Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Sinds begin 2018 werkten zo’n 150 leraren en schoolleiders, onder de noemer 'Curriculum.nu', in ontwikkelteams aan herziening van de landelijke kerndoelen en eindtermen voor onder andere het voortgezet onderwijs. Een interessante ontwikkeling, vindt adviseur voortgezet onderwijs Annemiek Tekstra. En nu ligt er een kans om daarop door te pakken. “Zet kunstvakdocenten in om mee te denken over hoe het onderwijs echt kan vernieuwen.”

- Geschreven door Annemiek Tekstra-Berendsen

Op 10 oktober worden de opbrengsten van Curriculum.nu aan minister Slob gepresenteerd. Voor mijn ‘leergebied’ Kunst & Cultuur alleen al ligt er een dik boekwerk klaar. Daarin staat precies beschreven wat leerlingen na zoveel jaar op school moeten kennen en kunnen. En dat voor ieder leergebied (in totaal zijn dat er negen). Prachtig, als je het mij vraagt. Maar ook: tijd voor actie, tijd voor dialoog.

Stem van leerling én leraar

Wat de 150 leraren en schoolleiders met Curriculum.nu gepresteerd hebben, en vooral ook het proces waarmee ze dat hebben gedaan, daar neem ik mijn pet voor af. We weten wat de leerlingen zouden moeten kennen en kunnen, en nu is het tijd om de dialoog op te starten: hoe komen we daar?

En weet je wat zo mooi is? De expertise waarmee we die vraag kunnen beantwoorden ligt volgens mij gewoon voor het oprapen. Vraag het een leraar, hoe het moet in de klas, en hij of zij hoeft er niet eens over na te denken. Want als je elke dag voor de klas staat, dag in dag uit werkt en praat met leerlingen, naar hun stemmen luistert, dan weet je echt wel hoe het moet. Dat weet ik uit eigen ervaring en ik hoor het van de leraren om me heen: iedereen denkt maar wat graag mee. Als we onze antwoorden op die hoe-vraag bundelen door met elkaar in dialoog te gaan, dan komen we samen een stap verder.

Kracht van kunstvakdocent

Maar onderwijsinnovatie vraagt om nog iets anders. Daar is kleur voor nodig. Als je echt wil vernieuwen, dan moet je de wereld op z’n kop zetten. Dan kijk je niet alleen ín de spiegel, maar ook erachter. Welke wereld bevindt zich daar? Zou het ook zo kunnen? Een mogelijke toekomst schetsen en een ander geluid laten horen, grenzen openbreken en die o zo essentiële verbeeldingskracht gebruiken: voor een kunstvakdocent is dat de dagelijkse praktijk. Onderwijsvernieuwing, en dan bedoel ik échte vernieuwing, daar heb je de kunstvakdocenten hard bij nodig. Wie beter dan zij - met hun kennis van de hoe het er in de klas aan toe gaat, de stemmen van de leerlingen die dagelijks in hun hoofd doorklinken en hun verbeeldingskracht en creativiteit - zijn in staat scenario's te schetsen voor hoe het verder moet in het onderwijs? Ze kunnen het onderwijs helpen de realiteit te spiegelen en een nieuwe ontwikkeling in gang te zetten.Hoe het moet, daar komen we achter door een dialoog te starten met elkaar. En - mooie bijkomstigheid - als het weer over het ‘hoe’ mag gaan, wie weet hoeveel mensen zich dan weer verbonden voelen met het onderwijs. Laat ik mijn verhaal dus eindigen met een oproep: meedenkers, nadenkers en vernieuwers in het onderwijs - meld je. Neem je ambities, je expertise en je vrijheid om met ons te praten over hoe het nu echt verder moet. Ik kijk ernaar uit.

cultuureducatie

10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

Hoe schrijf je een lobbyverhaal dat blijft hangen, aan zet tot actie en jouw boodschap duidelijk maakt.

8 juli 2025
10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

Cultuureducatie op het mbo: je eigen plek in het werkveld ontdekken

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Summa College in Eindhoven is daarom gestart met een pilotproject.

7 juli 2025
Cultuureducatie op het mbo: je eigen plek in het werkveld ontdekken

Cultuur op het mbo: schrijven en emoties uiten in de klas

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Yonder in Tilburg is daarom gestart met een pilotproject.

30 juni 2025
Cultuur op het mbo: schrijven en emoties uiten in de klas

10 tips voor een goed gesprek met politici

Hoe zorg je ervoor dat een gesprek met raadsleden, wethouders en ambtenaren écht iets oplevert?

25 juni 2025
10 tips voor een goed gesprek met politici

Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie gebracht?

In 2020 startte het landelijke programma CmK 3. Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie Noord-Brabant gebracht?

24 juni 2025
Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie gebracht?

Hoe vergroot je lokaal je impact met je theatervoorstelling?

Theatergezelschap MINOUX werkt samen met theaters en lokale gemeenschappen.

24 juni 2025
Hoe vergroot je lokaal je impact met je theatervoorstelling?

Cultuur op het mbo: de school uit en breder leren kijken

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Summa College in Eindhoven is daarom gestart met een pilotproject.

20 juni 2025
Cultuur op het mbo: de school uit en breder leren kijken

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik