Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Sinds begin 2018 werkten zo’n 150 leraren en schoolleiders, onder de noemer 'Curriculum.nu', in ontwikkelteams aan herziening van de landelijke kerndoelen en eindtermen voor onder andere het voortgezet onderwijs. Een interessante ontwikkeling, vindt adviseur voortgezet onderwijs Annemiek Tekstra. En nu ligt er een kans om daarop door te pakken. “Zet kunstvakdocenten in om mee te denken over hoe het onderwijs echt kan vernieuwen.”

- Geschreven door Annemiek Tekstra-Berendsen

Op 10 oktober worden de opbrengsten van Curriculum.nu aan minister Slob gepresenteerd. Voor mijn ‘leergebied’ Kunst & Cultuur alleen al ligt er een dik boekwerk klaar. Daarin staat precies beschreven wat leerlingen na zoveel jaar op school moeten kennen en kunnen. En dat voor ieder leergebied (in totaal zijn dat er negen). Prachtig, als je het mij vraagt. Maar ook: tijd voor actie, tijd voor dialoog.

Stem van leerling én leraar

Wat de 150 leraren en schoolleiders met Curriculum.nu gepresteerd hebben, en vooral ook het proces waarmee ze dat hebben gedaan, daar neem ik mijn pet voor af. We weten wat de leerlingen zouden moeten kennen en kunnen, en nu is het tijd om de dialoog op te starten: hoe komen we daar?

En weet je wat zo mooi is? De expertise waarmee we die vraag kunnen beantwoorden ligt volgens mij gewoon voor het oprapen. Vraag het een leraar, hoe het moet in de klas, en hij of zij hoeft er niet eens over na te denken. Want als je elke dag voor de klas staat, dag in dag uit werkt en praat met leerlingen, naar hun stemmen luistert, dan weet je echt wel hoe het moet. Dat weet ik uit eigen ervaring en ik hoor het van de leraren om me heen: iedereen denkt maar wat graag mee. Als we onze antwoorden op die hoe-vraag bundelen door met elkaar in dialoog te gaan, dan komen we samen een stap verder.

Kracht van kunstvakdocent

Maar onderwijsinnovatie vraagt om nog iets anders. Daar is kleur voor nodig. Als je echt wil vernieuwen, dan moet je de wereld op z’n kop zetten. Dan kijk je niet alleen ín de spiegel, maar ook erachter. Welke wereld bevindt zich daar? Zou het ook zo kunnen? Een mogelijke toekomst schetsen en een ander geluid laten horen, grenzen openbreken en die o zo essentiële verbeeldingskracht gebruiken: voor een kunstvakdocent is dat de dagelijkse praktijk. Onderwijsvernieuwing, en dan bedoel ik échte vernieuwing, daar heb je de kunstvakdocenten hard bij nodig. Wie beter dan zij - met hun kennis van de hoe het er in de klas aan toe gaat, de stemmen van de leerlingen die dagelijks in hun hoofd doorklinken en hun verbeeldingskracht en creativiteit - zijn in staat scenario's te schetsen voor hoe het verder moet in het onderwijs? Ze kunnen het onderwijs helpen de realiteit te spiegelen en een nieuwe ontwikkeling in gang te zetten.Hoe het moet, daar komen we achter door een dialoog te starten met elkaar. En - mooie bijkomstigheid - als het weer over het ‘hoe’ mag gaan, wie weet hoeveel mensen zich dan weer verbonden voelen met het onderwijs. Laat ik mijn verhaal dus eindigen met een oproep: meedenkers, nadenkers en vernieuwers in het onderwijs - meld je. Neem je ambities, je expertise en je vrijheid om met ons te praten over hoe het nu echt verder moet. Ik kijk ernaar uit.

cultuureducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang