De leerling in beweging brengen

Wie is dit kind, wat kan deze leerling en hoe groeit het kind? In het Cultureel Zelfportret, een digitaal portfolio voor de leerling, is de culturele ontwikkeling van leerlingen te volgen en beoordelen. Het Cultureel Zelfportret is meer dan alleen een verzamelmap. Bij een culturele lesactiviteit kunnen leerlingen bijvoorbeeld met een eigen leervraag en op hun eigen niveau werken: ‘Waar ga ik aan werken en wat wil ik leren?’.

Met het Cultureel Zelfportret biedt Kunstloc een digitaal volginstrument om scholen hierbij te helpen. Centraal hierbij staan de culturele competenties van De Cultuur Loper. In de onderstaande video zie je hoe Kindcentrum De Ontdekking in Oosterhout met het Cultureel Zelfportret werkt.

Wat is het Cultureel Zelfportret?

Het Cultureel Zelfportret is een digitaal portfolio. Maar het is meer dan alleen een verzamelmap. Het maakt zichtbaar: wie is dit kind, wat kan dit kind en hoe groeit dit kind? Bij een culturele lesactiviteit kunnen leerlingen bijvoorbeeld met hun eigen leervraag en binnen eigen niveau bezig zijn. Waar ga ik aan werken en wat wil ik leren? Centraal daarbij staan, net als binnen De Cultuur Loper, de drie competenties cultuureducatie: reflecteren, onderzoeken en creëren.

Samen reflecteren

Elke leerling heeft in het Cultureel Zelfportret een eigen portfoliopagina waarin hij zijn werk, leervragen en vorderingen bijhoudt. Als leerkracht kun je hier feedback, complimentjes en tips bij plaatsen. Op de eigen leerkrachtpagina houd je notities bij over wat je ziet. Je voert daarover een tot twee keer per jaar een reflectiegesprek met iedere leerling. Het Cultureel Zelfportret biedt je hiervoor concrete handvaten. Kernvraag daarbij is: wat is de waarde van wat ik zie voor dit kind? Een mooie tekening van een tekentalent waardeer je anders dan diezelfde tekening van een kind dat tot nu toe minder goed tekende. De laatste leerling toont vooruitgang, de eerste had wellicht meer stappen kunnen maken of had een andere leervraag nodig.

Laat leerlingen vooral ook samen reflectiegesprekken voeren. Ze kunnen meekijken bij elkaars portfolio en samen ieders keuze en aanpak bespreken. Zo helpen ze elkaar vooruit.

Basisscholen met het Cultureel Zelfportret

Vijf De Cultuur Loper-scholen in Brabant en Zeeland zijn in 2017 van start gegaan met de pilot van het Cultureel Zelfportret: De Schittering uit Oudenbosch, De Bolderik uit Heeswijk Dinther, De Ontdekking uit Oosterhout, De Zandplaat uit Ovezande en Don Bosco uit ’s-Heerenhoek. Basisschool Torenschouw in Oosterhout is de eerste basisschool in Brabant die in 2019 – vanuit de eigen ambitie – gekozen heeft om te werken met dit online volg- en ontwikkelinstrument.

Achtergrond

In dit interview vertelt projectleider Het Cultureel Zelfportret, Jillis Verbeek, over zijn ervaringen met de pilot op basisschool De Bolderik in Heeswijk Dinther. Lees hier het interview met Olga van Miert één van de deelnemers aan de pilot van het volginstrument. En lees ook het interview met oud-Kunstbalie senior consulent Renske van Dillen over de totstandkoming van het volgsysteem. Bekijk hieronder ook de TEDtalk van Renske over Het Cultureel Zelfportret.

Het Cultureel Zelfportret in Kunstzone #4

'Steeds is de leidraad bij het gebruik van Het Cultureel Zelfportret de vraag: ' Wat is de waarde voor dit kind van wat ik zie?'. De leerling laat met zijn Cultureel Zelfportret zien: 'Dit kan ik, dit ben ik!' en stelt zich de vraag: 'Wat wil ik (nog meer) leren?'. In de Kunstzone‚Äč nummer 4 van juli legt oud-Kunstbalie collega Renske van Dillen Het Cultureel Zelfportret en de waarde ervan uit: een digitale tool om de culturele ontwikkeling van de leerling te volgen en te versterken. Mét foto's van oud-collega Noa Verhofstad. Lees hier het hele artikel.

Heb je interesse om te werken met Het Cultureel Zelfportret?

Ben je er als school helemaal klaar voor om je leerlingen te laten werken aan de culturele vaardigheden met het Cultureel Zelfportret? Geef dit dan aan bij je intermediair, of neem contact met mij op.