Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Twee keer per jaar krijgen scholen die deelnemen aan de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit de kans om plannen voor professionalisering in te dienen bij Kunstloc Brabant. Op 30 maart was de eerste indiendatum in 2021. Dat heeft geresulteerd in  20 inspirerende aanvragen. In totaal investeren we in deze periode circa € 35.000,- in scholingstrajecten voor individuele leraren en lerarenteams. Deze investering loopt in lijn met wat er dit kalenderjaar aan provinciaal budget voor professionalisering beschikbaar is. Met deze impuls draagt Kunstloc bij aan de verankering van cultuureducatie in het primair en voortgezet onderwijs.

Innovatief en verdiepend

We zien in de aanvragen terug dat scholen de diepgang opzoeken in partnerschap met trainers en co-teachers. De aanvragen variëren van verkennende en enthousiasmerende teamscholingen tot en met intensieve trajecten voor individuele leraren met een trainer of co-teacher. De innovatieve en verdiepende manier waarop deze scholingstrajecten worden vormgegeven is iets waar we in Brabant trots op zijn. We lichten twee mooie voorbeelden uit:

 

Kleuterateliers in Someren

De leraren van de onderbouw van een basisschool in Someren hebben afgelopen schooljaar ateliers ingericht voor de kleutergroepen. Met deze ateliers creëren ze in de school een plek waar de kinderen een stimulans kunnen krijgen in hun creatieve vermogens. De leraren geven aan dat ze deskundigheid missen om de creatieve competenties van kinderen hierin optimaal aan te spreken. Hun leerwensen richten zich op de vraag: Hoe kunnen wij de creativiteit van de kinderen herkennen en stimuleren in het door ons ingerichte atelier? 

Samen met o.a. trainer Jillis Verbeek en stagiaires van Fontys Hogeschool voor de Kunsten gaan de leraren een scholingstraject in. Het traject richt zich op gezamenlijke ontwikkelsessies en coaching in de klas. Aan het eind van het schooljaar vinden twee bijeenkomsten met het hele team plaats. Tijdens een brainstormsessie wordt onderzocht hoe de ontwikkelde werkwijze met de ateliers een rol kan gaan spelen in de andere klassen.

Kleuterateliers in Someren
Kleuterateliers in Someren

Talenten van leerlingen én leraren 

Een basisschool in Beek en Donk heeft de ambitie om leerlingen hun talenten te laten ontdekken door te kijken, creëren en ervaren. Waar ben ik als leerling goed in? En waarin ben ik minder goed? Dit past bij het onderwijstype van de school – Daltononderwijs – en gebeurt nu al bij taal en rekenen, maar nog niet bij cultuuronderwijs. Tijdens een eerste bijeenkomst gaat trainer Nancy Swaanen van SNENS de leraren zélf hun talent laten ontdekken tijdens een fotografie-, schilder- en ruimtelijke opdracht. Ze doorlopen een creatief proces en reflecteren vervolgens hierop: Wat heb ik ervaren? Wat was betekenisvol? Wat is er nodig om talent(en) te ontdekken? Wat vraagt dat van mij als leraar? De school hoopt dat na deze verkennende teamtraining de leraren met een andere blik gaan kijken naar talenten van leerlingen en daarop meer kunnen inspelen in de klas. 

Lees meer over professionalisering

Procedure voor scholen

Kunstloc neemt drie keer per jaar scholingsaanvragen van scholen die deelnemen aan Cultuureducatie met Kwaliteit in behandeling. De volgende data zijn 25 juni en 20 november.

Neemt jouw school deel aan de landelijke regeling Cultuureducatie met Kwaliteit en wil je een aanvraag indienen voor professionalisering? Neem dan contact op met je lokale intermediair cultuureducatie. Ook voortgezet onderwijs scholen zijn van harte uitgenodigd om met mooi plan te komen!

Dit zijn de lokale intermediairs

Meer weten over professionalisering in het onderwijs?

Neem contact met mij op.

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang