Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Om de voortgang van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit in Brabant in beeld te brengen, voeren we de monitor CmK uit. Dit onderzoek wordt twee keer uitgevoerd gedurende een CmK-periode door Het PON & Telos. Op deze pagina lees je over de opbrengsten en informeren we intermediairs, scholen en aanbieders over de planning voor 2026. 

Voor de monitor van 2024 hebben de scholen de keuze gehad om h de vragenlijst van PON & Telos in te vullen of daarvoor het zelfevaluatie instrument EVI te gebruiken. De uitkomsten van EVI zijn geanalyseerd door de Radboud Universiteit Nijmegen en meegenomen in het totale monitoringsrapport.  

Opzet monitor 2026

Aan scholen die deelnemen aan Cultuureducatie met Kwaliteit 4 (CMK4) wordt in het voorjaar van 2026 gevraagd om enkel de vragenlijst van het instrument EVI 3.0 in te vullen. EVI is doorontwikkeld ten opzichte van eerdere jaren. Invullen duurt gemiddeld 20 minuten.  

Met EVI kunnen scholen zelf eenvoudig hun huidige aanbod in kaart brengen, de kwaliteit monitoren en verbeterpunten signaleren. Het instrument ondersteunt scholen bij: 

  • het zichtbaar maken van de ontwikkeling van cultuureducatie binnen de school; 
  • het stellen van doelen en ambities; 
  • het versterken van samenhang en kwaliteit in het cultuuronderwijs. 

Op deze manier helpt EVI niet alleen om te monitoren, maar ook om gericht te werken aan verbetering en verdieping van cultuuronderwijs.  

De rol van intermediairs

Intermediairs dragen bij aan de monitor door:  

  • het begeleiden van scholen om EVI in te vullen; 

Planning monitor 2026 

  • Vanaf medio november 2025: uitnodiging voor het aanmaken EVI account voor deelnemende scholen (via intermediair) 
  • 26 februari 2026: online kennismakingsbijeenkomst over EVI 3.0 voor intermediairs  
  • medio maart - juni 2026: invullen van EVI vragenlijsten door scholen 

Scholen aanmelden voor EVI

Cultuureducatie

Wat leren praktijkverhalen ons over het ontwerpen van een betekenisvolle participatieve bijeenkomst?

Samen onderzochten we via een 'Collective Story Harvest' wat écht participatief werken in de praktijk betekent.

20 oktober 2025
Wat leren praktijkverhalen ons over het ontwerpen van een betekenisvolle  participatieve bijeenkomst?

Professionele leergemeenschap gespecialiseerd onderwijs

In CmK4 werken we met Professionele Leergemeenschappen (PLG). In een PLG werken we aan een actueel vraagstuk mét het werkveld.

15 oktober 2025
Professionele leergemeenschap gespecialiseerd onderwijs

De AVG in het onderwijs: tips voor in de praktijk

Hoe ga je om met beeldmateriaal van leerlingen?

13 oktober 2025
De AVG in het onderwijs: tips voor in de praktijk

Hoe zorg je ervoor dat cultuureducatie een vaste plek krijgt in het mbo?

De lessen die we leerden uit vier pilots cultuureducatie in het mbo.

8 oktober 2025
Hoe zorg je ervoor dat cultuureducatie een vaste plek krijgt in het mbo?

Professionele leergemeenschappen CmK4

Hoe werken we in CmK4 met professionele leergemeenschappen?

6 oktober 2025
Professionele leergemeenschappen CmK4

Art of Hosting in kunst & cultuur

In de cultuursector wordt steeds vaker gesproken over 'Art of Hosting'. Wat is dat en wat kan deze manier van werken opleveren?

15 september 2025
Art of Hosting in kunst & cultuur

Professionele leergemeenschap mbo

In CmK4 werken we met Professionele Leergemeenschappen (PLG). In een PLG werken we aan een actueel vraagstuk mét het werkveld.

29 augustus 2025
Professionele leergemeenschap mbo

Cultuureducatie met kwaliteit voor alle Brabantse scholen

Een nieuw schooljaar is gestart. Dit jaar is extra bijzonder voor ons: álle Brabantse gemeenten zijn nu aangesloten bij Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK).

25 augustus 2025
Cultuureducatie met kwaliteit voor alle Brabantse scholen

Blog | Taakuren of toveruren?

Adviseur Masha Meegdes blogt over de uitdagingen van de interne cultuurcoördinator (ICC'er).

25 augustus 2025
Blog | Taakuren of toveruren?

Wie denk je wel dat je bent

Op deze pagina delen we het lesmateriaal Wie denk je wel dat je bent. Een lespakket voor voortgezet onderwijs rondom identiteit en mode.

18 augustus 2025
Wie denk je wel dat je bent

10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

Hoe schrijf je een lobbyverhaal dat blijft hangen, aan zet tot actie en jouw boodschap duidelijk maakt.

8 juli 2025
10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

Cultuur op het mbo: je eigen plek in het werkveld ontdekken

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Summa College in Eindhoven is daarom gestart met een pilotproject.

7 juli 2025
Cultuur op het mbo: je eigen plek in het werkveld ontdekken