Jezelf en je werk presenteren: Je kunt niet zonder als je als kunstenaar je werk naar buiten wilt brengen. Daarom kwamen op eind april veertien kunstenaars samen bij de workshop ‘Profileren kan je leren’. De workshop is een onderdeel van een reeks bijeenkomsten over zakelijke kennis, georganiseerd door Kunstloc Brabant. 25 juni is er een inspiratiedag rondom dit thema.
Geschreven door: Marel van Andel
“Als je zelf niet weet hoe je overkomt, is het ook moeilijk om je op een manier te presenteren die een ander interessant vindt”, opent Jessica de Jager de workshop. “Mensen komen naar mij toe en stellen me de vraag hoe ze meer klanten kunnen krijgen, maar voordat je daar over nadenkt, moet je eerst een stap terug. Je moet kijken naar: wie ben ik, wat doe ik, en het meest belangrijke: waarom doe ik dat?” Dat is dan ook de focus van de workshop.
De middag begint met een voorstelrondje. Het lijkt misschien een detail, maar eigenlijk is het precies waar de workshop over gaat. Als je in 30 seconden moet vertellen wie je bent: wat zeg je dan? Je naam, je werk en wat je doet. Maar kunstenaar Amber van den Heuvel, die mede de workshop geeft, merkt op: “Bijna niemand heeft het over de waarom van diens werk, het gaat alleen maar over het hoe en wat. Terwijl het waarom wel is waarmee je je kunt onderscheiden van anderen, en anderen kan overtuigen van het belang van je werk.”
Ikigai
Maar hoe vind je het antwoord op die waarom-vraag? Jessica en Amber gebruiken het Japanse model van Ikigai. Een venndiagram, met daarin verschillende vragen, waarbij overlappende antwoorden kunnen leiden tot de uiteindelijke vraag: wat is jouw Ikigai, oftewel: jouw reden om te leven en ’s ochtends gemotiveerd op te staan. “Eerst beantwoord je de vraag waar je van houdt. Je vult in wat je energie geeft en waar je trots en gelukkig van wordt”, zegt Amber. “Dan ga je verder met invullen waar je goed in bent. Waar die twee vragen elkaar overlappen, vind je je passie.”
Hetzelfde gebeurt met de vragen wat de wereld nodig heeft, en waar je betaald voor kunt worden. De vier overlappingen uit de vragen geven naast je passie ook nog je missie, beroep en roeping. “Wanneer dit allemaal samen komt, in het midden van het diagram, heb je je Ikigai”, zegt Jessica. “Dit kan een korte zin zijn, of steekwoorden. En het is ook niet statisch, het kan goed zijn dat je over een paar jaar een hele andere Ikigai dan nu hebt.” Dat vindt een van de deelnemers ook een fijn inzicht: “Ik ben nu 53, en ik merk dat ik nu bij mijn essentie kan komen. Het is heel fijn om daar nu een overzicht van te hebben, en ook te weten dat het niet vaststaat. Ik gun het iedereen om zo’n overzicht te hebben.”
Luxe om stil te staan
Met hulp van de trainers wordt het diagram stap voor stap ingevuld. Het is voor de ene kunstenaar makkelijker dan voor de ander. “Dit zijn de vragen waar ik al twintig jaar over na aan het denken ben, maar dan in één overzicht. Het is moeilijk om daar nu meteen een antwoord op te weten”, zegt een deelnemer. De andere zegt: “Het is heel fijn om er zo over na te denken, en je gedachten hardop te zeggen, dan wordt het veel concreter.” En nog iemand vult aan: “Het voelt echt als een luxe om hier nu binnen zo’n workshop de tijd voor te nemen om bij stil te staan en hulp bij te krijgen. In je normale leven ben je toch allerlei ballen aan het hooghouden waardoor je niet toekomt aan existentieel bevragen van wat je aan het doen bent.
Zakelijk
Als je een beter beeld hebt van de reden van wat je doet, kun je dit weer goed zakelijk gebruiken. “Als je fondsen aan wilt trekken, of nieuwe klanten wil vinden, kan de waarom van jouw werk een mooie invalshoek zijn voor een gesprek. Je kunt dan duidelijk vertellen wat je te bieden hebt en waar je naartoe wilt. Zo kun je ook partners zoeken die zich aansluiten bij diezelfde waarom en op die manier een connectie vinden”, vertelt Jessica in de workshop.
Aan het eind van de workshop geven Jessica en Amber iedereen nogmaals de kans om zich voor te stellen. En nu? Iedereen vertelt vanuit welke waarom diegene bezig is met wat die doet. De voorstellen worden met applaus ontvangen. De deelnemers geven aan het een fijne start te vinden om hier thuis nog eens verder over na te denken.
Inspiratiedag ‘Van Creativiteit naar succes’.
Ook verder nadenken over jouw profilering? Kunstloc Brabant organiseert op 25 juni een inspiratiedag ‘Van Creativiteit naar succes’ met het doel om culturele makers van alle disciplines te inspireren om hun zakelijke kennis te vergroten. Ook profilering krijgt die dag een plek.
Daarnaast kun je deze dag je netwerk vergroten, je verdiepen in marketingtechnieken, effectief leren samenwerken met andere sectoren en je financiële planning verfijnen.
Heb je vragen?
Neem contact met mij op.