
We leven steeds digitaler: we ontmoeten elkaar online, bekijken en interacteren met de wereld door onze telefoon, en alles is binnen handbereik. Digitalisering verandert de manier waarop we samenleven in een hoog tempo. Bijna alle sectoren ontwikkelen van fysiek naar digitaal of zoeken een hybride vorm. Dat noemen we digitale transformatie. Maar hoe zit dat met cultuur? Verander jij ook mee? Met het podium dat jij runt? Het museum waar jij werkt? De kunst die jij deelt? Blijf jij jouw publiek raken en trek je zo ook nieuw publiek aan?
Digitale transformatie hoeft niet ingewikkeld te zijn en je hoeft het niet alleen te doen. Samen met andere culturele instellingen in Brabant veranderen we de manier waarop we werken. Op deze pagina laten we zien hoe we dit aanpakken.
De behoefte van je cultuurpubliek verandert
Kijk eens om je heen. Waar is iedereen? En waar is iedereen mee bezig, de hele tijd? Grote kans dat je deze tekst leest op het scherm van je telefoon. Vooraf, tijdens en na afloop van een cultuurbezoek is het scherm nooit ver weg. Met het scannen van een QR-code en het downloaden van een app, gaat in steeds meer musea, presentatie-instellingen, theater- film- en concertzalen met een klik en een swipe een digitale wereld open. Die biedt je informatie op maat en nieuwe artistieke content. Je kunt actief deelnemen en direct reageren. Alleen, of samen met anderen. Steeds meer cultuuraanbod bestaat uit een mix van digitale en fysieke ervaringen. Online en offline bestaan naast elkaar en versterken elkaar.
Wat gaan we concreet doen:
Kennis delen
Waar hebben we het nu over bij digitale transformatie? Het gaat over de veranderingen in een organisatie of beroepspraktijk onder invloed van ons toenemende gebruik van digitale technologie. Dit raakt aan veel aspecten. Denk aan een inclusief kunstaanbod (toegankelijk voor iedereen), gebruik van publieksdata, inzet van crm systemen, omgang met AI. Kort door de bocht betekent de digitale transformatie voor de cultuursector: meebewegen met een continu veranderende beleving en veranderende behoeften van een publiek dat zich steeds vaker in een digitale wereld bevindt.
Inspiratie & Kennis
Trainingen met kennisinstituut DEN
We werken nauw samen met kennisinstituut DEN - dé landelijke aanjager van digitale transformatie voor cultuur. Samen met hen bieden we trainingen aan over digitale transformatie waar jij binnen jouw culturele organisatie mee aan de slag kunt gaan. Het doel van deze trainingen is om jouw vaardigheden en digitale leiderschap te vergroten. Zo helpen we jouw culturele organisatie bij de professionalisering van je digitale aanbod. De digitale transformatie vraagt namelijke specifieke inspanningen om zo te komen tot een inclusief kunst- en cultuuraanbod waar iedereen aan mee kan doen. Het is essentieel voor het toekomstbestendig maken van onze cultuursector.
Bouwen aan een leercommunity
Zoals je in het filmpje ziet en hierboven leest, vinden we het belangrijk dat je weet dat digitale transformatie een proces is. En dat je dit niet alleen hoeft te doen. We kunnen van elkaar leren en inspireren met goede voorbeelden uit de praktijk. Daarom bouwen we aan een Brabantbreed leernetwerk. Waarin instellingen en makers steun vinden om gezamenlijk op te kunnen trekken en van elkaar te leren.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Alle kennis, inspiratie en laatste trends in jouw mailbox? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief Digitale Transformatie.
Elkaar inspireren
Met een aantal Brabantse pioniers op het gebied van digitale transformatie, zoals de Effenaar, Witte Rook, DansBrabant en Stichting Podiumkunsten Bergen op Zoom hielden we interviews. Ze geven tips en delen inspiratie. De interviews lees je terug op onze website.
Verdiep je verder in digitale transformatie
Volg de laatste trends & ontwikkelingen
WMG sluit AI-deal met Suno
Warner Music Group (WMG) en Suno hebben een “first-of-its-kind” licentie- en samenwerkingsovereenkomst gesloten. Met de deal wordt ook de eerdere rechtszaak tussen beide partijen geschikt. Opvallend onderdeel: Suno neemt live-platform Songkick over van WMG. WMG en Suno zeggen met de deal een blauwdruk te willen leggen voor een “next-generation licensed AI music platform”. Vanaf 2026 introduceert Suno nieuwe, gelicenseerde modellen en past het zijn verdienstructuur en downloadbeleid ingrijpend aan. De samenwerking volgt kort op WMG’s vorige schikking met AI-platform Udio.
02-12-2025,
Bron: Entertainment Bussiness
Van beginners tot beroemdheden – de literatuur bloeit op digitaal platform Substack
Wie zich tegenwoordig wil laven aan autonomie en experimenteerdrift, hoeft niet meer in gesprek met zijn redacteur. Als auteur kun je ook terecht op Substack. Op het platform, dat in 2017 werd opgericht als nieuwsbrievenmedium, zijn steeds vaker romanciers te vinden. De literaire vertakking van Substack bestaat uit een mengeling van literatuurkritiek, schrijfcursussen, korte verhalen en zelfs volledige romans. Het platform biedt ruimte om via een abonneemodel leden te werven. Op Substack is plek voor zelfpromotie, wedijver met vakgenoten, onafgeschreven werk en geroddel. Ongebreidelde vrijheid dus. En daar zit voor sommige auteurs een lucratief verdienmodel aan vast.
01-12-2025,
Bron: NRC
Time ziet sterke groei dankzij nieuw bedrijfsmodel
Time sluit 2025 af met een stevig groeiverhaal. In een memo aan medewerkers schrijft CEO Jessica Sibley dat het bedrijf inmiddels “geen legacy printorganisatie meer is, maar een gediversifieerd mediabedrijf met focus op B2B-inkomsten, geïntegreerde partnerships en een moderne, mondiale newsroom.”
Waar events en digital in 2023 nog 28% van de totale omzet vertegenwoordigden, verwacht Time dat dit aandeel in 2026 oploopt tot 50%. Ook de advertentie-inkomsten gaan tegen de markttendens in omhoog: Time noteert in 2025 een stijging van 22%, na al meerdere jaren van dubbele cijfers groei. Opvallend is dat Time in 2025 het grootste én jongste publiek uit zijn geschiedenis bereikt. Opvallend is dat Time in 2025 het grootste én jongste publiek uit zijn geschiedenis bereikt.
01-12-2025,
Bron: INCT
Wil je meer weten over digitale transformatie?
Heb je een vraag, hulp nodig bij subsidie-aanvragen, deel je graag jouw kennis en/of wil je je aansluiten bij onze community? We horen graag van je!











