Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Niet de hele dag tussen je medestudenten en leraren die je al kent, maar eropuit en mensen uit het werkveld leren kennen: mbo- muziekstudenten konden op 18 juni tijdens de Meet the Industry-dag netwerken en workshops vanuit het werkveld volgen. Om zo hun eigen plek in de samenleving te ontdekken.  

Het is een drukke dag bij poppodium Dynamo in Eindhoven. Er hebben zich namelijk zo’n 150 studenten verzameld om kennis te maken met het werkveld. De studenten zijn alumni of studenten van de opleidingen Metal Factory, Rock City Institute en Music Production Lab van Summa College in Eindhoven. Ze kunnen in meerdere rondes workshops volgen naar keuze, gegeven door professionals uit de muziekindustrie. In deze pilot, georganiseerd door Kunstloc Brabant in samenwerking met Summa College, stond een kennismaking met het bredere werkveld centraal. De pilot is daarmee gekoppeld aan het vak LOB (loopbaanoriëntatie). In dit vak, vast onderdeel in het mbo, oriënteren studenten zich op het werkveld en de wereld buiten school. In deze pilot hebben we verkend op welke manier je hier vorm aan kunt geven.  

Fotograaf: Ben Nienhuis

Kevin Quilligan, studieleider van de Metal Factory, vertelt blij: “We kregen deze kans om een pilot uit te voeren, en ik dacht direct dat we hem moesten grijpen. Met deze pilot kunnen we een evenement organiseren waarbij mensen samen komen, en we de bijna, of afgestudeerde studenten een toekomstperspectief kunnen bieden.” Studenten zien op deze dag wat er buiten uitvoerend muzikant mogelijk is in de muziekindustrie. Vooral de grotere samenwerking met het werkveld is voor Kevin bijzonder. “Je bent een beroepsopleiding, dus je wilt graag dat studenten zo veel mogelijk in contact komen met het werkveld. Dat is helaas vaak lastig, omdat het beroepsveld ook een erg druk is, waardoor mensen vaak weinig tijd hebben om langs te komen op een opleiding. Daardoor komt het vaak neer op enkele gastcolleges in een jaar.” 

Kracht van het werkveld

Samen met Kunstloc Brabant is er nu wel de kans om meer professionals erbij te betrekken. “Je ziet dat studenten dat ook nodig hebben. Als docent ben je na twee weken in het schooljaar eigenlijk oud nieuws en nemen ze niet meer alles van je aan. Maar als iemand van een label ineens zegt dat het belangrijk is om je mail elke dag te checken, dan komt dat wel binnen.” 

Fotograaf: Ben Nienhuis

Weten hoe het werkt in de praktijk

In een van de workshops neemt platenlabel Suburban Records de studenten mee achter de schermen bij het uitbrengen van een nieuwe plaat. De studenten luisteren allemaal geïnteresseerd. Een van de studenten deelt: ‘Ik vind dit een erg fijne dag. We kunnen veel leren over hoe je als muzikant groter kan worden en het is fijn als je daarbij zelf kunt kiezen wat je nog wilt leren in een workshop. Ik merk dat deze dag veel meer naar de praktijk toe gaat dan een normale schooldag. Het is bijvoorbeeld super handig om het perspectief van een label te zien en hoe dat werkt, zodat je ook als artiest weet hoe je daar dan binnen kunt komen.” 

Fotograaf: Ben Nienhuis

Branding

Een andere workshop wordt gegeven door Melanie Esther. Zij leert de studenten hoe ze branding kunnen inzetten, online. “Daarbij kijken we naar waar een muzikant om bekend wil staan en hoe je dit kunt presenteren online”, vertelt Melanie. “Ik heb een fictieve muzikant bedacht waarbij we gezamenlijk een brandingssessie houden, zodat de studenten dit daarna ook op zichzelf kunnen toepassen.” Studenten laten dan ook weten dat ze daar zelf mee aan de slag gaan. Melanie: “Ik vind het belangrijk om mee te werken aan zo’n dag, omdat ik zie wat voor gat er komt nadat je afstudeert en hoe spannend dat kan zijn. En op deze manier kan ik studenten daar een beetje mee helpen.” 

Over de insteek van de dag zijn de studenten te spreken: “Met alle informatie krijg je echt een momentje waarbij je kan reflecteren op wat je nou eigenlijk allemaal aan het doen bent binnen je opleiding en je artiest zijn. We krijgen informatie over veel dingen die je nodig hebt, bijvoorbeeld ook over financiële mogelijkheden waar je zelf niet direct aan denkt.” Een andere student vult aan: “Er zijn heel veel keuzes van workshops waar je naartoe kunt. Zo kun je iets kiezen wat aansluit bij waar jij mee bezig bent of meer over wilt leren. 

Fotograaf: Ben Nienhuis

Inspiratie en het anders doen

Wie de studenten ook graag wil helpen, is Martijn Crama, artiestenmanager in de hiphop- en popwereld. Ook hij geeft een van de workshops. “Ik vind het belangrijk dat jongeren op een manier worden aangesproken en geholpen die ervoor zorgt dat ze gaan waarmaken wat ze willen. Dat ze vette shit gaan maken.” In zijn workshop gaat hij in op het belang van ongehoorzaam zijn. “Je krijgt heel veel lessen en adviezen over wat je hoort te doen, maar ik wil ook graag zeggen: je weet zelf ook dingen. Je hebt je eigen intuïtie en soms bereik je daar onverwachte dingen mee. Dus ga dat niet uit de weg.” Ook vertelt hij over de kunst van het voor lul staan. “Want tuurlijk, als je iets doet op een andere manier dan het hoort, dan is dat kwetsbaar en kan het mis gaan. Maar als je die angst niet gelooft, kan het ook juist goed komen en mooie dingen opleveren.” 

Los van de wijze lessen die de professionals met zich meebrengen, zien de studenten ook kansen om te netwerken. Plannen om een LinkedIn aan te maken, worden al gemaakt en ook op de dag zelf is er nog ruimte genoeg om na de workshops met elkaar in gesprek te gaan. Ook daar zijn de studenten blij mee. “Er lopen een hoop professionals rond, met wie je nu heel makkelijk direct in contact kunt komen. Normaal heb je ook contacten, via docenten, of medestudenten, maar nu kun je heel makkelijk zelf op iemand afstappen met een vraag. Ook omdat je al weet dat ze hier zijn om studenten te helpen. Dat is heel fijn zo aan het einde van je opleiding.” 

Fotograaf: Ben Nienhuis

Mbo en cultuuronderwijs

Cultuuronderwijs op het mbo is nog erg onderbelicht. Terwijl er juist veel kansen zijn om met cultuureducatie bij te dragen aan de ontwikkeling van de ruim 68.000 mbo-studenten in onze provincie. Cultuureducatie kan een essentiële rol spelen in de ontwikkeling van jongeren, door hen te helpen om hun creativiteit te ontplooien, kritisch te denken en hun plaats in de samenleving te ontdekken. Kunstloc Brabant heeft daarom vier pilots uitgevoerd.  Deze netwerkdag is daar onderdeel van. Eerder schreven we al een artikel over de pilot op het  Koning Willem I College in Den Boschhet Summa College in Eindhoven en bij Yonder in Tilbur

cultuureducatie

Cultuureducatie op het mbo: je eigen plek in het werkveld ontdekken

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Summa College in Eindhoven is daarom gestart met een pilotproject.

7 juli 2025
Cultuureducatie op het mbo: je eigen plek in het werkveld ontdekken

10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

Hoe schrijf je een lobbyverhaal dat blijft hangen, aan zet tot actie en jouw boodschap duidelijk maakt.

7 juli 2025
10 tips voor het schrijven van een krachtig lobbyverhaal

Cultuur op het mbo: schrijven en emoties uiten in de klas

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Yonder in Tilburg is daarom gestart met een pilotproject.

30 juni 2025
Cultuur op het mbo: schrijven en emoties uiten in de klas

10 tips voor een goed gesprek met politici

Hoe zorg je ervoor dat een gesprek met raadsleden, wethouders en ambtenaren écht iets oplevert?

25 juni 2025
10 tips voor een goed gesprek met politici

Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie gebracht?

In 2020 startte het landelijke programma CmK 3. Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie Noord-Brabant gebracht?

24 juni 2025
Wat heeft vier jaar investeren in cultuureducatie gebracht?

Hoe vergroot je lokaal je impact met je theatervoorstelling?

Theatergezelschap MINOUX werkt samen met theaters en lokale gemeenschappen.

24 juni 2025
Hoe vergroot je lokaal je impact met je theatervoorstelling?

Cultuur op het mbo: de school uit en breder leren kijken

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Summa College in Eindhoven is daarom gestart met een pilotproject.

20 juni 2025
Cultuur op het mbo: de school uit en breder leren kijken

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik