Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Hoe begeleid ik het programma Cultuureducatie met Kwaliteit op scholen? Welke vraag leeft er rondom cultuureducatie? Hoe kan ik effectiever gesprekken voeren?

Deze training richt zich op intermediairs, kunstvakdocenten en trainers die dit soort vragen tegenkomen in hun dagelijkse praktijk. 

Deze training gaat over

  • het voeren van coachende, dialooggerichte gesprekken;
  • het achterhalen van de achterliggende (vaak niet helemaal bewuste) vraag van de school of leraar;
  • in co-creatie komen tot een nieuwe manier van samenwerken;
  • op een coachende wijze de school begeleiden in hun keuzes om cultuureducatie vorm te geven;
  • inzicht in de doelstellingen van de CmK regeling met bijbehorende traject en instrumenten.

Voor intermediairs in Brabant die werken binnen de regeling CmK is deelname aan deze training uitermate aan te bevelen. Voor cultuurprofessionals die interesse hebben in het trainen van schoolteams binnen CmK is het volgen van deze training aan te raden.

Ervaringsgericht

De training wordt op een ervaringsgerichte manier ingericht. Dat wil zeggen dat jouw praktijkervaring centraal staat en jouw eigen vragen met betrekking tot werken binnen CmK vormen het startpunt van iedere bijeenkomst. 

Daarnaast volg je twee individuele coachgesprekken en schrijf je reflecties van gesprekken op scholen. Daarom heeft het de voorkeur om jouw werkzaamheden op scholen parallel te laten lopen met de planning van deze bijeenkomsten. Tussen de verschillende bijeenkomsten zit steeds een aantal weken waarin je het geleerde in de praktijk gaat oefenen. 

Praktisch

Voor intermediairs die binnen een CmK-gemeente in Brabant werken is deelname kosteloos.

Kosten voor cultuurprofessionals binnen Brabant zijn € 325,-

Intermediairs en cultuurprofessionals buiten Brabant betalen € 650,-

Deze training start ieder najaar bij Kunstloc Brabant (LocHal Tilburg). De zes bijeenkomsten vinden plaats in de ochtend, op data tussen november en april. De precieze dagdelen worden afgestemd met de deelnemers. 

Naar de agenda voor actuele bijeenkomsten

De training wordt gegeven door Esther Leenders, coach en adviseur cultuureducatie bij Kunstloc Brabant. Je wordt tijdens de training ook begeleid door een leercoach met veel ervaring in cultuureducatie. Hij of zij is ook degene die steeds feedback zal geven op je verslagen.

Voor de afronding heb je zes bijeenkomsten bijgewoond en zes verslagen van gesprekken geschreven. Wanneer aan de criteria is voldaan, zal hiervoor een bewijs van deelname worden uitgereikt tijdens een feestelijke afsluiting in juni. 

De totale tijdsinvestering is circa 40 uur (bijeenkomsten, gesprekken en verslagen).

 

Aanmelden

Meer weten over deze training?

Neem contact met mij op.

cultuureducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang