Monitoring- en zelfevaluatie-instrument Evi komt ook beschikbaar in een editie voor het voortgezet onderwijs. Daarmee kunnen adviseurs Cultuureducatie met Kwaliteit ook vo-scholen helpen om gericht te werken aan steviger cultuuronderwijs. Evi geeft scholen inzicht in hoe cultuuronderwijs er bij hen voorstaat.
Sinds de zomer van 2021 werken we in Brabant met het digitale instrument Evi. Ruim 500 basisscholen werken inmiddels met Evi. Omdat steeds meer intermediairs ook vo-scholen ondersteunen, is er afgelopen jaar gewerkt aan de ontwikkeling van Evi voor voortgezet onderwijs. Kunstloc Brabant is één van de ontwikkelpartners.
Het format is hetzelfde, maar er zijn inhoudelijke aanpassingen doorgevoerd voor de specifieke kenmerken van het voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld in de vier scenario’s: het eerste scenario, waarbij een basisschool geen structureel cultuuraanbod heeft, is in het vo niet aan de orde vanwege de verplichte kunstvakken.
In de vragenlijst voor het voortgezet onderwijs is deskundigheid verder uitgewerkt. Er zitten hier immers al kunstvakdocenten met veel inhoudelijke kennis. Maar zijn ze ook beleidsmatig en in samenwerking met collega’s van andere vakken deskundig? Verder is er in de vragenlijst ‘leerlingen’ als vijfde onderwerp (naast visie, programma, samenwerking en deskundigheid) toegevoegd. Hiermee kan getoetst worden hoe groot de inbreng van leerlingen is in het cultuuronderwijs en in hoeverre docenten zich op de hoogte stellen van wat leerlingen bezighoudt.
De school bepaalt zelf of ze de vragenlijst invullen voor de school als geheel of per niveau. De twee invullers kunnen desgewenst stukjes uit de vragenlijst downloaden en verspreiden onder collega’s of leerlingen, om zo input over subthema’s te krijgen. Het instrument helpt scholen om stil te staan bij wat ze doen en wat ze willen. Als ze het vaker invullen, bijvoorbeeld elke twee jaar, zien ze bovendien de ontwikkeling.
Wil je meer weten over Evi voor het vo?
Neem contact met me op.