Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Op initiatief van Kunstloc en Fontys Academy of the Arts is onderzocht hoe theaterdocenten hun praktijk kunnen vernieuwen. De uitkomsten van dit onderzoek en 17 inspirerende theateropdrachten zijn bij elkaar gebracht in de publicatie Wicked Theaterlessen.

Theater- en dansonderwijs heeft traditioneel een kleine plek binnen Nederlandse scholen, met zelfs een zwakkere positie dan beeldend of muziek. Theaterdocenten moeten hun lessen vaak verzorgen onder uitdagende omstandigheden: overvolle roosters, lokalen die vaak niet voor hun lessen zijn ingericht of een versnipperd (buitenschools) werkveld. Daarnaast hebben ze net als andere kunstvakdocenten te maken met de hardnekkige beeldvorming dat hun werkpraktijk ondergeschikt zou zijn aan die van professionals uit hetzelfde vakgebied, zoals theatermakers of acteurs. Door deze uitdagingen kan de vakinhoudelijke, pedagogische en artistieke ontwikkeling van theaterdocenten onder druk komen te staan.

Column Emiel Heijnen - Authentieke kunsteducatie

Hoe kunnen theaterdocenten hun praktijk doorlopend relevant houden en vernieuwen?

Deze vraag was het uitgangspunt van een scholingstraject, waarin een groep theaterdocenten vernieuwende lessenseries gingen ontwerpen en uitvoeren. Een bijbehorend onderzoek richtte zich op de vraag hoe de concepten Authentieke kunsteducatie en Teacher as a conceptual artist de docenten handvatten gaven om hun praktijk te innoveren.

Belangrijke conclusies en opbrengsten

  • Authentieke kunsteducatie daagt theaterdocenten uit om een balans te zoeken tussen een leerlinggerichte, vakgerichte en maatschappijgerichte curriculumbenadering. 
  • Het maken van ‘wicked’ theateropdrachten helpt theaterdocenten om authentieke kunsteducatie in de praktijk toe te passen en maakt hen meer vertrouwd met de rol van educatief ontwerper. 
  • Het concept teacher as conceptual artist biedt bruikbare handvatten om het ideaal van de docerend theatermaker te realiseren. Hierbij is de relatie van theaterdocent tot de leerling niet zozeer die van regisseur- acteur maar eerder die van medetheatermaker. 
Belangrijke conclusies en opbrengstenopdracht uit Wicked Theaterlessen

Nieuwe publicatie: Wicked Theaterlessen

Het onderzoek leverde een publicatie op met interessante conclusies en 17 inspirerende theateropdrachten.

Bekijk de pdf van Wicked Theaterlessen

De fysieke versie is helaas niet meer aan te vragen bij Kunstloc Brabant. 

Samenwerkende partners

Dit traject werd geïnitieerd door Kunstloc Brabant en Fontys Academy of the Arts. Emiel Heijnen (lector Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) en Nadieh Graumans-Tigchelaar (theaterdocent en onderzoeker) werden betrokken om dit vorm te geven en te onderzoeken, ondersteund door theatergroep DOX en lector Melissa Bremmer.

cultuureducatie

10 tips voor een goed gesprek met politici

Hoe zorg je ervoor dat een gesprek met raadsleden, wethouders en ambtenaren écht iets oplevert?

25 juni 2025
10 tips voor een goed gesprek met politici

Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie gebracht?

In 2020 startte het landelijke programma CmK 3. Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie Noord-Brabant gebracht?

24 juni 2025
Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie gebracht?

Hoe vergroot je lokaal je impact met je theatervoorstelling?

Theatergezelschap MINOUX werkt samen met theaters en lokale gemeenschappen.

24 juni 2025
Hoe vergroot je lokaal je impact met je theatervoorstelling?

Cultuur op het mbo: de school uit en breder leren kijken

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Summa College in Eindhoven is daarom gestart met een pilotproject.

20 juni 2025
Cultuur op het mbo: de school uit en breder leren kijken

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie