Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Twee keer per jaar krijgen scholen die deelnemen aan de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit de kans om plannen voor professionalisering in te dienen bij Kunstloc Brabant. Op 30 maart was de eerste indiendatum in 2021. Dat heeft geresulteerd in  20 inspirerende aanvragen. In totaal investeren we in deze periode circa € 35.000,- in scholingstrajecten voor individuele leraren en lerarenteams. Deze investering loopt in lijn met wat er dit kalenderjaar aan provinciaal budget voor professionalisering beschikbaar is. Met deze impuls draagt Kunstloc bij aan de verankering van cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs.

Innovatief en verdiepend

We zien in de aanvragen terug dat scholen de diepgang opzoeken in partnerschap met trainers en co-teachers. De aanvragen variëren van verkennende en enthousiasmerende teamscholingen tot en met intensieve trajecten voor individuele leraren met een trainer of co-teacher. De innovatieve en verdiepende manier waarop deze scholingstrajecten worden vormgegeven is iets waar we in Brabant trots op zijn. We lichten twee mooie voorbeelden uit:

 

Kleuterateliers in Someren

De leraren van de onderbouw van een basisschool in Someren hebben afgelopen schooljaar ateliers ingericht voor de kleutergroepen. Met deze ateliers creëren ze in de school een plek waar de kinderen een stimulans kunnen krijgen in hun creatieve vermogens. De leraren geven aan dat ze deskundigheid missen om de creatieve competenties van kinderen hierin optimaal aan te spreken. Hun leerwensen richten zich op de vraag: Hoe kunnen wij de creativiteit van de kinderen herkennen en stimuleren in het door ons ingerichte atelier? 

Samen met o.a. trainer Jillis Verbeek en stagiaires van Fontys Hogeschool voor de Kunsten gaan de leraren een scholingstraject in. Het traject richt zich op gezamenlijke ontwikkelsessies en coaching in de klas. Aan het eind van het schooljaar vinden twee bijeenkomsten met het hele team plaats. Tijdens een brainstormsessie wordt onderzocht hoe de ontwikkelde werkwijze met de ateliers een rol kan gaan spelen in de andere klassen.

Kleuterateliers in Someren
Kleuterateliers in Someren

Talenten van leerlingen én leraren 

Een basisschool in Beek en Donk heeft de ambitie om leerlingen hun talenten te laten ontdekken door te kijken, creëren en ervaren. Waar ben ik als leerling goed in? En waarin ben ik minder goed? Dit past bij het onderwijstype van de school – Daltononderwijs – en gebeurt nu al bij taal en rekenen, maar nog niet bij cultuuronderwijs. Tijdens een eerste bijeenkomst gaat trainer Nancy Swaanen van SNENS de leraren zélf hun talent laten ontdekken tijdens een fotografie-, schilder- en ruimtelijke opdracht. Ze doorlopen een creatief proces en reflecteren vervolgens hierop: Wat heb ik ervaren? Wat was betekenisvol? Wat is er nodig om talent(en) te ontdekken? Wat vraagt dat van mij als leraar? De school hoopt dat na deze verkennende teamtraining de leraren met een andere blik gaan kijken naar talenten van leerlingen en daarop meer kunnen inspelen in de klas. 

Lees meer over professionalisering

Procedure voor scholen

Kunstloc neemt drie keer per jaar scholingsaanvragen van scholen die deelnemen aan Cultuureducatie met Kwaliteit in behandeling. De volgende data zijn 25 juni en 20 november.

Neemt jouw school deel aan de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit en wil je een aanvraag indienen voor professionalisering? Neem dan contact op met je lokale intermediair cultuureducatie. Ook voortgezet onderwijs scholen zijn van harte uitgenodigd om met mooi plan te komen!

Dit zijn de lokale intermediairs

Meer weten over professionalisering in het onderwijs?

Neem contact met mij op.

Wat leren praktijkverhalen ons over het ontwerpen van een betekenisvolle participatieve bijeenkomst?

Samen onderzochten we via een 'Collective Story Harvest' wat écht participatief werken in de praktijk betekent.

20 oktober 2025
Wat leren praktijkverhalen ons over het ontwerpen van een betekenisvolle  participatieve bijeenkomst?

Professionele leergemeenschap gespecialiseerd onderwijs

In CmK4 werken we met Professionele Leergemeenschappen (PLG). In een PLG werken we aan een actueel vraagstuk mét het werkveld.

15 oktober 2025
Professionele leergemeenschap gespecialiseerd onderwijs

De AVG in het onderwijs: tips voor in de praktijk

Hoe ga je om met beeldmateriaal van leerlingen?

13 oktober 2025
De AVG in het onderwijs: tips voor in de praktijk

Hoe zorg je ervoor dat cultuureducatie een vaste plek krijgt in het mbo?

De lessen die we leerden uit vier pilots cultuureducatie in het mbo.

8 oktober 2025
Hoe zorg je ervoor dat cultuureducatie een vaste plek krijgt in het mbo?

Professionele leergemeenschappen CmK4

Hoe werken we in CmK4 met professionele leergemeenschappen?

6 oktober 2025
Professionele leergemeenschappen CmK4

Art of Hosting in kunst & cultuur

In de cultuursector wordt steeds vaker gesproken over 'Art of Hosting'. Wat is dat en wat kan deze manier van werken opleveren?

15 september 2025
Art of Hosting in kunst & cultuur

Professionele leergemeenschap mbo

In CmK4 werken we met Professionele Leergemeenschappen (PLG). In een PLG werken we aan een actueel vraagstuk mét het werkveld.

29 augustus 2025
Professionele leergemeenschap mbo

Cultuureducatie met kwaliteit voor alle Brabantse scholen

Een nieuw schooljaar is gestart. Dit jaar is extra bijzonder voor ons: álle Brabantse gemeenten zijn nu aangesloten bij Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK).

25 augustus 2025
Cultuureducatie met kwaliteit voor alle Brabantse scholen

Blog | Taakuren of toveruren?

Adviseur Masha Meegdes blogt over de uitdagingen van de interne cultuurcoördinator (ICC'er).

25 augustus 2025
Blog | Taakuren of toveruren?

Wie denk je wel dat je bent

Op deze pagina delen we het lesmateriaal Wie denk je wel dat je bent. Een lespakket voor voortgezet onderwijs rondom identiteit en mode.

18 augustus 2025
Wie denk je wel dat je bent

10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

Hoe schrijf je een lobbyverhaal dat blijft hangen, aan zet tot actie en jouw boodschap duidelijk maakt.

8 juli 2025
10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

Cultuur op het mbo: je eigen plek in het werkveld ontdekken

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Summa College in Eindhoven is daarom gestart met een pilotproject.

7 juli 2025
Cultuur op het mbo: je eigen plek in het werkveld ontdekken