Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

De elevator pitch – kortweg pitch. Een duidelijk en beknopt verhaal met de essentie van je project. Zo kort en krachtig dat je ‘m kunt vertellen in het tijdsbestek van een liftritje. Makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe presenteer je zó, dat je niet alleen je publiek boeit, maar hen ook laat meedenken over hoe jij een stap verder komt? In dit artikel lees je de technieken die je kunt gebruiken. 

Geschreven door Pleuni van Keulen

Misschien ken je het wel. Je zit helemaal in je idee en bent er superenthousiast over. Dus ga je erover vertellen. Je bent lekker op dreef, maar gaandeweg verlies je de aandacht van je luisteraar. Zonde! Een verhaal of project presenteren is voor veel mensen nu eenmaal lastig. Het is niet voor niks een vak. Gelukkig is het ook iets dat je kunt leren door veel te oefenen. Ook door bepaalde technieken te gebruiken.

Goede opbouw

Zorg voor een goede opbouw waarmee je jouw publiek blijft boeien en je verhaal duidelijk en beknopt vertelt. Marlies Leupen is pitch-trainer. Zij geeft – vrij vertaald – als tips voor een goede opbouw van je pitch de volgende 5 stappen:

  1. Aanleiding. Neem het publiek mee in jouw belevingswereld. 
  2. Inzicht. Welke overtuiging of visie heb je daardoor gekregen?
  3. Idee. Waartoe leiden die aanleiding en dat inzicht? Wat is je idee en welke waarde heeft dit voor je geldschieter?
  4. Ervaring. Waarom ben jij hier zo geschikt voor? Vertel in het kort enkele wapenfeiten en skills over jezelf. Even jezelf verkopen dus.
  5. Vraag. Formuleer een duidelijke open vraag. Dit is mijn ambitie en nu ben ik op zoek naar: geld, mensen, netwerk, middelen, advies, enzovoorts. Hoe kan de ander daarbij helpen?

Vraagteken als stoorzender

Let op! Verlies je de aandacht van de luisteraar tijdens je presentatie? Dan ontstaat een vraagteken in iemands hoofd. Zie dat vraagteken als een knipperend lampje, een signaal dat steeds de aandacht vraagt. Aandacht die dan niet naar jouw verhaal gaat. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Dus wees concreet en beknopt, zorg dat je verhaal ergens naartoe gaat. 

Vergeet belangrijkste niet

Het klinkt misschien gek, maar opvallend veel mensen vergeten tijdens het pitchen het belangrijkste te vertellen van hun hele verhaal. Namelijk het idee zelf. Wat wil je nu precies doen waarvoor je geld zoekt? Jouw hoofd loopt misschien over met informatie over je project, maar je publiek heeft geen voorkennis. Vergeet dus niet te vertellen wat je nu daadwerkelijk wilt doen. Weet je dat nog niet zo concreet, formuleer dan een onderzoeksvraag als eerste stap.

Pitchen op papier

Voordat je een idee live pitcht, presenteer je het vrijwel altijd eerst op papier. Vaak is dat in een projectplan, waarin je uitgebreid vertelt over je project, de artistieke waarde, doelgroep, communicatie en nog veel meer. Hoe je helder en duidelijk je idee op papier zet? Dat lees je in onze Schrijftips voor een krachtig projectplan.

Schrijftips voor een krachtig projectplan

Dit artikel is gebaseerd op informatie uit de pitch-training van Marlies Leupen tijdens KunstUnlocked 3 in het CKE in Eindhoven. Meer informatie vind je in haar programma B hungry & get fed. Wil je meer tips om jouw werk een stap verder te brengen? Check dan de agenda voor de aankomende workshops en kom eens langs bij een van onze schrijftafels. 

Bekijk de agenda

Financiering

Hoe pak je een lobby in je eigen gemeente aan?

Jan Baanstra stond twintig jaar aan het roer bij dansgezelschap De Stilte in Breda. Hij deelt zijn tips over lobbyen.

26 november 2025
Hoe pak je een lobby in je eigen gemeente aan?

Coachtraject op maat: Versterk je zakelijke vaardigheden

Werk samen met een coach aan jouw ontwikkelvraag met de subsidie Versterken Cultureel Ondernemerschap (VCO).

24 november 2025
Coachtraject op maat: Versterk je zakelijke vaardigheden

Wat bracht het LinC programma de 3 zakelijk leiders uit Brabant?

Kunstloc droeg bij aan de financiering van drie plekken voor zakelijk leiders uit Brabant bij LinC Lage Landen.

19 november 2025
Wat bracht het LinC programma de 3 zakelijk leiders uit Brabant?

De kansen voor sponsoring en private middelen

Welke kansen liggen er op gebied van sponsoring en private middelen voor makers en culturele instellingen? 

18 november 2025
De kansen voor sponsoring en private middelen

Kijkje in het kasboek van Sam Raaijmakers

Het derde artikel uit de reeks Kasboek van een maker. Sam Raaijmakers (Massi) vertelt over zijn carrière.

4 november 2025
Kijkje in het kasboek van Sam Raaijmakers

Drie kunstenaars over hun zoektocht naar de eigen roots

Voor deze drie studenten aan het St. Joost werd hun afstudeerproject een persoonlijke reis.

27 oktober 2025
Drie kunstenaars over hun zoektocht naar de eigen roots

Kijkje in het kasboek van Rosa Meininger

Dit is het tweede artikel uit de reeks Kasboek van een maker. Rosa Meininger geeft je een kijkje in haar financiële keuken.

16 oktober 2025
Kijkje in het kasboek van Rosa Meininger

Hoe maak je volledig onafhankelijk een speelfilm

Regisseur Bart Schrijver maakte bioscoopfilm The North volledig onafhankelijk voor 75.000 euro. Hoe pakt hij dit aan?

7 oktober 2025
Hoe maak je volledig onafhankelijk een speelfilm

Kunstloc en TalentHub Brabant op Dutch Design Week 2025

Wij tippen een aantal van onze talenten en andere makers en projecten die je niet mag missen.

6 oktober 2025
Kunstloc en TalentHub Brabant op Dutch Design Week 2025

Aanvraag niet gehonoreerd. Wat nu?

Wat kun je doen als je aanvraag niet is gehonoreerd? Ontdek je mogelijkheden.

3 oktober 2025
Aanvraag niet gehonoreerd. Wat nu?

Kijkje in het kasboek van Tosca van der Weerden

Stress of je wel rondkomt elke maand, het is iets waar veel makers mee te maken hebben. In deze reeks geven makers een kijkje in hun financiële keuken.

30 september 2025
Kijkje in het kasboek van Tosca van der Weerden

Kunst die je niet onberoerd laat

Drie Brabantse kunstenaars die met hun kunst taboes doorbreken en het gesprek aangaan.

23 september 2025
Kunst die je niet onberoerd laat