Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Stress of je wel rondkomt elke maand, het is iets waar veel makers mee te maken hebben. Zeker als je net begint, kan het heel onzeker zijn om echt voor je kunstenaarschap te gaan. In deze reeks geven makers een kijkje in hun financiële keuken. Hoe komen ze rond, hoe is hun inkomen opgebouwd en hoe pakken ze dat aan? En hoe ga je om met stress als er even wat minder binnenkomt? Deze keer nemen we een kijkje in het kasboek van fotograaf Rosa Meininger.

Rosa Meininger is een documentaire- en freelancefotograaf. Ze maakt zowel portretten als reportages, waarbij haar interesse uitgaat naar verhalen die mens en natuur verbinden. 

Hoe ziet jouw inkomen er per maand uit?

‘Mijn grootste bron van inkomsten is mijn commerciële werk, bijvoorbeeld voor grote betaalde campagnes bij gemeenten of bedrijven. Meestal zijn deze opdrachten gericht op de mens in hun natuurlijke omgeving. Ik fotografeer ook in opdracht van Brabantse culturele en sociaal-maatschappelijke partijen zoals Zout Speelt, Het Stadsarchief en Bo Diversity in Breda. Ook werk ik wel eens in het buitenland, bijvoorbeeld om avontuurlijke reizen te fotograferen of reportages te maken.

In de zomer weten (marketing) bureaus mij vaak te vinden voor sfeerbeelden van campings, mensen in de natuur of ‘groene’ evenementen. Dat is een mooie inkomstenbron die me de ruimte geeft om aan eigen projecten te werken. Deze afwisseling vind ik fijn.

Ook ging ik dit jaar op zoek naar iets om te combineren met fotografie. Ik werk graag met mijn handen in de aarde en wilde iets nieuws leren. Nu oogst ik een paar ochtenden per week bij een biologische boerderij voor een restaurant dat werkt met het ‘farm to table’ principe. Dat proces fotografeer en film ik ook.'

Meest creatieve manier waarop je ooit geld verdiend hebt?

‘Ik werk heel erg vanuit mijn interesse en dan komt er meestal vanzelf van alles op mijn pad. Zo houd ik me erg bezig met de natuur en ecologie. Ik volgde daarom een traineeship bij Brabants Landschap. Dat stond eerst helemaal los van mijn fotografie. Maar inmiddels krijg ik juist uit deze hoek betaalde opdrachten. Zo maakte ik bijvoorbeeld foto’s voor Brabants Landschap en Breda Stad in een Park. Vaak verloopt dat heel organisch.’ 

Wat is de grootste uitdaging voor jou als maker om (genoeg) geld te verdienen?

Mijn werk is super seizoensgebonden omdat ik veel buiten fotografeer. In de winter heb ik het dus veel rustiger dan in de zomer en verdien ik ook een stuk minder. Dat is wel eens lastig, maar door mijn type fotografie zo ontstaan. Inmiddels weet ik dit en bouw ik in de zomer een financiële buffer op voor de winter.’

‘In de zomer bouw ik een financiële buffer op voor de winter’.

Hoe kom je aan opdrachten?

‘Gelukkig heb ik inmiddels een goed netwerk opgebouwd, dus eigenlijk krijg ik alle opdrachten via via. En ik heb ook opdrachtgevers die me regelmatig terugvragen. Ik heb het geluk dat ik veel opdrachten krijg die aansluiten bij mijn eigen interesses. Instagram is voor mij ook een goed platform om mijn werk te laten zien en daarmee ook zichtbaar te maken waar mijn creatieve voorkeur ligt. Ik wil nu graag vooral veel in de natuur werken, dus dan laat ik vooral dit soort foto's op de socials zien.'

Hoe bepaal je een goed uurloon/hoe bewaak je een goed tarief?

'Ik vind het nog steeds weleens spannend om offertes te sturen. Door mijn niet-zo-commerciële mindset snijd ik mezelf weleens in de vingers. Bij kleine projecten en particuliere opdrachtgevers houd ik vaak te veel rekening met de ander en vul bijvoorbeeld zelf al in dat er weinig budget is. Dan vraag ik een te laag uurloon of schat het aantal uren te laag in. Daarnaast werk ik het liefst met analoge camera’s en technieken, wat kostbaar is en veel tijd kost. Dat reken ik wel door aan de opdrachtgever, maar soms bewaak ik de tijd of kosten niet secuur genoeg. Dat komt ook door mijn eigen enthousiasme (en warrigheid), het is echt een leerproces voor mij. Gelukkig werk ik vaak samen met een andere fotograaf, zij is hier veel beter in. Van haar leer ik om dit slimmer aan te pakken.

Heb je wel eens stress over je financiën?

‘Ik heb inmiddels wel rust over mijn wisselende inkomsten, ook omdat dit leven erg bij mij past. Ik ben erg van ‘go with the flow’ en houd van een avontuurlijk leven. Door goedkoop te wonen en te leven houd ik mijn vaste lasten bewust laag. Dat geeft me veel vrijheid als maker.’ 

Zeg je wel eens ‘nee’ tegen een opdracht?

