Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Met mijn ogen dicht teken ik een stokpaardje. Als je schuin door je oogharen kijkt, lijkt ie nog ook. Ik vind het leuk en glimlach. En toch is het een beetje spannend om te laten zien aan anderen. Wat vindt iemand anders hiervan? Had ik toch beter mijn best moeten doen? Moeilijk hoor, spelen is zo makkelijk niet (meer). En juist zo belangrijk omdat je door spelen oefent in veerkracht en er gelukkig van wordt.

Spelen

Als kind gaat het vanzelf. Je probeert iets en kijkt of het werkt. Kinderen experimenteren. Werkt dit niet? Iets anders wel? Wat kan het worden? En wat nog meer? Stel jezelf de vraag: ‘Wanneer speelde ik voor het laatst? Gaf ik mezelf over in het moment’. In een spelletje zoals tikkertje of de bal zo lang mogelijk in de lucht houden? Of heel klein in alle dagelijkse bezigheden. Toch door die plas water fietsen of voorlezen met gekke stemmetjes. Nou? We zeggen al snel tegen onszelf dat we niet zo gek moeten doen. En tijd hebben we al helemaal niet. Zijn er niet enorme achterstanden weg te werken? Het moet wel efficiënt en effectief zijn.

In het plezier zit de rek

Maar spelen geeft zo veel plezier. Het laat je lachen om jezelf. Wanneer iets lukt of juist wanneer het misgaat. Spelenderwijs maak je fout op fout. Juist daar zit de lach en in het plezier zit de rek om te leren. Je oefent als het ware om fouten te maken. Zo oefen je je brein zodat het niet verlamt en maak je zelfs nieuwe verbanden aan in je hersens. In de wetenschap heet dit het ontwikkelen van een groeimindset.

foto: Allan Mas, Pexels

In het plezier zit de rek

Fouten maken is groeien

We leren al heel vroeg op school dat je geen fouten mag maken. In ieder geval moet je ze proberen te voorkomen. En zelfs wanneer je leert dat fouten maken onvermijdelijk is, leer je dat je dit moet leren accepteren. Maar nee. Fouten maken moet je stimuleren. Maak vooral veel fouten. Want fouten maken, is durven ontdekken. Geen fouten maken is niet groeien. Denk aan de bekende uitspraak van Einstein die zei ‘Iemand die nooit een fout heeft gemaakt, heeft nooit iets nieuws geprobeerd’.

Serieus business

Fouten maken houdt in dat je op de grens van je kunnen aan het trainen bent. Ook wel bekend als ‘trial and error’ of talentontwikkeling. In mijn eigen werk zie ik dat culturele activiteiten op school en vrije tijd hofleverancier zijn van het spelen, ontdekken en met plezier oneindig veel fouten maken. Fouten zijn niet het tegenovergestelde van succes. Ze zijn hier onderdeel van. Het oefenen hiervan doe je waar het veilig is. Daar waar niets ‘op het spel’ staat. Spelen is juist serieus business en fouten maken moet je leren. Begin gewoon ergens en laat plezier het kompas zijn.

Meer weten over cultuureducatie en -participatie?

Neem contact met mij op. 

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang