Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Professionalisering is een belangrijk speerpunt binnen CMK3. De afgelopen jaren had iedere partner zijn eigen aanbod wat betreft professionalisering. Meer samenhang en kennisdeling zorgt echter voor efficiënter werken en een groter bereik. In de themagroep professionalisering werkt een groep met afgevaardigden vanuit de stedelijke culturele instellingen, Erfgoed Brabant en Kunstloc Brabant daarom aan één gezamenlijk Brabants platform voor professionalisering. 

Drie verschillende doelgroepen hebben hierbij onze aandacht: de cultuurprofessional, de intermediair en het onderwijs.  We willen meer zicht krijgen op welke competenties en vaardigheden essentieel zijn, in hoeverre deze gedekt worden door het bestaande (professionaliserings)aanbod en zo ook in beeld krijgen op welk gebied er nog aanvullend professionaliseringsaanbod ontwikkeld moet worden. Uitgangspunt is dat het een dynamisch platform wordt dat organisch groeit. 

Wat is hierin al gedaan?

maart 2021 - februari 2023

De themagroep is gestart met de doelgroep 'cultuurprofessionals'. Een reden hiervoor waren de geluiden vanuit het veld dat er een tekort aan geschikte cultuuraanbieders/vakdocenten ervaren werd; met de juiste (bij)scholing kunnen er meer geschikte cultuurprofessionals doorstromen naar het onderwijs. Zo komen er ook kansen voor cultuurprofessionals die nog weinig onderwijservaring hebben, maar wel ambities op dit gebied. 

De themagroep heeft een matrix opgesteld waarin vier typen cultuurprofessionals onderscheiden worden. Ook is er een lijst van competenties en vaardigheden vastgesteld die een cultuurprofessional in meer of mindere mate zou moeten beheersen (afhankelijk van het type cultuurprofessional).

Door deze matrix als onderlegger te gebruiken bij een inventarisatie van het bestaande professionaliseringsaanbod ontstaat ook een helder beeld van waar nog professionaliseringsaanbod op ontwikkeld moet worden. Dit professionaliseringsaanbod wordt via het platform ontsloten voor heel Brabant; het platform is een groeimodel dat we stapsgewijs en op basis van voortschrijdend inzicht verder in gaan richten.  

Wat zijn de volgende stappen?

Resonansgroep

We willen dat rond de zomer gestart kan worden met de bouw van het platform. Er wordt een resonansgroep gevormd bestaande uit cultuurprofessionals aangevuld met enkele intermediairs. Onder begeleiding van onafhankelijk onderzoeker Titia Lefers zal deze groep input geven over hoe het platform er uiteindelijk moet gaan uitzien. Het streven is dat rond de zomer 2023 gestart kan worden de bouw van het platform. 

Intermediairs en onderwijs

Ondertussen zal de themagroep zich verder buigen over de andere twee doelgroepen: de intermediairs en het onderwijs. Welke competenties en vaardigheden moeten zij beheersen om hun rol en taken goed uit te voeren? Ook voor deze groepen wordt een matrix opgesteld die als basis dient om bestaand professionaliseringsaanbod te inventariseren en - naar behoefte - nieuw en aanvullend aanbod te ontwikkelen. 

Routing

Ook gaat de themagroep in de tussentijd aan de slag met het creëren van een eenduidige routing en 'spelregels' omtrent gebruik en onderhoud van het platform. 

 

Samenwerking CMK3 en bovenlokale thema's

Binnen CMK3 werken de instellingen Nieuwe Veste (Breda), CultuurContact (Helmond), Huis73 ('s-Hertogenbosch), CiST (Tilburg), De Muzelinck (Oss), Erfgoed Brabant en Kunstloc Brabant samen. 

Met CultuurStation (Eindhoven) is een inhoudelijke samenwerking aangegaan op bovenlokale thema's zoals curriculumvernieuwing en professionalisering. 

kom meer te weten over

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

nieuws

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang