
Stress of je wel rondkomt elke maand, het is iets waar veel makers mee te maken hebben. Zeker als je net begint, kan het heel onzeker zijn om echt voor je kunstenaarschap te gaan. In deze reeks geven makers een kijkje in hun financiële keuken. Hoe komen ze rond, hoe is hun inkomen opgebouwd en hoe pakken ze dat aan? En hoe ga je om met stress als er even wat minder binnenkomt? Deze keer nemen we een kijkje in het kasboek van fotograaf Rosa Meininger.
Rosa Meininger is een documentaire- en freelancefotograaf. Ze maakt zowel portretten als reportages, waarbij haar interesse uitgaat naar verhalen die mens en natuur verbinden.



Hoe ziet jouw inkomen er per maand uit?
‘Mijn grootste bron van inkomsten is mijn commerciële werk, bijvoorbeeld voor grote betaalde campagnes bij gemeenten of bedrijven. Meestal zijn deze opdrachten gericht op de mens in hun natuurlijke omgeving. Ik fotografeer ook in opdracht van Brabantse culturele en sociaal-maatschappelijke partijen zoals Zout Speelt, Het Stadsarchief en Bo Diversity in Breda. Ook werk ik wel eens in het buitenland, bijvoorbeeld om avontuurlijke reizen te fotograferen of reportages te maken.
In de zomer weten (marketing) bureaus mij vaak te vinden voor sfeerbeelden van campings, mensen in de natuur of ‘groene’ evenementen. Dat is een mooie inkomstenbron die me de ruimte geeft om aan eigen projecten te werken. Deze afwisseling vind ik fijn.
Ook ging ik dit jaar op zoek naar iets om te combineren met fotografie. Ik werk graag met mijn handen in de aarde en wilde iets nieuws leren. Nu oogst ik een paar ochtenden per week bij een biologische boerderij voor een restaurant dat werkt met het ‘farm to table’ principe. Dat proces fotografeer en film ik ook.'

Meest creatieve manier waarop je ooit geld verdiend hebt?
‘Ik werk heel erg vanuit mijn interesse en dan komt er meestal vanzelf van alles op mijn pad. Zo houd ik me erg bezig met de natuur en ecologie. Ik volgde daarom een traineeship bij Brabants Landschap. Dat stond eerst helemaal los van mijn fotografie. Maar inmiddels krijg ik juist uit deze hoek betaalde opdrachten. Zo maakte ik bijvoorbeeld foto’s voor Brabants Landschap en Breda Stad in een Park. Vaak verloopt dat heel organisch.’


Wat is de grootste uitdaging voor jou als maker om (genoeg) geld te verdienen?
‘Mijn werk is super seizoensgebonden omdat ik veel buiten fotografeer. In de winter heb ik het dus veel rustiger dan in de zomer en verdien ik ook een stuk minder. Dat is wel eens lastig, maar door mijn type fotografie zo ontstaan. Inmiddels weet ik dit en bouw ik in de zomer een financiële buffer op voor de winter.’
Hoe kom je aan opdrachten?
‘Gelukkig heb ik inmiddels een goed netwerk opgebouwd, dus eigenlijk krijg ik alle opdrachten via via. En ik heb ook opdrachtgevers die me regelmatig terugvragen. Ik heb het geluk dat ik veel opdrachten krijg die aansluiten bij mijn eigen interesses. Instagram is voor mij ook een goed platform om mijn werk te laten zien en daarmee ook zichtbaar te maken waar mijn creatieve voorkeur ligt. Ik wil nu graag vooral veel in de natuur werken, dus dan laat ik vooral dit soort foto's op de socials zien.'
Hoe bepaal je een goed uurloon/hoe bewaak je een goed tarief?
'Ik vind het nog steeds weleens spannend om offertes te sturen. Door mijn niet-zo-commerciële mindset snijd ik mezelf weleens in de vingers. Bij kleine projecten en particuliere opdrachtgevers houd ik vaak te veel rekening met de ander en vul bijvoorbeeld zelf al in dat er weinig budget is. Dan vraag ik een te laag uurloon of schat het aantal uren te laag in. Daarnaast werk ik het liefst met analoge camera’s en technieken, wat kostbaar is en veel tijd kost. Dat reken ik wel door aan de opdrachtgever, maar soms bewaak ik de tijd of kosten niet secuur genoeg. Dat komt ook door mijn eigen enthousiasme (en warrigheid), het is echt een leerproces voor mij. Gelukkig werk ik vaak samen met een andere fotograaf, zij is hier veel beter in. Van haar leer ik om dit slimmer aan te pakken.
Heb je wel eens stress over je financiën?
‘Ik heb inmiddels wel rust over mijn wisselende inkomsten, ook omdat dit leven erg bij mij past. Ik ben erg van ‘go with the flow’ en houd van een avontuurlijk leven. Door goedkoop te wonen en te leven houd ik mijn vaste lasten bewust laag. Dat geeft me veel vrijheid als maker.’


Zeg je wel eens ‘nee’ tegen een opdracht?
‘Ja als het niet bij mij past en niet aansluit bij mijn interesses. Of als het me te veel stress oplevert. Zo heb ik een tijd foto's gemaakt van het nachtleven, maar dat past helemaal niet meer bij me dus daar ben ik bewust mee gestopt.’
Hoe blijf je je artistiek ontplooien?
‘Ik heb lang te weinig tijd gehad voor eigen werk, maar vorig jaar kon ik door een operatie aan mijn hand een tijd niet fotograferen. Dat gaf ruimte om na te denken over wat ik nu écht graag wil. Zo ontstond mijn nieuwe project stadsnatuur, waarin ik verborgen natuur in de stad fotografeer en de mensen die verbonden zijn met deze natuur. Helaas kreeg ik hier geen subsidie voor, maar ik besloot er bewust toch mee door te gaan. Want hiermee maak ik weer echt iets omdat ik het zelf wil. Ik ben trots dat ik het toch heb doorgezet. In oktober zijn te beelden te zien in een buitenexpositie in kader van de Maand van de Geschiedenis.


Tip voor andere makers?
- Bedenk dat je als maker niet overal goed in kunt of hoeft te zijn. Zo heb ik een vaste boekhouder waarmee ik elk jaar een middag afspreek. Dan nemen we samen al mijn financiën door. Dat is voor mij heel fijn en geeft rust. Dus durf hulp te vragenbij de zaken waar je minder goed in bent.
- Toen ik vorig jaar door de operatie niet kon werken, had ik niets om op terug te vallen. Ik bekijk nu opties om me als zzp’er te verzekeren bij ziekte.
Reeks Kasboek van een maker
Stress of je wel rondkomt elke maand, het is iets waar veel makers mee te maken hebben. Zeker als je net begint, kan het heel onzeker zijn om echt voor je kunstenaarschap te gaan. In deze reeks geven makers een kijkje in hun financiële keuken. Hoe komen ze rond, hoe is hun inkomen opgebouwd en hoe pakken ze dat aan? Hoe zorgen ze voor voldoende basisinkomen? En hoe ga je om met stress als er even wat minder binnenkomt? In deze reeks verhalen nemen we een kijkjes in de kasboeken van verschillende Brabantse makers. We trapten twee weken geleden de reeks af met illustrator Tosca van Weerden uit Breda.
Wil jij ook een kijkje in jouw kasboek geven?
Tof! Stuur ons zeker even een mailtje.