Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Om de voortgang van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit 3 in Brabant in beeld te brengen, voeren we de monitor CmK uit. Wat zijn tot nu toe de belangrijkste opbrengsten en welke zaken behoeven extra aandacht? Dit onderzoek wordt twee keer uitgevoerd gedurende de CmK3-periode door Het PON & Telos. De tweede meting was in 2024. Op deze pagina lees je hier meer over.

Wat is de rol van scholen in deze monitor?

We vroegen aan scholen hoe zij aankijken tegen (binnenschoolse) cultuureducatie, wat ze zoal aan activiteiten  aanbieden en hoe ze verschillende samenwerkingen ervaren. Scholen vulden daarvoor het zelfevaluatie instrument Evi in of de vragenlijst van PON & Telos. 

De vragenlijst van Evi is doorontwikkeld ten opzichte van eerdere jaren. Invullen duurt nu 45-50 minuten in plaats van 1,5 uur. De uitkomsten van Evi worden meegenomen in het totale monitoringsrapport. Scholen die Evi niet hebben ingevuld, vroegen we om een vragenlijst van Het PON & Telos in te vullen. 

Wat is de rol van intermediairs?

Intermediairs zijn een onmisbare schakel bij de uitvoering van CmK en ook bij deze monitor spelen zij een belangrijke rol. Ze dragen bij aan: 

  • Het begeleiden van scholen om Evi of de vragenlijst van PON & Telos in te vullen. 
  • Het invullen van een vragenlijst voor intermediairs.
  • Eventuele deelname aan een groepsgesprek. Dit groepsgesprek is bedoeld om resultaten uit de vragenlijsten voor scholen, aanbieders en intermediairs samen met elkaar te duiden. 

Wat is de rol van aanbieders?

In Brabant zijn ruim 400 cultuuraanbieders actief in het onderwijs. We horen graag hoe zij tegen cultuureducatie aankijken en welke ontwikkelingen zij binnen het cultuuronderwijs signaleren. Daarom werd aan aanbieders gevraagd om een vragenlijst in te vullen. Zij ontvingen deze vragenlijst per mail.  

Cultuureducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang