Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Op initiatief van Kunstloc en Fontys Academy of the Arts is onderzocht hoe theaterdocenten hun praktijk kunnen vernieuwen. De uitkomsten van dit onderzoek en 17 inspirerende theateropdrachten zijn bij elkaar gebracht in de publicatie Wicked Theaterlessen.

Theater- en dansonderwijs heeft traditioneel een kleine plek binnen Nederlandse scholen, met zelfs een zwakkere positie dan beeldend of muziek. Theaterdocenten moeten hun lessen vaak verzorgen onder uitdagende omstandigheden: overvolle roosters, lokalen die vaak niet voor hun lessen zijn ingericht of een versnipperd (buitenschools) werkveld. Daarnaast hebben ze net als andere kunstvakdocenten te maken met de hardnekkige beeldvorming dat hun werkpraktijk ondergeschikt zou zijn aan die van professionals uit hetzelfde vakgebied, zoals theatermakers of acteurs. Door deze uitdagingen kan de vakinhoudelijke, pedagogische en artistieke ontwikkeling van theaterdocenten onder druk komen te staan.

Column Emiel Heijnen - Authentieke kunsteducatie

Hoe kunnen theaterdocenten hun praktijk doorlopend relevant houden en vernieuwen?

Deze vraag was het uitgangspunt van een scholingstraject, waarin een groep theaterdocenten vernieuwende lessenseries gingen ontwerpen en uitvoeren. Een bijbehorend onderzoek richtte zich op de vraag hoe de concepten Authentieke kunsteducatie en Teacher as a conceptual artist de docenten handvatten gaven om hun praktijk te innoveren.

Belangrijke conclusies en opbrengsten

  • Authentieke kunsteducatie daagt theaterdocenten uit om een balans te zoeken tussen een leerlinggerichte, vakgerichte en maatschappijgerichte curriculumbenadering. 
  • Het maken van ‘wicked’ theateropdrachten helpt theaterdocenten om authentieke kunsteducatie in de praktijk toe te passen en maakt hen meer vertrouwd met de rol van educatief ontwerper. 
  • Het concept teacher as conceptual artist biedt bruikbare handvatten om het ideaal van de docerend theatermaker te realiseren. Hierbij is de relatie van theaterdocent tot de leerling niet zozeer die van regisseur- acteur maar eerder die van medetheatermaker. 
Belangrijke conclusies en opbrengstenopdracht uit Wicked Theaterlessen

Nieuwe publicatie: Wicked Theaterlessen

Het onderzoek leverde een publicatie op met interessante conclusies en 17 inspirerende theateropdrachten.

Bekijk de pdf van Wicked Theaterlessen

De fysieke versie is helaas niet meer aan te vragen bij Kunstloc Brabant. 

Samenwerkende partners

Dit traject werd geïnitieerd door Kunstloc Brabant en Fontys Academy of the Arts. Emiel Heijnen (lector Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) en Nadieh Graumans-Tigchelaar (theaterdocent en onderzoeker) werden betrokken om dit vorm te geven en te onderzoeken, ondersteund door theatergroep DOX en lector Melissa Bremmer.

cultuureducatie

Wat leren praktijkverhalen ons over het ontwerpen van een betekenisvolle participatieve bijeenkomst?

Samen onderzochten we via een 'Collective Story Harvest' wat écht participatief werken in de praktijk betekent.

20 oktober 2025
Wat leren praktijkverhalen ons over het ontwerpen van een betekenisvolle  participatieve bijeenkomst?

Professionele leergemeenschap gespecialiseerd onderwijs

In CmK4 werken we met Professionele Leergemeenschappen (PLG). In een PLG werken we aan een actueel vraagstuk mét het werkveld.

15 oktober 2025
Professionele leergemeenschap gespecialiseerd onderwijs

De AVG in het onderwijs: tips voor in de praktijk

Hoe ga je om met beeldmateriaal van leerlingen?

13 oktober 2025
De AVG in het onderwijs: tips voor in de praktijk

Hoe zorg je ervoor dat cultuureducatie een vaste plek krijgt in het mbo?

De lessen die we leerden uit vier pilots cultuureducatie in het mbo.

8 oktober 2025
Hoe zorg je ervoor dat cultuureducatie een vaste plek krijgt in het mbo?

Professionele leergemeenschappen CmK4

Hoe werken we in CmK4 met professionele leergemeenschappen?

6 oktober 2025
Professionele leergemeenschappen CmK4

Art of Hosting in kunst & cultuur

In de cultuursector wordt steeds vaker gesproken over 'Art of Hosting'. Wat is dat en wat kan deze manier van werken opleveren?

15 september 2025
Art of Hosting in kunst & cultuur

Professionele leergemeenschap mbo

In CmK4 werken we met Professionele Leergemeenschappen (PLG). In een PLG werken we aan een actueel vraagstuk mét het werkveld.

29 augustus 2025
Professionele leergemeenschap mbo

Cultuureducatie met kwaliteit voor alle Brabantse scholen

Een nieuw schooljaar is gestart. Dit jaar is extra bijzonder voor ons: álle Brabantse gemeenten zijn nu aangesloten bij Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK).

25 augustus 2025
Cultuureducatie met kwaliteit voor alle Brabantse scholen

Blog | Taakuren of toveruren?

Adviseur Masha Meegdes blogt over de uitdagingen van de interne cultuurcoördinator (ICC'er).

25 augustus 2025
Blog | Taakuren of toveruren?

Wie denk je wel dat je bent

Op deze pagina delen we het lesmateriaal Wie denk je wel dat je bent. Een lespakket voor voortgezet onderwijs rondom identiteit en mode.

18 augustus 2025
Wie denk je wel dat je bent

10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

Hoe schrijf je een lobbyverhaal dat blijft hangen, aan zet tot actie en jouw boodschap duidelijk maakt.

8 juli 2025
10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

Cultuur op het mbo: je eigen plek in het werkveld ontdekken

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Summa College in Eindhoven is daarom gestart met een pilotproject.

7 juli 2025
Cultuur op het mbo: je eigen plek in het werkveld ontdekken