Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Pabo Fontys start met Cultureel Zelfportret bij minor Muziek

In maart zijn docenten en studenten van de minor Muziek van pabo’s Fontys Hogescholen gestart met het Cultureel Zelfportret. Het Cultureel Zelfportret is een digitaal portfolio; een instrument om de rol van de student in zijn eigen leerproces te versterken en in beeld te brengen. Het Cultureel Zelfportret heeft een directe verbinding met De Cultuur Loper.

Persoonlijke betekenissen

De docenten van de minor Muziek zien het Cultureel Zelfportret als een prachtig middel om persoonlijke betekenissen van de studenten, die ze tijdens het programma uitspreken, kwalitatief te verbinden met de inhoud van de minor. De student is daarin zelf aan zet om inzicht te verwerven in zijn leerproces en die waardevolle momenten te benoemen. De competenties van de minor, zoals luisteren, spelen, bewegen, zingen en vastleggen staan daarin centraal.

Het zelf ervaren

Gastdocenten Nadine Strang en Jillis Verbeek hebben in de eerste week van de minor de studenten en docenten laten ervaren wat het Cultureel Zelfportret kan betekenen voor het individu en ook voor de groep van de minor. Nadine en Jillis zijn beiden als trainer verbonden met De Cultuur Loper en het Cultureel Zelfportret. Vanuit Kunstloc is Ingrid Ruijgh betrokken bij deze samenwerking met Fontys.

Nadine en Jillis lieten de studenten en docenten, vanuit verhalen bij persoonlijke waardevolle voorwerpen, bouwen aan een gezamenlijk verhaal. Dit grote verhaal brachten de studenten en docenten in beeld als een gezamenlijk stilleven van hun voorwerpen. Er ontstond een universeel zelfportret. Dit universele zelfportret werd vervolgens door de studenten verklankt in een zelfgemaakt muziekstuk, dat werd uitgevoerd voor andere studenten.

‘Het was mooi om te ervaren dat het gezamenlijke verhaal van een groep studenten, verklankt in hun muziekstuk, ook echt werd terug gehoord door de studenten van andere groepjes’ aldus Jillis Verbeek.

De grote waarde

Het gehele proces van persoonlijk verhaal tot gezamenlijk muziekstuk kreeg een plek online in het Cultureel Zelfportret van student en docent. De grote waarde van het Cultureel Zelfportret is dat je binnen een aantal weken heel goed in beeld hebt wat een student bezighoudt, interesseert en waar zijn vragen en talenten liggen binnen muziek. Daar kun je als docent en medestudent, in de 3 maanden dat de minor duurt, op een krachtige wijze op begeleiden en stimuleren.

Als studenten zich bewust worden van datgene wat ze doen door te werken aan hun identiteit en kernwaarden en het vormen van een visie (door middel van hun leervragen), dan kom je tot een praktijk van betekenisvol (muziek)onderwijs. Dat is wat je aan studenten mee wilt geven als ze op scholen met leerlingen aan de slag gaan.

Jillis Verbeek: ‘Naast de kennis en vaardigheden die nodig zijn om muziekeducatie neer te kunnen zetten vanuit de competenties van de minor, geef je met het Cultureel Zelfportret ook een instrument om de persoonlijke betekenis van dit competentiegerichte leerproces in beeld te brengen en te benoemen. Zo krijgt dat wat geleerd is ook een gezicht en een kloppend hart.’

Cultuureducatie

Wat leren praktijkverhalen ons over het ontwerpen van een betekenisvolle participatieve bijeenkomst?

Samen onderzochten we via een 'Collective Story Harvest' wat écht participatief werken in de praktijk betekent.

20 oktober 2025
Wat leren praktijkverhalen ons over het ontwerpen van een betekenisvolle  participatieve bijeenkomst?

Professionele leergemeenschap gespecialiseerd onderwijs

In CmK4 werken we met Professionele Leergemeenschappen (PLG). In een PLG werken we aan een actueel vraagstuk mét het werkveld.

15 oktober 2025
Professionele leergemeenschap gespecialiseerd onderwijs

De AVG in het onderwijs: tips voor in de praktijk

Hoe ga je om met beeldmateriaal van leerlingen?

13 oktober 2025
De AVG in het onderwijs: tips voor in de praktijk

Hoe zorg je ervoor dat cultuureducatie een vaste plek krijgt in het mbo?

De lessen die we leerden uit vier pilots cultuureducatie in het mbo.

8 oktober 2025
Hoe zorg je ervoor dat cultuureducatie een vaste plek krijgt in het mbo?

Professionele leergemeenschappen CmK4

Hoe werken we in CmK4 met professionele leergemeenschappen?

6 oktober 2025
Professionele leergemeenschappen CmK4

Art of Hosting in kunst & cultuur

In de cultuursector wordt steeds vaker gesproken over 'Art of Hosting'. Wat is dat en wat kan deze manier van werken opleveren?

15 september 2025
Art of Hosting in kunst & cultuur

Professionele leergemeenschap mbo

In CmK4 werken we met Professionele Leergemeenschappen (PLG). In een PLG werken we aan een actueel vraagstuk mét het werkveld.

29 augustus 2025
Professionele leergemeenschap mbo

Cultuureducatie met kwaliteit voor alle Brabantse scholen

Een nieuw schooljaar is gestart. Dit jaar is extra bijzonder voor ons: álle Brabantse gemeenten zijn nu aangesloten bij Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK).

25 augustus 2025
Cultuureducatie met kwaliteit voor alle Brabantse scholen

Blog | Taakuren of toveruren?

Adviseur Masha Meegdes blogt over de uitdagingen van de interne cultuurcoördinator (ICC'er).

25 augustus 2025
Blog | Taakuren of toveruren?

Wie denk je wel dat je bent

Op deze pagina delen we het lesmateriaal Wie denk je wel dat je bent. Een lespakket voor voortgezet onderwijs rondom identiteit en mode.

18 augustus 2025
Wie denk je wel dat je bent

10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

Hoe schrijf je een lobbyverhaal dat blijft hangen, aan zet tot actie en jouw boodschap duidelijk maakt.

8 juli 2025
10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

Cultuur op het mbo: je eigen plek in het werkveld ontdekken

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Summa College in Eindhoven is daarom gestart met een pilotproject.

7 juli 2025
Cultuur op het mbo: je eigen plek in het werkveld ontdekken