Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Levensgrote bellen blazen en die buiten op de foto zetten of zelf spullen verzamelen op kleur en daar een kunstwerk van maken. Leerlingen reageren enthousiast op de opdrachten die voortvloeien uit de twee verschillende tentoonstellingen die momenteel langs de basisscholen reizen in Brabant.

Geschreven door: Annelies Wijnen

Een reizende tentoonstelling is eigenlijk een ‘pop-up’ expositie, die voor een korte periode op basisscholen in Brabant wordt opgezet. Bij de ene school staat de expo in een speciaal lokaal en op de andere school wordt hij als een vorm van welkom heten in de entree gezet. ,,We hebben hem bij de trap gezet, zodat iedereen de expo ziet bij binnenkomst. Niet alleen de leerlingen en leerkrachten, maar ook de ouders”, zegt Anne-Marie Peeters, leerkracht groep 5 op basisschool de Westhoek in Oosterhout. ,,De leerlingen zijn nieuwsgierig. Zo’n duidelijk zichtbare plek zorgt er mede voor dat kunst laagdrempelig wordt.”

Reuzenzeepbellen in vrieskou

De reuzenzeepbellen op de prachtige natuurfoto’s trekken de aandacht, zij zijn het onderwerp van de expo ‘Mijn plek in een zeepbel’ van Noortje Haegens. Het is de bedoeling dat aan het einde van de expositieperiode aan de achterzijde van de panelen de leerlingen hun zelfgemaakte foto’s tentoonstellen, maar dat blijkt nog lastig in de praktijk.

Expositie op school, Noortje Haegens
"Voor de leerlingen is dit echt een bijzondere ervaring." Anne-Marie Peeters

Soms past het lesmateriaal bij de expo niet helemaal in het eigen schoolprogramma of vullen leerkrachten het programma zelf in. Zo bleek een andere school wel de bellenblaasopdracht te hebben gedaan, maar niet de fotografie-opdracht door de leerlingen zelf. Dit omdat de leerlingen hun mobiele telefoons niet mogen gebruiken op school.

De handleiding voor de leerkracht en de inhoud van de leskoffers/kisten zijn uitgebreid en duidelijk, maar niet iedereen gunt zich de tijd om zich daar goed in te verdiepen of er is simpelweg te weinig tijd. ,,We hebben de foto’s op de wanden van de reizende tentoonstelling summier behandeld in de klas”, zegt Anne-Marie Peeters. ,,Maar we hebben wel iets bijzonders gedaan met de opdracht van de reuzenzeepbellen. Omdat het buiten ook overdag vroor hebben we een andere samenstelling gemaakt van het sop. Door daar suiker en glucosesiroop bij te doen, bevroren de zeepbellen en werden ze wit. Het leek wel plastic. Voor de leerlingen was dat een bijzondere ervaring.”

16876

Plastic afval worden kunstwerken

De andere reizende tentoonstelling gaat om het kunstwerk ‘I don’t like pink’ van Lidwien van Noorden en heeft als thema ‘Lang leve planeet aarde’ en richt zich op de actualiteit. Deze expo bestaat uit een waterval van roze afval en dat materiaal alleen al roept verschillende reacties op bij de docenten. Zo is er commentaar van een basisschool op kapotte roze spullen dat in de leskisten zit. ,,Haha, dan heb je niet begrepen dat het juist om afvalmateriaal gaat”, zegt Lidwien van Noorden lachend.

De leerlingen en leerkrachten op de Mariaschool in Someren begrepen dat wel. Zo werd er bijvoorbeeld in de les een link gelegd tussen de plastic soep in de oceanen en de waterval van plastic afval. Het lesprogramma werd enthousiast ontvangen. De leerkrachten Eefje en Mike hadden zich tevoren verdiept in de bijbehorende handleiding en dat was duidelijk merkbaar. Leerlingen kregen de opdracht om aan de slag te gaan met het zelf meegebrachte afvalmateriaal. Zo werd het idee ook thuis onderwerp van gesprek. Bij de uitwerking van de opdracht moesten de leerlingen letten op vorm, kleur en de opstelling van het materiaal. 

