In Brabant zijn binnen eerdere CmK-periodes twee programma's ontwikkeld voor curriculumvernieuwing: De Cultuur Loper en De Culturele Ladekast. Een themagroep - met medewerkers uit alle betrokken organisaties - heeft in het kader van CmK3 beide programma’s met elkaar verbonden tot Cultuurtraject Brabant. Een belangrijk voordeel is dat nu in Brabant een gezamenlijke taal en visie is ontstaan rondom het borgen van cultuureducatie in het lesprogramma van scholen.
Binnen deze themagroep werken Nieuwe Veste (Breda), CultuurContact (Helmond), Huis73 ('s-Hertogenbosch), CiST (Tilburg), De Muzelinck (Oss), Erfgoed Brabant en Kunstloc Brabant samen. Met CultuurStation (Eindhoven) is een inhoudelijke samenwerking op dit thema.
Wat is hierin gedaan?
De sterke punten uit beide programma’s zijn door de themagroep samengevoegd. Denk hierbij aan:
- een meer beknopte omschrijving van het traject dat een school met een intermediair doorloopt;
- een vereenvoudigde structuur van het traject, namelijk drie fases:
De route bepalen, Uitvoeren en Onderhouden; - aanpassing van veelgebruikte instrumenten, die ondersteuning bieden in het traject;
- het formuleren van vermogens, namelijk:
Maken, Meemaken en Betekenis geven.
Culturele vermogens: Maken, Meemaken en Betekenis geven
Cultuureducatie is volop in ontwikkeling. Momenteel wordt er gewerkt aan een totale landelijke curriculumherziening, met daarin nieuwe kerndoelen voor het leergebied kunst en cultuur. De verwachting is dat scholen hier niet op korte termijn al mee gaan werken. Voorlopig blijven de huidige kerndoelen gelden.
Voor scholen blijkt het echter onvoldoende om de ontwikkeling van de leerling in cultuureducatie te herkennen met enkel de ‘oude’ kerndoelen. Met drie culturele vermogens reiken we de school hiervoor meer taal en richting aan. Het creërend vermogen (maken), receptief vermogen (meemaken) en reflectief vermogen (betekenis geven) en de daarbij geformuleerde bouwstenen geven een didactisch handvat om de ontwikkeling van de leerling te monitoren. Hiermee kunnen leraren vaardigheden, opgedane kennis en attitude van de leerling benoemen en volgen. Bij het ontwikkelen van deze vernieuwde Brabantse visie en taal hebben we – zoveel als mogelijk – de ontwikkelingen rondom de landelijke curriculumherziening en de nieuwe kerndoelen gevolgd.
Wat ligt er nog?
De themagroep CmK3 is momenteel bezig met het afronden van de werkzaamheden. Hierin zijn een aantal wensen en vragen geformuleerd om in CmK4 op door te pakken. Bijvoorbeeld:
- Hoe vertaal je een bouwsteen naar waarneembaar gedrag in de klas?
- Wat is er nodig aan professionalisering (voor docenten, intermediairs en cultuurprofessionals) om te werken met de vermogens?
- Hoe kunnen de vermogens en bouwstenen nog beter aansluiten bij de nieuwe kerndoelen? (bijv. rondom erfgoed)
In de loop van 2025 wordt duidelijk hoe dit wordt opgepakt. Bijvoorbeeld met het plan voor een Brabantbrede Professionele Leergemeenschap (PLG) rondom curriculumvernieuwing.
Meer weten?
Neem contact op!