Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Het traject (Je) Kunst in school geeft vier Brabantse makers de kans om reizende exposities te maken voor scholen, zonder dat zij zelf erbij hoeven te zijn. Zo kunnen kinderen kennismaken met kunst en hebben kunstenaars een extra publiek om hun werk aan tentoon te stellen. Maar hoe maak je zo’n tentoonstelling? 

Geschreven door: Marel van Andel

Kinderen als publiek

Judith Kuijpers is kunstenaar en werkt vanuit haar Atelier in Dongen. Ze vindt het maken van een expositie voor op scholen een mooie kans, daarom reageerde ze dan ook op de oproep voor het traject (Je) Kunst in school. “Als kunstenaar wil je publiek voor je werk, en kinderen zijn ook publiek. Het is heel leuk om in hun hoofd te komen en ze misschien wel anders na te laten denken over dingen. Dat vind ik eigenlijk nog veel belangrijker dan wat een museumdirecteur vindt.” 

De reizende expositie van Judith Kuijpers | Door: Judith Kuijpers

Van school naar school

Met (Je) Kunst in school krijgen scholen voor een periode een expositie, waarbij kinderen ermee aan de slag kunnen met opdrachten. “De expositie kan vervolgens op die school worden opgehaald door de volgende school. Daar hoeven wij dus niks meer aan te doen”, vertelt Judith. Op deze manier kunnen kunstenaars hun werk aan een nieuw publiek tonen, en kunnen ook scholen waarvoor het niet makkelijk is om naar een museum te gaan alsnog aan de slag met kunst, anders dan vanuit een boek of vanaf het digibord.  

Spullen om je heen gebruiken

Het werk dat Judith, ze noemt zichzelf ook wel Weefwijf, gemaakt heeft voor in de klas sluit helemaal aan bij haar normale werk dat ze maakt in haar atelier in Dongen: weven. Voor haar reizende expositie heeft Judith onder andere een bananenschil, een zaag en foto’s van Barbies verknipt en geweven. Aan de kinderen wil ze duidelijk maken dat je de spullen om je heen kunt gebruiken om dingen te maken. “Dat doe ik door mijn werk te laten zien, maar ik heb ook opdrachten gemaakt waar de kinderen zelf mee aan de slag kunnen in de klas. Ze kunnen bijvoorbeeld aan de slag met het weven van oude kleding, en met foto’s van zichzelf en die van een klasgenoot.” 

De expositie Licht in het donker van Linsey | Door: Linsey Kuijpers

Zelf aan de slag

Ook met de expositie van Bredase fotograaf Linsey Kuijpers kunnen de kinderen aan de slag met foto’s, maar dan met het zelf maken ervan. De basis van Linseys expositie is een donkere foto genomen in een leeg zwembad. Middenin staat een trap waarop iemand zit met een gele regenjas en een paraplu waar licht uit komt. “Ik wilde een foto gebruiken die tot de verbeelding zou spreken bij de kinderen. Ik heb daarbij nagedacht wat ik als kind interessant zou vinden en op basis daarvan een beeld gekozen.” 

De kinderen moeten dan ook echt zelf aan de slag. “Eerst kijken de kinderen goed naar mijn foto's, daarna gaan ze zelf aan de slag. Ik heb bij de expositie onder andere een groot wit doek gedaan, zodat de kinderen zelf een schaduwspel kunnen maken. Daarnaast kunnen ze zelf ook gaan fotograferen.” 

De expositie van Linsey in de reiskist | Door: Linsey Kuijpers

Hufterproof

Een expositie die rondreist langs scholen, zonder dat de maker er zelf bij is, vraagt om andere manieren van maken. “Alles moest bijvoorbeeld in een auto passen”, zegt Linsey. “Zodat scholen het zelf makkelijk kunnen ophalen bij de vorige school. Daarom zit alles bij mij in een kist. Daarnaast moest alles hufterproof zijn. Dus het moest niet makkelijk kapot of vies te krijgen zijn. Zo moet je als kunstenaar dus over nog veel meer nadenken. Ik heb mijn foto’s dan ook af laten drukken met speciaal papier dat afneembaar is en ik heb wel zes soorten gele jassen besteld voordat ik er een vond waarvan ik dacht dat hij het zou kunnen overleven.” 

Transportkisten

De expositie van Niels Hoebers is ook niet makkelijk kapot te krijgen. De basis van zijn werk is namelijk een transportkist. “De bedoeling is dat de kinderen heel nieuwsgierig worden naar wat erin zit”, vertelt Niels, die werkt vanuit zijn atelier in Sectie-C in Eindhoven. “Daarom komen er bijvoorbeeld dierengeluiden uit en staat er op de zijkant dat er een levend dier in zit.” In werkelijkheid zit in de transportkist nóg een transportkist, en daarin nóg een. Op de kisten zijn animaties te zien, waardoor kinderen meer leren over emoties en optische illusies.  

Niels vindt het idee van de reizende exposities een mooi gegeven. “Het was voor mij een eye-opener dat je op deze manier je werk naar een school kunt krijgen, zonder dat je er zelf bij hoeft te staan. En dat hetzelfde werk op die manier ook nog vaker ingezet kan worden. Ik ben altijd een voorstander van kennis delen, en dit is een hele mooie manier daarvan.” 

Transportkisten

(Je) Kunst in school 

(Je) Kunst in school is een traject van Kunstloc in samenwerking met twee intermediairs die contact hebben met scholen. Zo worden de kunstenaars geholpen hun werk in de school te krijgen. Voor (Je) Kunst in school hebben Judith Kuijpers, Linsey Kuijpers, Niels Hoebers en Ton Lammers een expositie gemaakt. Voor meer informatie over exposeren op scholen kun je kijken op de website van Kunstloc,

Meer informatie

Marel van Andel

Freelance redacteur

Cultuureducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang