Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Pabo Fontys start met Cultureel Zelfportret bij minor Muziek

In maart zijn docenten en studenten van de minor Muziek van pabo’s Fontys Hogescholen gestart met het Cultureel Zelfportret. Het Cultureel Zelfportret is een digitaal portfolio; een instrument om de rol van de student in zijn eigen leerproces te versterken en in beeld te brengen. Het Cultureel Zelfportret heeft een directe verbinding met De Cultuur Loper.

Persoonlijke betekenissen

De docenten van de minor Muziek zien het Cultureel Zelfportret als een prachtig middel om persoonlijke betekenissen van de studenten, die ze tijdens het programma uitspreken, kwalitatief te verbinden met de inhoud van de minor. De student is daarin zelf aan zet om inzicht te verwerven in zijn leerproces en die waardevolle momenten te benoemen. De competenties van de minor, zoals luisteren, spelen, bewegen, zingen en vastleggen staan daarin centraal.

Het zelf ervaren

Gastdocenten Nadine Strang en Jillis Verbeek hebben in de eerste week van de minor de studenten en docenten laten ervaren wat het Cultureel Zelfportret kan betekenen voor het individu en ook voor de groep van de minor. Nadine en Jillis zijn beiden als trainer verbonden met De Cultuur Loper en het Cultureel Zelfportret. Vanuit Kunstloc is Ingrid Ruijgh betrokken bij deze samenwerking met Fontys.

Nadine en Jillis lieten de studenten en docenten, vanuit verhalen bij persoonlijke waardevolle voorwerpen, bouwen aan een gezamenlijk verhaal. Dit grote verhaal brachten de studenten en docenten in beeld als een gezamenlijk stilleven van hun voorwerpen. Er ontstond een universeel zelfportret. Dit universele zelfportret werd vervolgens door de studenten verklankt in een zelfgemaakt muziekstuk, dat werd uitgevoerd voor andere studenten.

‘Het was mooi om te ervaren dat het gezamenlijke verhaal van een groep studenten, verklankt in hun muziekstuk, ook echt werd terug gehoord door de studenten van andere groepjes’ aldus Jillis Verbeek.

De grote waarde

Het gehele proces van persoonlijk verhaal tot gezamenlijk muziekstuk kreeg een plek online in het Cultureel Zelfportret van student en docent. De grote waarde van het Cultureel Zelfportret is dat je binnen een aantal weken heel goed in beeld hebt wat een student bezighoudt, interesseert en waar zijn vragen en talenten liggen binnen muziek. Daar kun je als docent en medestudent, in de 3 maanden dat de minor duurt, op een krachtige wijze op begeleiden en stimuleren.

Als studenten zich bewust worden van datgene wat ze doen door te werken aan hun identiteit en kernwaarden en het vormen van een visie (door middel van hun leervragen), dan kom je tot een praktijk van betekenisvol (muziek)onderwijs. Dat is wat je aan studenten mee wilt geven als ze op scholen met leerlingen aan de slag gaan.

Jillis Verbeek: ‘Naast de kennis en vaardigheden die nodig zijn om muziekeducatie neer te kunnen zetten vanuit de competenties van de minor, geef je met het Cultureel Zelfportret ook een instrument om de persoonlijke betekenis van dit competentiegerichte leerproces in beeld te brengen en te benoemen. Zo krijgt dat wat geleerd is ook een gezicht en een kloppend hart.’

Cultuureducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang