Leerlingen groeien op in een tijd van grote veranderingen en ongekende onzekerheid. Op hun reis naar de toekomst geeft de samenleving hen geen landkaart om op te vertrouwen. Die kaart werd vanouds door onderwijs, kerk, traditie of door de media gevormd. Maar het blijkt: die houvast uit het verleden gaat niet meer op. Hoe gaan we om met onzekerheden? En wat kan een kunstenaarsmindset daarin doen? Kunstenaar Merlijn Twaalfhoven, schreef het boek Het is aan Ons, waarom we de kunstenaar in onszelf nodig hebben om de wereld te redden. Daarnaast is hij oprichter van de Academie voor Onzekerheidsvaardigheid. Merlijn geeft tips om onzekerheidsvaardig te worden.
Geschreven door: Simone Vos
Not to do-list en waarden
De toekomst vraagt meer van ons dan wat we nu kunnen. Beroepen die we nog niet kennen, ontwikkelingen die we niet kunnen voorzien. Dat vraagt een flexibele inzet en manier van denken. Merlijn pleit voor de ‘not to do-list’; wat doe je nu waar je eigenlijk mee wilt stoppen? Wanneer je dat voor jezelf opschrijft, kun je dat daadwerkelijk anders doen. We kunnen leren van de pandemie en de pauze stand waarin die ons zette, volgens Merlijn. Zolang we meer om ons heen kijken en zien wat echt waarde heeft en ons niet laten meeslepen in wat er allemaal weer ‘moet’. Wat is waardevol voor ons? En waar besteden we te weinig aandacht aan? Wanneer je daarover nadenkt, zie je waar je meer aandacht aan wilt en kunt besteden.
Verbindende rol van kunst
Meer naar ons lichaam luisteren en het kind in de volwassenen zien, zijn waarden die voor ons allemaal belangrijk zijn. Maar wie komt er op voor die waarden? Het onderwijs en kunst en cultuur spelen een belangrijke rol daarin. We kunnen een verbinding maken met kinderen, hen leren wat ertoe doet in het leven. Een kunstenaar zorgt voor verwondering en staat open. Wanneer je een kunstenaar vraagt een probleem aan te pakken, heeft hij geen belangen of een beleid waaraan hij zich moet houden, het komt van binnenuit bij hem. Kunst raakt een gevoel, kan uitzoomen en verbinden. Een groter verhaal vertellen. Daarom willen bedrijven graag met kunstenaars samenwerken, volgens Merlijn.
Onzekerheidsvaardig
Tijdens de Inspiratiedag Cultuureducatie van Kunstloc Brabant gaf Merlijn Twaalfhoven een inspirerende sessie waarop dit artikel is gebaseerd. Op deze dag vol inspiratie, verbeeldingskracht en ruimte om te ontmoeten, kwamen leerkrachten, docenten, cultuurprofessionals en beleidsmakers samen om een pas op de plaats te maken en vooruit te blikken op de rol van cultuur in onderwijs en onze samenleving.
Inspiratiedag Cultuureducatie
Tijdens de Inspiratiedag Cultuureducatie van Kunstloc Brabant gaf Merlijn Twaalfhoven een inspirerende sessie waarop dit artikel is gebaseerd. Op deze dag vol inspiratie, verbeeldingskracht en ruimte om te ontmoeten, kwamen leerkrachten, docenten, cultuurprofessionals en beleidsmakers samen om een pas op de plaats te maken en vooruit te blikken op de rol van cultuur in onderwijs en onze samenleving.
Een kunstenaar zit in iedereen, activeer de kunstenaar in jezelf. Maak ruimte voor schoonheid en stel vragen aan anderen. Aandacht voor jezelf en elkaar, daar begint het mee. Wil je onzekerheidsvaardig worden? Stel de vraag dan: wat is er onzeker? Je hoeft ‘m niet direct op te lossen, maar hij mag er gewoon zijn. Wat zie je? Wat voel je? Hoe kun je het uiten? Waar kun je met anderen dit proces delen? Je hoeft niet altijd een doel te zien, maar zolang je kennis en handvaten hebt om aan je leerlingen over te dragen en voor jezelf, is het oké.