,,Door de grote betrokkenheid van de leerlingen en de flexibiliteit van de leerkrachten ontstonden prachtige kunstwerken op het schoolplein”, zegt Ineke Eijsbouts, coördinator van de reizende tentoonstelling namens de scholen in de regio Someren. ,,Elk kunstwerk kreeg een naam. Tot slot werd het kunstwerk van bovenaf gefotografeerd. Zo werd het werk vastgelegd en bleef het niet slechts een momentopname.”

Kunst in school

Inmiddels zijn er met advies van Kunstloc Brabant zes reizende tentoonstellingen ontwikkeld voor Brabantse basisscholen. 

Wil je deze tentoonstellingen in jouw school of heb je als maker advies nodig om jouw werk in scholen te krijgen? 

Neem contact op met Franny Meijer of Herman Kuypers

Kunst in school

Annelies Wijnen

Tekstschrijver, communicatieadviseur en journalist

Cultuureducatie

Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Theaterdocent Michel Verdaasdonk over het verbinden van theater met sociale vaardigheden en burgerschap.

11 juni 2025
Theater als oplossing voor een moeilijke groepsdynamiek: ‘om elkaar lachen in plaats van uitlachen’

Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Muziekonderwijs verdwijnt in veel gemeenten langzaam uit beeld als essentieel onderdeel van de ontwikkeling van kinderen.

5 juni 2025
Brabants muziekonderwijs klinkt steeds zachter

Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Basisscholen in Land van Cuijk integreren kerndoelen wereldoriëntatie, cultuureducatie en burgerschap in lessen.

4 juni 2025
Handvatten om cultuuronderwijs stevig te verbinden met andere vakken

Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Cultuureducatie is op mbo-scholen nog erg onderbelicht. Het Koning Willem I College in Den Bosch is daarom gestart met een pilotproject.

26 mei 2025
Cultuur op het mbo: verbinding met jezelf en elkaar

Blog | Wollig taalgebruik

Adviseur Masha Meegdes blogt over wollige woorden en het belang van heldere communicatie.

21 mei 2025
Blog | Wollig taalgebruik

Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Stel je eens voor: je bent een jong kind en steeds weer merk je dat je niet mee kunt met leeftijdsgenootjes. Hoe is dat?

20 mei 2025
Cultuureducatie op speciaal basisonderwijs: “Leerlingen ontdekken hun kracht”

Hoe zit het mbo in elkaar?

Mbo studenten verschillen in leeftijd, opleidingsniveau, achtergrond en leerroute. Dat vraagt om maatwerk in culturele programma’s.

16 mei 2025
Hoe zit het mbo in elkaar?

Stimuleringsbudget co-creatie

Stimuleringsbudget voor scholen met een vraagstuk rondom cultuureducatie en burgerschap.

6 mei 2025
Stimuleringsbudget co-creatie

Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Theatermakers willen maatschappelijke thema’s aankaarten, maar stuiten ook vaak op weerstand van leerlingen, scholen en ouders.

29 april 2025
Verruwing rondom jeugdtheater. Hoe is dat in Brabant?

Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Hoe kunnen leerlingen van het gespecialiseerd onderwijs kunst en cultuur buiten school ontdekken? Pioniers delen hun succesmomenten.

11 maart 2025
Pionieren in het gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Wat kan cultuureducatie betekenen voor het gespecialiseerd onderwijs (SO, VSO, SBO, PRO)? Welk aanbod is er?

6 maart 2025
Cultuureducatie en gespecialiseerd onderwijs

Cultuureducatie geborgd op De Boemerang

Op basisschool De Boemerang in Zevenbergen is cultuureducatie geen losse activiteit, maar een stevig verankerd onderdeel van het onderwijs.

6 maart 2025
Cultuureducatie geborgd op De Boemerang