‘Ja als het niet bij mij past en niet aansluit bij mijn interesses. Of als het me te veel stress oplevert. Zo heb ik een tijd foto's gemaakt van het nachtleven, maar dat past helemaal niet meer bij me dus daar ben ik bewust mee gestopt.’

Hoe blijf je je artistiek ontplooien?

‘Ik heb lang te weinig tijd gehad voor eigen werk, maar vorig jaar kon ik door een operatie aan mijn hand een tijd niet fotograferen. Dat gaf ruimte om na te denken over wat ik nu écht graag wil. Zo ontstond mijn nieuwe project stadsnatuur, waarin ik verborgen natuur in de stad fotografeer en de mensen die verbonden zijn met deze natuur. Helaas kreeg ik hier geen subsidie voor, maar ik besloot er bewust toch mee door te gaan. Want hiermee maak ik weer echt iets omdat ik het zelf wil. Ik ben trots dat ik het toch heb doorgezet. In oktober zijn te beelden te zien in een buitenexpositie in kader van de Maand van de Geschiedenis

Tip voor andere makers?

  • Bedenk dat je als maker niet overal goed in kunt of hoeft te zijn. Zo heb ik een vaste boekhouder waarmee ik elk jaar een middag afspreek. Dan nemen we samen al mijn financiën door. Dat is voor mij heel fijn en geeft rust. Dus durf hulp te vragenbij de zaken waar je minder goed in bent.
     
  • Toen ik vorig jaar door de operatie niet kon werken, had ik niets om op terug te vallen. Ik bekijk nu opties om me als zzp’er te verzekeren bij ziekte. 

Reeks Kasboek van een maker

Stress of je wel rondkomt elke maand, het is iets waar veel makers mee te maken hebben. Zeker als je net begint, kan het heel onzeker zijn om echt voor je kunstenaarschap te gaan. In deze reeks geven makers een kijkje in hun financiële keuken. Hoe komen ze rond, hoe is hun inkomen opgebouwd en hoe pakken ze dat aan? Hoe zorgen ze voor voldoende basisinkomen? En hoe ga je om met stress als er even wat minder binnenkomt? In deze reeks verhalen nemen we een kijkjes in de kasboeken van verschillende Brabantse makers. We trapten twee weken geleden de reeks af met illustrator Tosca van Weerden uit Breda.

Cultureel ondernemerschap

Kijkje in het kasboek van Rosa Meininger

Dit is het tweede artikel uit de reeks Kasboek van een maker. Rosa Meininger geeft je een kijkje in haar financiële keuken.

16 oktober 2025
Kijkje in het kasboek van Rosa Meininger

Kunstloc en TalentHub Brabant op Dutch Design Week 2025

Wij tippen een aantal van onze talenten en andere makers en projecten die je niet mag missen.

6 oktober 2025
Kunstloc en TalentHub Brabant op Dutch Design Week 2025

Aanvraag niet gehonoreerd. Wat nu?

Wat kun je doen als je aanvraag niet is gehonoreerd? Ontdek je mogelijkheden.

3 oktober 2025
Aanvraag niet gehonoreerd. Wat nu?

Hoe maak je volledig onafhankelijk een speelfilm

Regisseur Bart Schrijver maakte bioscoopfilm The North volledig onafhankelijk voor 75.000 euro. Hoe pakt hij dit aan?

2 oktober 2025
Hoe maak je volledig onafhankelijk een speelfilm

Kijkje in het kasboek van Tosca van der Weerden

Stress of je wel rondkomt elke maand, het is iets waar veel makers mee te maken hebben. In deze reeks geven makers een kijkje in hun financiële keuken.

30 september 2025
Kijkje in het kasboek van Tosca van der Weerden

Kunst die je niet onberoerd laat

Drie Brabantse kunstenaars die met hun kunst taboes doorbreken en het gesprek aangaan.

23 september 2025
Kunst die je niet onberoerd laat

Leertraject: Route Ondernemerschap

Zes sessies om met andere kunstenaars en makers je professionele ontwikkeling en zakelijke vaardigheden te versterken.

23 september 2025
Leertraject: Route Ondernemerschap

Open call masterclass De Kunstopdracht: natuur in je muur

Maak jij biobased isolatie beleefbaar voor huiseigenaren? Schrijf je in!

9 september 2025
Open call masterclass De Kunstopdracht: natuur in je muur

10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

Hoe schrijf je een lobbyverhaal dat blijft hangen, aan zet tot actie en jouw boodschap duidelijk maakt.

8 juli 2025
10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

10 tips voor een goed gesprek met politici

Hoe zorg je ervoor dat een gesprek met raadsleden, wethouders en ambtenaren écht iets oplevert?

25 juni 2025
10 tips voor een goed gesprek met politici

Hoe vergroot je lokaal je impact met je theatervoorstelling?

Theatergezelschap MINOUX werkt samen met theaters en lokale gemeenschappen.

24 juni 2025
Hoe vergroot je lokaal je impact met je theatervoorstelling?

Houd die creatieve kop koel

Tips om jezelf als maker niet over de kop te werken en toch ruimte te hebben om ideeën te laten stromen en dichter bij je droom te komen.

19 juni 2025
Houd die creatieve kop koel