Pabo Fontys start met Cultureel Zelfportret bij minor Muziek

In maart zijn docenten en studenten van de minor Muziek van pabo’s Fontys Hogescholen gestart met het Cultureel Zelfportret. Het Cultureel Zelfportret is een digitaal portfolio; een instrument om de rol van de student in zijn eigen leerproces te versterken en in beeld te brengen. Het Cultureel Zelfportret heeft een directe verbinding met De Cultuur Loper.

Persoonlijke betekenissen

De docenten van de minor Muziek zien het Cultureel Zelfportret als een prachtig middel om persoonlijke betekenissen van de studenten, die ze tijdens het programma uitspreken, kwalitatief te verbinden met de inhoud van de minor. De student is daarin zelf aan zet om inzicht te verwerven in zijn leerproces en die waardevolle momenten te benoemen. De competenties van de minor, zoals luisteren, spelen, bewegen, zingen en vastleggen staan daarin centraal.

Het zelf ervaren

Gastdocenten Nadine Strang en Jillis Verbeek hebben in de eerste week van de minor de studenten en docenten laten ervaren wat het Cultureel Zelfportret kan betekenen voor het individu en ook voor de groep van de minor. Nadine en Jillis zijn beiden als trainer verbonden met De Cultuur Loper en het Cultureel Zelfportret. Vanuit Kunstloc is Ingrid Ruijgh betrokken bij deze samenwerking met Fontys.

Nadine en Jillis lieten de studenten en docenten, vanuit verhalen bij persoonlijke waardevolle voorwerpen, bouwen aan een gezamenlijk verhaal. Dit grote verhaal brachten de studenten en docenten in beeld als een gezamenlijk stilleven van hun voorwerpen. Er ontstond een universeel zelfportret. Dit universele zelfportret werd vervolgens door de studenten verklankt in een zelfgemaakt muziekstuk, dat werd uitgevoerd voor andere studenten.

‘Het was mooi om te ervaren dat het gezamenlijke verhaal van een groep studenten, verklankt in hun muziekstuk, ook echt werd terug gehoord door de studenten van andere groepjes’ aldus Jillis Verbeek.

De grote waarde

Het gehele proces van persoonlijk verhaal tot gezamenlijk muziekstuk kreeg een plek online in het Cultureel Zelfportret van student en docent. De grote waarde van het Cultureel Zelfportret is dat je binnen een aantal weken heel goed in beeld hebt wat een student bezighoudt, interesseert en waar zijn vragen en talenten liggen binnen muziek. Daar kun je als docent en medestudent, in de 3 maanden dat de minor duurt, op een krachtige wijze op begeleiden en stimuleren.

Als studenten zich bewust worden van datgene wat ze doen door te werken aan hun identiteit en kernwaarden en het vormen van een visie (door middel van hun leervragen), dan kom je tot een praktijk van betekenisvol (muziek)onderwijs. Dat is wat je aan studenten mee wilt geven als ze op scholen met leerlingen aan de slag gaan.

Jillis Verbeek: ‘Naast de kennis en vaardigheden die nodig zijn om muziekeducatie neer te kunnen zetten vanuit de competenties van de minor, geef je met het Cultureel Zelfportret ook een instrument om de persoonlijke betekenis van dit competentiegerichte leerproces in beeld te brengen en te benoemen. Zo krijgt dat wat geleerd is ook een gezicht en een kloppend hart.’

Meer weten over het Cultureel Zelfportret?

Neem contact met mij op.

Cultuureducatie

Ruim 400 Brabantse scholen aan de slag met Evi

Basisscholen versterken, borgen en evalueren hun cultuureducatie met het digitale instrument Evi.

13 september 2021

Open Call Collision

Kunstenaars met expertise technologie gezocht die jongeren wijzer willen maken.

16 augustus 2021

Call | Kunstvakdocenten gezocht voor ontwerponderzoek STEAM-onderwijs

Nieuwsgierig naar waar kunst en bèta elkaar ontmoeten en versterken? En hoe deze vakken aan elkaar verbonden kunnen worden?

20 juli 2021

Doorkijkjes in het cultureel bewustzijn van leerlingen in het voortgezet onderwijs

Hoe kun je als cultuurprofessional in je cultuureducatie aansluiten op het cultureel bewustzijn van jongeren?

19 juli 2021

Cultuureducatie als interventie binnen het Nationaal Programma Onderwijs

Het belang van cultuureducatie bij het herstel en de ontwikkeling van het onderwijs tijdens en na corona.

26 mei 2021

Ontmoeten en kennisdelen met lokale intermediairs

Tijdens het NICE overleg informeren we lokale intermediairs over actuele ontwikkelingen rondom cultuureducatie.

6 mei 2021

Meer trainingen cultuureducatie voor Brabants onderwijs

20 inspirerende aanvragen om cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs te professionaliseren.

29 april 2021

Blog | Laat je verleiden door podiumkunsten

Een blog van adviseurs Marja Kemps en Ingrid Ruijgh over de beleving van podiumkunsten voor kinderen en jongeren.

21 april 2021

Blog | Maak fouten en lach erom

In dit blog schrijft adviseur Erica Gruyters over het maken van fouten. Waarom is dat zo belangrijk en wat levert dit op?

12 april 2021

De waarde van cultuureducatie zichtbaar in Het Cultureel Zelfportret

De culturele groei van leerlingen zichtbaar maken voor de leerling zelf en voor de leraar.

7 april 2021

Blog | Scholen wees brutaal en vraag naar een tentoonstelling

Adviseur Herman Kuypers blogt over kansen voor een breed, origineel, kwalitatief en duurzaam cultuuraanbod in het Brabantse onderwijs.

31 maart 2021

Website De Cultuur Loper vernieuwd

De website biedt lokale intermediairs ondersteuning om samen met scholen hun ambitie voor cultuureducatie te realiseren.

3 maart 2021

Samenhang culturele activiteiten op basisscholen verbeteren met 4x4 vragen

Reflectievragen en inspiratiekaarten geven het onderwijs handvatten om de samenhang tussen culturele activiteiten te verbeteren.

3 maart 2021

7,3 miljoen voor Brabantse cultuureducatie

De komende vier jaar komt er 7,3 miljoen beschikbaar voor cultuureducatie in Brabant.

4 februari 2021

Cultuureducatie als antwoord op identiteitsontwikkeling in de 21e eeuw

Over burgerschap, het vinden van je eigen ‘ik’ en hoe cultuureducatie daarbij kan helpen.

23 november 2020

Unieke Brabantse samenwerking in cultuureducatie

De gezamenlijke aanpak zorgt de komende jaren voor 4,2 miljoen euro voor cultuuronderwijs.

17 november 2020

Financiering en professionalisering cultuureducatie

Opheldering over beschikbare middelen en professionalisering cultuureducatie in het onderwijs.

16 november 2020

Hoe draagt cultuureducatie bij aan persoonsvorming?

Persoonsvorming als aanleiding voor betekenisvolle cultuureducatie.

13 november 2020

Hoe de noodgedwongen digitalisering van het cultuuronderwijs ruimte schept voor bezinning

Over digitale ontmoetingen, écht gezien worden en de kracht van het niet weten.

9 november 2020

Cultuureducatie voor íedereen. Onbereikbare utopie of haalbare uitdaging?

Over drempels in onze nieuwe werkelijkheid en een constructieve blik op de toekomst van cultuureducatie.

22 oktober 2020

Gebruik de kracht van film in cultuureducatie

Het Netwerk Filmeducatie heeft een nieuwe visie gepubliceerd, en een doorlopende leerlijn filmeducatie voor primair en voortgezet onderwijs.

29 september 2020

Lang leve de vragenstellers

Cultuureducatie is essentieel voor de ontwikkeling van een nieuwsgierige houding bij kinderen en jongeren.

25 augustus 2020

Brabantse gemeenten investeren fors in cultuureducatie

44 gemeenten nemen deel aan de Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024. Dat betekent een gezamenlijke investering van 9 ton.

14 juli 2020

Na 29 jaar valt het doek voor KunstSelect

Na 29 jaar komt er een einde aan KunstSelect, het kunstmenu waarin Brabantse leerlingen uit het primair onderwijs kennismaakten met kunst.

22 juni 2020

Verantwoording Cultuureducatie met Kwaliteit over 2019 ingediend

De verantwoording bestaat uit cijfers en een inhoudelijk verslag waarin we op hoofdlijnen de gevraagde cijfers inhoudelijk onderbouwen.

9 juni 2020

Blog | Hedendaagse kunst resoneert nog onvoldoende in het onderwijs

Adviseur Marlijn Gelsing blogt over het doorvertalen van de meerwaarde van de professionele kunstwereld naar het onderwijs.

8 juni 2020

De expositie to be a teacher is weer te bezoeken

Sinds 2 juni kun je de expositieruimte in de LocHal weer bezoeken.

4 juni 2020

Cultuureducatie met Kwaliteit 2017-2020 met half jaar verlengd

Door het coronavirus zijn geplande activiteiten op scholen niet doorgegaan. Een deel van het lokaal beschikbare CmK-budget is daarom niet besteed.

3 juni 2020

Nieuwe regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 bekend

Het Fonds voor Cultuurparticipatie heeft de nieuwe regeling Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 bekendgemaakt aan penvoerders.

14 mei 2020

Blog | Hoe stimuleer je creatief thuisonderwijs?

Hadden we ooit verwacht dat zoveel leerlingen tegelijkertijd vanuit thuis onderwijs krijgen? In een week tijd zijn er nog nooit zoveel nieuwe leraren in ons land gestart. Maar lukt het hen ook om de creativiteit van de kinderen te stimuleren?

19 maart 2020

Scouten van voorstellingen

De komende tijd staan verschillende presentatiedagen van landelijke impresariaten op het programma. Voor scholen en intermediairs hét moment om voorstellingen te scouten die aansluiten bij hun visie op cultuureducatie.

11 november 2019

Eerste basisschool start met Het Cultureel Zelfportret

Dit schooljaar is basisschool Torenschouw in Oosterhout gestart met Het Cultureel Zelfportret. Daarmee is het de eerste basisschool in Brabant die – vanuit de eigen ambitie – gekozen heeft om te werken met dit online volg- en ontwikkelinstrument.

5 november 2019

Blog | Scholennetwerken in beeld

Basisscholen werken samen om culturele activiteiten te organiseren. Max van Alphen blogt over de analyse die hij heeft uitgevoerd van deze netwerken.

4 november 2019

Terugblik Inspiratiedag voortgezet onderwijs 2019

Het onderwijs is volop in beweging: de roep om vernieuwing klinkt vandaag de dag misschien wel harder dan voorheen. Maar hoe kunnen we nu écht iets veranderen?

4 november 2019

Brabant Menu: podiumkunsten bereikbaar voor ieder kind

Stel: je werkt op een basisschool en je wil niets liever dan je leerlingen laten kennismaken met dans, theater en muziek. Waar begin je dan? Om scholen te helpen is Brabant Menu opgericht.

28 maart 2019

Competenties krijgen een persoonlijk gezicht

Docenten en studenten van de minor Muziek van pabo’s Fontys Hogescholen zijn gestart met het Cultureel Zelfportret om de persoonlijke betekenis van het leerproces in beeld te brengen.

21 maart 2019

Blog | Betekenisvolle cultuureducatie

Alle kinderen en jongeren moeten de kans krijgen om kennis te maken met kunst en cultuur. In haar blog neemt Luana Berghmans, adviseur cultuureducatie, je mee in haar beleving van kunst als klein meisje.

18 februari 2019

Regionale Muziekschool 's-Hertogenbosch: plannen voor meer zichtbaarheid

Een collectief van zelfstandig muziekdocenten in 's-Hertogenbosch koor ervoor om hun instrumentale lessen voortaan via een samenwerkingsverband aan te bieden. Hoe gaan zij om met veranderingen in en om de organisatie?

19 november 2018

Muzerije in Den Bosch: samen staan we sterker

Sinds een aantal jaar werkt Muzerije intensief samen met 24 partners. Met ‘KlupUp’ kiezen kinderen na school uit een waslijst aan activiteiten: kunst en cultuur, maar ook bijvoorbeeld sport of koken.

16 november 2018

Blog | Hoe klinkt de stem van de leerling?

Hoe klinkt jouw stem door in de leerling en ben je je daarvan bewust? Annemiek Tekstra – Berendsen blogt over haar ervaringen in het onderwijs

11 september 2018

De Cultuur Loper spreidt vleugels verder uit in Noord-Brabant

Met de deelname van de gemeente Nuenen aan De Cultuur Loper komt het aantal deelnemende gemeentes op 49. Zo is de doelstelling van 45 deelnemende gemeenten in 2020 nu al ruimschoots behaald.

10 september 2018

Ontmoeting met de kunsten

Studenten van Fontys Hogeschool Kind en Educatie werden uitgedaagd om via Art Based Learning in het Van Abbemuseum de ontmoeting met de kunsten aan te gaan.

12 juli 2018

Extra geld beschikbaar voor museumbezoek leerlingen basisonderwijs

Het budget per leerling voor museumbezoek wordt met ingang van het schooljaar 2018-2019 drie euro opgehoogd. Hierdoor kan iedere basisschoolleerling minimaal één keer in zijn schooltijd naar een museum gaan.

25 juni 2018

Naar het museum met de Cultuurreporters

De Cultuurreporters gingen voor ons naar museum De Pont in Tilburg. Na afloop maakten ze op school een eigen expositie met echte kunstwerken.

28 februari 2018

De Cultuur Loper in beeld: wat levert het op?

Wat geven scholen hun leerlingen mee op het gebied van cultuureducatie? Uit de data van 2017 is gebleken waar scholen vooral op inzetten.

1 februari 2018

Start van De Cultuurreporters

De waarde van kunst door de ogen van kinderen. Met de eerste editie van De Cultuurreporters onderzoeken we met kinderen van Basisschool de Borne hoe kinderen betekenis geven.

22 november 2017

'De Cultuur Loper is geen methode, maar een instrument dat je kunt bespelen’

Hoe krijg je een docent zo ver dat hij verder kijkt dan alleen zijn eigen vak? Deze en andere vragen kwamen aan bod tijdens de De Cultuur Loper-bijeenkomst voor het voortgezet onderwijs.

11 april 2017