volger van bovenlokale trends en ontwikkelingen zie jij wat er in het grotere kader óók nodig is. Als aanjager help je scholen en partners bij het verbinden van deze brede ontwikkelingen aan hun eigen context en wensen. 

Jij luistert; …en daar is de ICC-er (interne cultuurcoördinator) heel blij mee! Draagvlak vinden in het team valt niet altijd mee, en als intermediair ben jij een medestander, een partner in crime, iemand om successen én frustraties mee te delen en op terug te vallen. 

Jij volhardt; want nee, het is zeker niet gemakkelijk: drukte, personeelswisselingen, "prioriteiten elders"… Soms heb je het gevoel na enkele zorgvuldige stappen op de ladder ineens weer beneden op de grond te liggen. Maar jij houdt vol en gaat vanuit een positieve instelling steeds weer het gesprek aan. Want jij bent overtuigd van de kracht van cultuur en vindt dat ieder kind recht heeft op cultuureducatie.  

Lieve intermediair, jij doet zoveel méér dan op het eerste oog zichtbaar is. En dat verdient aandacht en erkenning. Dus deel dit stuk, hang het als reminder boven je bureau, of jat er lekker op los en gebruik wat je nodig hebt in jouw eigen situatie. Jouw werk doet ertoe, en dat mag gezien worden!

Meer weten?

Neem gerust contact met mij op.

cultuureducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang