Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Meer creativiteit, ruimte voor eigen inbreng van de leerling en een open blik. Dit willen leerkrachten, directies, intermediairs en cultuuraanbieders aan leerlingen meegeven in acht jaar cultuureducatie. Dit doet een beroep op de leerkracht om te kunnen loslaten. Maar hoe doe je dat? Waar hou je vast en waar laat je los? Bram Relouw deelt zijn ervaringen.

- Geschreven door Bram Relouw

In veel klaslokalen hangt een bordje. Daarop staat: 'Fouten maken mag.' Dat is mooi, maar hoeveel ruimte is daarvoor? Leerkrachten, directies, intermediairs en cultuuraanbieders willen allemaal kwaliteitsslagen maken in de culturele programma's van scholen. De startvraag bij het ambitiegesprek: 'Wat willen we onze leerlingen meegeven in acht jaar cultuureducatie?' Waarop vaak gereageerd wordt met: niet meer 28 dezelfde werkjes, meer creativiteit, ruimte voor eigen inbreng van de leerling en een open blik. Doorvragend wat dit van het team vraagt, valt opvallend vaak het woord 'loslaten'.

Loslaten is een competentie die voor veel leerkrachten nieuw is. Er zal dus bijgeleerd moeten worden. Waar hou je vast en waar laat je los? Dat is nog niet zo eenvoudig. Door leerlingen alleen maar los te laten bij cultuureducatie ontstaat meestal niet-constructieve chaos. 

In scholingstrajecten met het team en externe trainers wordt 'loslaten' verder onderzocht en genuanceerd. Hoe geef je als leerkracht vorm aan je nieuwe rol als procesbegeleider? Hoe geef je gekaderde lesopdrachten waarbinnen vervolgens ruimte is voor eigen inbreng van de leerlingen? Hoe geef je leerlingen ruimte om te experimenteren?

Leren zonder fouten maken is niet mogelijk.

Leren zonder fouten maken is niet mogelijk. Van onverwachte situaties, chaos, mislukkingen en puinruimen leer ik in het bijzonder. Ook stimuleert dit reflectie: 'Wat is er opeens aan de hand?', 'Wat kan ik nu het beste doen?', 'Wat ging hier mis?' en 'Waarom voel ik me zo opgelaten?' Sommige antwoorden komen meteen en andere antwoorden pas na een paar dagen. Deze antwoorden zijn zonder uitzondering de motoren van mijn leerproces.

Een leerkracht verzucht tijdens een training creativiteitsbevordering: 'Ik kan mijn leerlingen toch niet als proefkonijnen gebruiken bij mijn leerproces?' Interessante opmerking. In hoeverre is experimenteren, en dus fouten maken, toelaatbaar als je voor de klas staat?

Wat helpt is ruimte maken voor het experiment. Door vooraf duidelijke afspraken te maken, worden teleurstellingen voorkomen. Stel een vraag als: 'Vandaag zou ik graag iets nieuws proberen, zullen we samen eens kijken of het werkt?' Door deze kwetsbare houding ontstaat ruimte waarin heel veel kan. Ook een in de ogen van de leerkracht mislukte les of opdracht kan heel waardevol zijn, ook voor de leerlingen. Mits je samen bekijkt wat er mis ging, zowel bij de leerlingen als bij jezelf. Vraag vooral door: 'Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat dit de volgende keer anders verloopt?' In zo'n gesprek en de uitwerking hiervan in volgende lessen worden flexibiliteit, creativiteit en een open blik als vanzelf aangesproken. Hierdoor worden proefkonijnen actieve, betrokken leerlingen.

Bram Relouw is werkzaam bij Kunstbalie en coach van De Cultuur Loper. Tijdens het coachen van lokale intermediairs heeft hij veel gesprekken en teambijeenkomsten op basisscholen geleid.

cultuureducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang