Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Een moeilijke dynamiek in een klas, of sowieso aan de slag willlen met sociaal emotionele vaardigheden: wat doe je daarmee? Basisschool De Lage Weide in Made vond een mooie oplossing. Samen met theaterdocent Michel Verdaasdonk gingen ze in de klas aan de slag met improviseren. 

Tekst: Marel van Andel

Hij was al theaterdocent op een middelbare school in Breda, toen Michel Verdaasdonk via LinkedIn benaderd werd door Theek5 met de vraag of hij niet ook iets kon betekenen voor basisschool De Lage Weide in Made. “Ik kreeg te horen dat er moeite was met de sociale samenhang binnen de groepen 8 en dat er soms een gevoel van onveiligheid kon hangen. De interne cultuurcoördinator (ICC’er) en leraren zagen een kans in dramales om dit te verbeteren. Ik zei toen: ‘je moet niet verwachten dat ik een toverstok heb, maar ik denk wel dat ik iets kan betekenen.”

Michel gelooft in de kracht van theater om aan sociaal-emotionele vaardigheden, groepsdynamiek en burgerschap te werken. “Ik ben niet al mijn hele leven theaterdocent, ik heb hiervoor ook in de gezondheidszorg en als acteur in pretparken gewerkt. En ook daarin zie ik altijd: je moet kijken naar de ander en daarop reageren, dat gebruik ik als kern in mijn theaterlessen.”

Improviseren

Om die insteek toe te passen, koos Michel om met de scholieren te gaan improviseren. “Eigenlijk is het echte leven ook improviseren. Maar in zo’n les ga je dat doen volgens de regels van het improviseren. Die zijn vervolgens ook op je leven toe te passen. Een van die regels is bijvoorbeeld dat je ja leert zeggen op situaties. Improviseren met anderen werkt niet als je de acties of ideeën van een ander blokkeert, je moet erop reageren en ermee omgaan. Op die manier kom je spelenderwijs met elkaar in contact en leer je omgaan met nieuwe situaties.” 

Theater heeft zo echt een meerwaarde, volgens Michel. “Je leert om samen te spelen, en de ander te waarderen in wat die kan.” De leerlingen werkten aan een kerstvoorstelling. In kleine groepjes gingen ze aan de slag met het schrijven en spelen van een toneelstuk, een dans, of het maken van een filmpje. “Het is fijn voor de leerlingen als ze iets concreets hebben om naartoe te werken, maar ook de vrijheid hebben om te kijken waar zij zich fijn bij voelen. De groepjes onderling hebben veel contact met elkaar en kijken naar elkaars werk. Zo ontstaat die waardering voor elkaar.”

Improviseren met anderen werkt niet als je de acties of ideeën van een ander blokkeert, je moet erop reageren en ermee omgaan. Op die manier kom je spelenderwijs met elkaar in contact en leer je omgaan met nieuwe situaties.” Theaterdocent Michel Verdaasdonk

Kwetsbaar en veilig

En je leert elkaar kennen. “In een theaterspel zie je een nieuwe kant van elkaar. Iedereen denkt wel dat je iets heel anders bent, als je speelt. Maar je speelt altijd vanuit je eigen bron en ervaringen. Dus wat je doet of zegt, zegt ook veel over jezelf.” Daarnaast helpt het spelen voor het creëren van een diepere band. “Drama is heel kwetsbaar, je stelt je open voor de groep en kinderen vinden het vaak spannend. Maar doordat je dat met z’n allen meemaakt en dezelfde ervaring hebt en samen de spanning overwint, ontstaat er extra connectie. Aan de andere kant brengt theater juist ook veel veiligheid, omdat je in een verbeelde omgeving dingen kan uiten en proberen.”

De lessen werden goed ontvangen. “De docenten gaven aan dat alle leerlingen super enthousiast waren. Het is voor mij lastig in te schatten of de dynamiek in de klas echt veranderd is, ik ben er maar eventjes in een week. Maar ik zag wel hoe de groepen onderling met elkaar omgingen, en dat er tijdens de voorstellingen om elkaar gelachen werd, en niet uitgelachen.”

Co-teaching

Om ervoor te zorgen dat theater blijvend terug kan komen bij De Lage Weide, richtte Michel zich niet alleen op de leerlingen, ook de docenten nam hij mee in hoe je theaterlessen kunt geven. “We kozen voor een co-teachingtraject. Eerst gaf ik zelf de theaterlessen en konden de leraren meekijken, en later zijn zij zelf lessen gaan geven, waarbij ik meekeek en feedback en aansturen kon geven. Zo krijgen zij eigenaarschap in het toepassen en kunnen ze in de toekomst zelf ook aan de slag.”

Michel wilde tenslotte graag meegeven hoe de theaterregels te gebruiken zijn bij het lesgeven zelf en dus ook bij andere vakken. “Er was een meisje in de klas dat er niet veel zin in had en ze plakte haarzelf aan het eind van de les vast aan de grond. Dat was in de tijd dat er zoveel klimaatactivisten zich vastlijmden. Dan kan ik natuurlijk zeggen dat het niet de bedoeling is dat ze dat doet, maar ik dacht: ik moet meegaan met de situatie. Ik heb toen juist heel overdreven gereageerd, en ben met haar mee gaan spelen in de situatie. Ik heb de improvisatieregel toegepast om ‘ja’ te zeggen. Ik ben naar haar toe gelopen en deed alsof ik een oplosmiddel voor de lijm had en dat erop smeerde. Zij speelde toen mee en daar ontstond een leuke dynamiek, uiteindelijk is ze gewoon met de rest van de klas mee terug gelopen naar het lokaal. Waardoor een les goed tot zijn einde komt. Dat laat voor mij echt zien hoe theater op zoveel verschillende manieren oplossingen kan bieden.”

Meer cultuureducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang